החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון להכריז על הפלג הצפוני של התנועה האסלמית כהתאחדות בלתי מותרת היא החלטה נכונה ואמיצה. אולם ההחלטה הזו נלקחה מאוחר מידי, בטח ובטח לאחר שההסתה הפרועה שהובילה התנועה בראשות השייח' ראאד סלאח כבר עשתה את הנזק שלה.



סלאח הוא האיש שהוביל את ההסתה הפרועה שהחלה את גל הטרור והאיש שעומד מאחורי מה שהצית את גל הטרור בסוף השבוע של ה-11 בספטמבר, אז עלו מאות מוסלמים להר הבית, התבצרו והחלו לאחר תפילות יום השישי בעימות אלים מול השוטרים.



לצד הוצאת התנועה מחוץ לחוק, היה נכון גם להוציא מחוץ לחוק את המנהיגים, שכן הצעד הראשון של השיח' ראאד סלאח יהיה החלפת השם וחזרה לשגרה.



הרחוב, בעיקר בקרב ערביי ישראל, מוסת על ידי התנועה האסלמית ששולטת בו לא רק במסגדים, אלא ביכולת שלה להשפיע על הכלכלה בערים הגדולות והמרכזיות - בעיקר בעסקים ובשליטה פוליטית מוחלטת במפלגות הערביות.



כדי להבין את האפקט צריך להסתכל על ההפגנות הגדולות שאירעו במגזר הערבי, כמו למשל אלה שהיו בזמן מבצע צוק איתן. ההפגנות היו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ אולם בכולן לא בלטו תושבי המקום, אלא מאות פעילים של התנועה, רובם מאום אל פאחם.



העיתוי של פרסום ההחלטה אינו מקרי. ראש הממשלה ושר הביטחון סופגים בשבוע האחרון ביקורת נוקבת על שורה של מהלכים בנושא חוק הגיוס והמחלוקת סביב בית הכנסת בגבעת זאב. הלילה הוחלט להפיץ את ההחלטה ברבים בעיקר בגלל התזמון של המהלכים הפוליטיים בארץ לצד הטרור העולמי שפוקד את צרפת. שילוב מנצח של קבלת לגיטימציה הן בתוך ישראל והן בעולם.



עד לא מזמן הוצגו הערכות מצב של זרועות המודיעין שטענו כי הוצאת התנועה האסלמית אל מחוץ לחוק עלולה להצית מהומות ברחוב. ראש ממשלה שמע, העריך וביקש לעשות מאמץ נוסף כדי להצביע נקודתית על פעולות ההסתה של התנועה. השב"כ חזר עם תוצאות כאלו שהיועץ המשפטי לממשלה יוכל להגן עליהם בבג"ץ, בעתירה שנכתבת ברגעים אלה ממש אם לא הוכנה מראש ושתוגש בקרוב.



ביום חמישי ערביי ישראל יצאו לרחוב, התנועה האסלמית תנסה בפעימות הדופק האחרונות שלה לשלהב גם את הגדה, אולם שם היא לא תתקבל בסבר פנים יפות ואם היא מצפה לתמיכה היא צפויה לקבל אותה דווקא מרצועת עזה בגלל יחסים טובים עם החמאס.



הימים הבאים יהיו מתוחים מאוד ורק בסופם נדע אם התנועה האסלמית בעלת השפעה גדולה על הרחוב כפי שהעריכו אנשי המודיעין וטוענים נתניהו ויעלון, או שמא היא תבחר להשתמש בכלים הדמוקרטים שישראל מאפשרת לה, תחליף את השם ל"תנועה האסלמיסתית לשחרור פלסטין" או כל שם אחר שלא מופיע ברשימת התאחדויות הבלתי מותרות ותחזור לפעילות שגרתית של הסתה והנעה מאחורי הקלעים.