מאז תחילת גל הטרור אנו עדים לשורה ארוכה של פיגועים שמבצעים מפגעים בודדים, ללא תכנון או תיאום עם גורמים נוספים. פיגועים אלו מבוצעים לרוב ספונטנית, תוך ניצול הזדמנות הנקרית בדרכו של המפגע.
הסיבות להיווצרות התופעה כבר נותחו מכל כיוון אפשרי. אולם דומה שהעניין המטריד ביותר את הציבור הוא חוסר יכולתה של מערכת האכיפה והסיכול למנוע מראש את ביצועם של הפיגועים האלו. המקרה האחרון, של המחבל נשאת מלחם שרצח שני ישראלים ברחוב דיזנגוף, טרם פוענח, ונכון לעכשיו עדיין מתנהל אחריו מרדף אינטנסיבי של השב"כ והמשטרה.
אולם כל שאפשר להעריך ממכלול הנתונים שנאספו עד כה, מדובר באדם שיזם והחליט לבצע את הפיגוע עצמאית וללא הסתייעות בתשתית ארגונית כלשהי או ברשת של סייענים. ייתכן שהמחבל נהנה מעזרתו של אדם נוסף, אולם בסבירות גבוהה שלא ביצע תיאומים מקדימים לפני הפיגוע, לא התייעץ עם גורמי טרור בחו"ל או בארץ ולא עדכן אחרים בדבר כוונתו לצאת לבצע את הפיגוע. על פניו נראה גם כי עם או ללא תכנון מוקדם - הוא הצליח למצוא מקום מסתור זמני שבו הוא מתחבא, מבלי ליצור קשר עם העולם בחוץ, מה שמקשה על איתורו.

האתגר באיתורו של מפגע בודד קשה מהרגיל. כמות המודיעין, אם בכלל קיים, קטנה ולא מספקת, לא ניתן לרוב לזהות תקשורת עם ארגון טרור או עם מפקדי שטח כלשהם, לא מתבצעות הכנות מראש או אימונים לביצוע הפיגוע ובחלק ניכר מהמקרים מסתתר המפגע ונמנע מליצור קשר עם הסביבה בחוץ. בעבר הצליח השב"כ לאתר מחבלים שהסתתרו. אולם ברוב המקרים זה קרה לאחר שהם עשו שגיאה כלשהיא - חשפו את עצמם, יצרו קשר עם גורם חיצוני או עשו שימוש באמצעים שאפשרו את איתורם.
גם במקרה זה מנהלים השב"כ והמשטרה מרדף אחר אדם בודד המסתתר לבד, ככל הנראה מבלי ליצור קשר עם העולם החיצון ותוך הימנעות מיציאה או מחשיפה עצמית. חקירה מקצועית מאפשרת בדרך כלל קבלת אינדיקציה טובה לגבי הסביבה שבה שוהה הבורח וממקדת את החוקרים בתא שטח מסוים. אולם איתור נקודתי מחייב קבלת אינדיקציה חד-משמעית. למרות ההתלהמות בציבור קשה לומר שמדובר כאן במחדל. כבישי הגישה והיציאה מהעיר נחסמו מהר, וגם אם הייתה מגיעה ניידת למקום בתוך שלוש דקות, הרי שהמחבל שנמלט כבר לא היה בשטח.
הכותב הוא מומחה למודיעין ולטרור, שכיהן כסגן ראש אגף בשב"כ.