ל', קשיש בן 80, נעצר על ידי המשטרה בשל העובדה שקיבץ נדבות ברחבת הכותל המערבי.

ייצגה אותו הסנגוריה הציבורית, ובית המשפט קיבל את הטענה שאין במעשה כל עבירה, ובוודאי שלא מסוכנות המצדיקה מעצר. ש' בילה לילה במעצר בשל ניסיון לגנוב תחליף חלב לתינוקות. גם כאן קיבל בית המשפט את טענת הסנגוריה והתייחס בביקורתיות לעצם המעצר. מ', אם חד־הורית לשישה, הואשמה בגניבה לאחר שהתחברה באופן פיראטי לרשת החשמל, לאחר שנותקה ממנה בשל חוב. הסנגור הציבורי הביא הוכחות למצבה הכלכלי הקשה וטען כי ניתוקה ממצרך כה חיוני אינו חוקי, דבר שהביא לסגירת התיק על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ואף למציאת הסדר שיאפשר את חיבורה מחדש לרשת. 
זהו מקבץ קטן מתוך עשרות דוגמאות המובאות בדוח הסנגוריה הציבורית המתפרסם היום. הדוח, המסכם את פעילות הסנגוריה הציבורית בשנה שעברה, מלמד על הישגים רבים, הן בייצוגם של אנשים ספציפיים והן בהצפה של סוגיות עקרוניות ובהבאה לשינוי ולהקפדה יתרה על זכויות הפרט במערכת המשפט הפלילי. הסנגוריה הציבורית מייצגת היום כמחצית מכלל הנאשמים בישראל. בעבר הלא־רחוק היו נאשמים אלה לא מיוצגים ונאלצו להגן על עצמם כשהם עומדים לבדם אל מול תובעים מיומנים.
 
מלבד זאת, בשנה האחרונה הושלמה הרחבת פעילותה של הסנגוריה הציבורית גם בשעות הלילה, וכיום סנגורים ציבוריים כוננים זמינים לייעץ בחקירה למי שנעצר ונחקר בכל שעות היממה. שיעור הזוכים כיום לממש את זכותם לייעוץ לפני החקירה גבוה היום פי שלושה משיעורם לפני כשלוש שנים בלבד. הסנגוריה ממשיכה לפעול להטיית הליכים מהמשפט הפלילי ולמציאת דרכים פוגעניות פחות ושיקומיות יותר להתמודדות עם פשיעה. בנוסף, הסנגוריה המשיכה השנה את הפרויקט המשותף עם משרד החינוך, שבמסגרתו סנגורים ציבוריים מעבירים הרצאות בבתי הספר, מתוך מטרה למנוע עבריינות ולהעמיד את התלמידים על האבחנה בין מעשה קונדס למעשה פלילי, על השלכותיו של תיק פלילי, כמו גם על זכויותיהם.

לצד הישגים אלה ואחרים, הדוח מצביע על נושאים רבים שבהם נדרש שיפור. כך למשל, נדרש שינוי מדיניות באשר להגשת תיקים שאותם אנו מכנים "תיקי עוני" - כתבי אישום המוגשים על רקע של מצוקה כלכלית קשה, ולעתים על רקע של הפרת המדינה את חובותיה כלפי האזרח לאפשר לו תנאים מינימליים לקיום בכבוד. במקרים אלה העבירה הפלילית היא סימפטום של בעיה חברתית אחרת, הדורשת טיפול מחוץ למערכת המשפט הפלילי.
הדוח מצביע על ריבוי מעצרים מיותרים במדינה ועל ההשלכות הקשות של תופעה זו, שככל הנראה התגברה בשל הצבת המעצרים כיעד משטרתי. הדוח מתריע על היעדר מוסד מתאים לקטינים בעלי מוגבלויות שכליות או נפשיות, ועל הפגיעה הקשה שבשליחתם של קטינים אלה לבית הכלא, שאינו מותאם עבורם. הדוח סוקר קשיים מבניים, כגון השמדת מוצגים וראיות, המונעים הגשת בקשות למשפט חוזר ותיקונן של הרשעות שווא, ומתריע מפני תופעה של אלימות שוטרים, אשר תלונות רבות לגביה אינן מגיעות לכלל מיצוי חקירתי.
יש לקוות שהדוח יילמד היטב על ידי הגורמים המתאימים ושיוסקו המסקנות המתאימות. 
הכותב הוא הסנגור הציבורי הארצי