הירי שביצעה המשחתת הרוסית כדי להזהיר סירה טורקית בים האגאי הוא שלב נוסף בעליית מפלס המתח ובחיכוך המסוכן שמתחולל בין צבאות טורקיה ורוסיה. האגן המזרחי של הים התיכון הוא שטח ים קטן יחסית, שבתוכו משייטות ספינות מכמה ציי מלחמה שפועלים באזור ומגוון של כלי שיט אזרחיים. נתיבי הים משמשים בראש ובראשונה להעברת סחורות לכל רחבי העולם. ציי המלחמה פועלים בו מעל ומתחת למים כדי להגן על נתיבי שיט אלה וכן כדי לבצע פעולות צבאיות לאורך החופים.



פעילות של מספר רב של כלי שיט בנתיבי ים צפופים מתאפשרת הודות לחוקי דרך ברורים שכוללים כללי שיט בים הפתוח ובמעברי מים, ערוצי קשר בינלאומיים והצגת אורות מתאימים בלילה. אוניות שנמצאות בסמיכות זו לזו פועלות על פי כללים אלה וכך אפשר להימנע מאירועי בטיחות מיותרים.




המשחתת הרוסית סמטליווי. צילום: רויטרס


פרטי האירוע בין אוניית המלחמה הרוסית לסירה הטורקית טרם הובררו, אך נראה כי המתיחות האחרונה בין שתי המדינות, שהחלה בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי טיל טורקי, תרמו לעליית המתח ולירי האזהרה באוויר. סביר כי בימים מתוחים פחות אפשר היה למנוע את האירוע, ופעולה נכונה על פי חוקי הימאות הטובה סביר שהייתה מונעת את החיכוך המיותר. אירוע מסוג זה, שבעבר היה נהוג לכנותו 'חוסר הבנה', יכול היה להסתיים בתוצאה גרועה יותר.



ערוצי הידברות פתוחים בין הציים ובעיקר בין מפקדי הציים הם המתכון שאמור למנוע אירועים מסוג זה. לאחר אירוע המרמרה הייתה מתיחות גבוהה בין ישראל לטורקיה. היה חשש כי מפגש בין ספינות משני הצדדים בים ופעולה מוטעית מצד אחד המפקדים בשטח יובילו לחוסר הבנה. שיחת טלפון עם מפקד הצי הטורקי, שאותו הכרתי, ובהמשך מפגש שנערך בינינו מנעו חיכוכים מיותרים. יחד הסכמנו להנחות את מפקדי הספינות משני הצדדים להימנע מהפלגה בנתיבים שעלולים לגרום לחוסר הבנה ובכך למנוע אירוע בעייתי.



כדי להימנע מאירוע נוסף שעלול להוביל לפגיעה הדדית לא רצויה בין אוניות משני הצדדים, קיימת חשיבות גבוהה לקיום ערוצי הידברות פתוחים בין הצי הטורקי והרוסי. ההיכרות המוקדמת והיכולת להרים טלפון איש לרעהו בעת מתיחות הם יכולת שעשויה למנוע אירועים מיותרים.