הפרידה מחברנו, אהובנו, נציג דור הנפילים ואחד ממנהיגי תנועתנו הגדולים, שר החינוך לשעבר והנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון ז"ל, היא עצובה. פרידה מאדם גדול.



נשיאנו, יצחק נבון ז"ל, היה מדור המייסדים של ישראל, מהאנשים שבמו ידיהם הקימו את ביתנו הלאומי, מי שעמד לצדו של דוד בן־גוריון ברגעים המכריעים ביותר לגורלה של המדינה, ולאורך השנים ליווה תהליכים לאומיים עצומים בתבונתו וביכולתו להבין ולכבד אוכלוסיות רבות ומגוונות בחברה הישראלית.


נבון, יליד ירושלים, שכאב את כאביה של עיר הבירה והיה קשור אליה בכל נימיו, הקדיש את חייו למען מדינתו והיה נשיא אהוב ונערץ על עמו, שידע להשמיע קול מוסרי וערכי אמיץ גם בסוגיות רגישות ומורכבות, כגון הטבח בסברה ושתילה או שאלת השוויון בין כל ילדי ישראל בתוך מערכת החינוך במדינת ישראל.



פועלו התרבותי, החינוכי והלאומי מהווה מורשת של חתירה לצדק חברתי



רק לפני שבועות מספר זכיתי לחגוג עמו את צאת ספרו האוטוביוגרפי "כל הדרך", במעמד נשיאה העשירי של המדינה ראובן ריבלין ובהנחיית חברו הקרוב, איש ירושלים, הזמר יהורם גאון, שסיפר מנקודת מבטו האישית על גדולתו התרבותית, על הנחישות והחוכמה שבהן הצליח להטמיע את תרבותה של יהדות ספרד במרכז התרבות. ראיתי כבוד גדול בכך שיצחק נבון בחר לחתום את רשימת המחנה הציוני בבחירות האחרונות לכנסת במקום ה־120, שכן היה איש תנועת העבודה כל ימיו וציוני ברמ"ח איבריו. פועלו התרבותי, החינוכי והלאומי מהווה מורשת של חתירה לצדק חברתי, לשלום ולאחווה בין העמים, שבו הנחיל את תרבות המזרח לכל בית בישראל.



לעולם אזכור את שיחותינו הרבות שתמיד היו מרתקות, ובהן חזר בתוקף על תביעתו להגיע להסדר עם הפלסטינים. הוא התעקש על כך עד ימיו האחרונים והקפיד לשוחח עמי על כך בכל פגישה, לא מוכן לקבל שישראל תישאב למציאות שבה אזרחיה חיים על חרבם. הוא היה חברו הטוב של אבי, הנשיא השישי של מדינת ישראל, חיים הרצוג ז"ל, שניהם שירתו יחד לאורך השנים בתפקידים שונים, שניהם היו לצדו של ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון, יצקו מים על ידיו וייעצו לו וגם הלכו לצדו במדבר הפוליטי וברגעים קשים. הגורל הפגיש ביניהם בצומת מרגש כאשר החליף אבא את נבון בתפקיד נשיא המדינה. בשל הקשר המיוחד הזה הכרתי גם אני את נבון משחר נעורי, וזכיתי לפגוש אותו ואת משפחתו האהובה ברגעים רבים, אישיים ולאומיים.



מדינת ישראל איבדה עוד דמות מופת, מנהיג ואיש חינוך ותרבות אהוב. אני מרכין היום את ראשי, יחד עם מפלגת העבודה וסיעת המחנה הציוני כולה לזכרו של יצחק נבון שהלך מאיתנו. יהיו זכרו ומורשתו ברוכים, ותהא נשמתו צרורה לעד בצרור החיים. 



הכותב הוא יו"ר המחנה הציוני.