תקפת הטרור המשולבת בפריז מחדדת שוב את הגבול המטושטש בין אירועי הדמים במזרח התיכון בכלל ובסוריה בפרט לבין זירות אחרות בעולם, ובהן צרפת. למרות הזעזוע מההתקפה הקטלנית, נטילת האחריות הרשמית של ארגון דאעש לא הייתה בגדר הפתעה מוחלטת. מבט מעמיק באסטרטגיית הארגון, וכן באירועים שאירעו לאחרונה בסוריה ובעיראק, עשוי לשפוך אור על מניעי הארגון לבצע את ההתקפה המשולבת.



“קיימת ומתפשטת” – המוטו שנמצא בליבת האסטרטגיה של דאעש, הקורא להמשך התבססותו והתרחבותו הפיזית והרעיונית של הארגון – זוכה לתיקוף נוסף. האירועים האחרונים בסוריה העידו במידה רבה על חולשתו הנוכחית של הארגון ועל האתגרים העומדים בפניו במטרה לשמר את ההישגים שצבר עד כה. אפשר שהאתגרים מבית הם אלו שהובילו את הארגון לנסות למצב את מעמדו בפעולות מחוץ לשטחי סוריה ועיראק, ואף נגד “אויב רחוק” יותר מחוץ למזרח התיכון.
 
“להחליש ובסופו של דבר להשמיד” – על פי עדויות שנשמעו מניצולי הפיגוע, המחבלים הזכירו את המעורבות הצרפתית בלחימה בדאעש בסוריה. לאחר נטילת האחריות איים דאעש על מדינות מערביות נוספות המשתתפות 
 

בלחימה נגדו. אירועי הטרור נועדו להזהיר את הקואליציה המערבית נגד דאעש – בהובלת ארצות הברית (שחרתה על דגלה להחליש את הארגון ולהשמידו, כפי שהבהיר הנשיא אובמה בנאומו בנושא לפני יותר משנה) ובשיתוף מדינות אחרות, ובהן צרפת, המשתתפת בלחימה האווירית בסוריה ובעיראק מאז סוף ספטמבר – מהמשך מעורבותן במלחמה בארגון. עם זאת, ככל שמתחדדת הזיקה בין אירועי הטרור בפריז לליבת הארגון בסוריה – צרפת ומדינות נוספות בקואליציה החשות את קרבת האיום עשויות דווקא להגביר את מאמציהן בלחימה בדאעש בסוריה ובעיראק.
 
“בוגרי סוריה” – נטילת האחריות מחזקת את ההערכה שלפיה מדובר במהלך מתוכנן ומאורגן מבית היוצר של הנהגת דאעש בסוריה, זאת בשונה מפיגועי “הזאבים הבודדים” השואבים השראתם מן הארגון שהורגלנו לראות עד עתה מחוץ לסוריה. עם זאת, שאלת זהותם של הטרוריסטים עדיין לוטה בערפל. לצד האפשרות שמדובר בהתארגנות מקומית של אזרחים צרפתים, הימצאותו של דרכון סורי על גופת אחד המחבלים עשויה להעיד שלפחות אחד משמונת המחבלים שייך ל”בוגרי סוריה” (אותם מתנדבים זרים שהגיעו לזירות הלחימה בסוריה ושבו למדינת מוצאם).

על פי דיווחים רשמיים ישנם כ־520 אזרחים צרפתים שנלחמים בסוריה וכ־250 אזרחים אשר שהו זמן מה במעוזי דאעש בסוריה ושבו לצרפת מצוידים ככל הנראה בשילוב המסוכן של אידיאולוגיה קיצונית וניסיון מבצעי. אפשרות מדאיגה אחרת היא שמדובר במסתננים סורים, שהגיעו לצרפת בגל הפליטים הסורים ששוטף את אירופה בעת האחרונה ושהוביל את חלק מהמדינות שבה להכריז על סגירת הגבולות בניגוד לאמנת שנגן.
 
תהא התשובה אשר תהא לשאלת המניע העומד מאחורי מתקפת הטרור הנוכחית, יש בכך השלכות משמעותיות לא רק עבור צרפת, אלא עבור כלל מדינות אירופה, ואולי עבור מדינות מערביות נוספות. אלו תידרשנה להעריך מחדש את מדיניותן בנושאים כבדי משקל – החל בעוצמת מעורבותן בלחימה בדאעש, וכלה במדיניותן כלפי “בוגרי סוריה” וקליטת הפליטים הסורים. מתקפת הטרור הנוכחית הוכיחה כי דפוסי הפעולה האירופיים, שהיו שכיחים עד כה, אינם נותנים מענה יעיל להתמודדות עם הטרור בתוך אירופה. בדומה למדינות אחרות בעולם המתמודדות עם הטרור הרצחני, גם אירופה תיאלץ לשכלל את דרכי התמודדותה עם התופעה. וככל שתקדים לעשות כן, כך ייטב. 

הכותבת היא חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)