אוי ילד שלי, סליחה שהייתי קצת קצר רוח כשבאת אלי עם עניין הנסיעה לפולין, היורודיסני היהודי, טקס הקדם־גיוס הכי חזק שיש, זה שבסיומו אתה אמור לחשוב כמה טוב שהחלפנו מדי אסירים מפוספסים בחאקי של אהבת המולדת.



אמרתי לך מיד: אם הנסיעה הזאת חשובה לך מבחינה חברתית, תקבל גם את האישור וגם את הכסף שלנו, אבל בתנאי אחד: שלא תקנה את הבולשיט שינסו למכור לך על הדרך. אלא שאתה לא ויתרת. לא הסתפקת בכך שנגיד לך שאנחנו מסכימים, אלא שנסכים שזה חשוב. כאן התפוצצתי, בעיקר אחרי שאמרת שבניגוד לדור שלנו, אתה לא מכיר ניצולי שואה עם סיפורים ממקור ראשון.



אתה צודק, ילד שלי, אתה באמת לא מכיר ניצולי שואה, אבל לא מפני שכולם נעלמו, אלא מפני שהם הועלמו. הם הועלמו בידי מדינה חסרת לב שמעדיפה לשלוח אותך אל הלונה פארק של מחנות ההשמדה כדי שתהיה חייל גיבור ולא תשאל שאלות. כן, בני, הבורות משחררת.



וזה לא שאי אפשר ללמד אתכם באמת על השואה: אפשר לחלק לכם את 13 השעות של "שואה" למנות קטנות - שמתאימות להפרעת הקשב והריכוז של הדור שלכם - ואחר כך לקחת אתכם לפגוש קשישים ניצולי שואה בבית האבות הקרוב. למה לא עושים את זה, אתה שואל? כי הם מעדיפים שלא תראה איך נראית מקרוב מציאות חייהם של מי ששרדו את המלחמה הגרועה מכולן על אדמת אירופה, אבל נכנעו למלחמת הקיום על אדמת הקודש, זו שהצלחנו לרשום בטאבו רק בזכותם.



במקום זה הם מעדיפים שתשננו את דף המסרים של משרד החינוך, כן, בני, אתה צודק, זה אותו משרד שהחשש הכי גדול שלו כרגע הוא מרומן של דורית רביניאן. מה אתה לא מבין? הנה, במקום מסע לפולין קבל בדיחת שואה לא מצחיקה: המשרד שמפחד מנישואי תערובת הוא זה שמפתה אתכם לנסוע עכשיו לראות את תוצר הלוואי הנורא ביותר של ההפרדה הגזעית.



אז למה נוסעים לפולין, אתה שואל? כי יש בזה כסף: אומנם אתה רק ארבע יחידות מתמטיקה, אבל אני בטוח שאפילו היחידה החסרה לא תמנע ממך להתפעל מהמספר הנפלא של 6,000 שקל כפול אלף תלמידים. כן, אתה צודק - זה יוצא בדיוק שישה מיליון.



כדי להוכיח לך שזה לא העניין של הכסף שלנו, אני סוגר איתך עכשיו דיל: הנה ה–600 שקל שלך הולכים לבנק לטובת טיול גיוס, כזה שבו תעוף מכאן, נניח, לשבוע באמסטרדם: תשתה בירה, תעשה דברים שמותר רק שם (כי לא תאמין: צה"ל פוטר משירות אנשים שמסניפים יומם ולילה את החומר הכי מסוכן בעולם, אבל מכניס לכלא חיילים מצטיינים שחטאו בשכטה קטנה ב"רגילה") ואולי גם תצליח לשכנע איזו מקומית זהובת שיער להיות הזיכרון הכי כיפי שלך לשלוש השנים הבאות. רוצה לומר - תעשה קצת חיים במקום לפקוד אנדרטאות.



אתה עדיין רוצה לפולין? אתה יודע מה? בכיף, אבל קודם, בוא תראה איתי קצת חדשות: הנה חבר הכנסת סמוטריץ' מסביר לדנה וייס שיש הבדל תהומי בין רוצח ערבי לרוצח יהודי. רוצח יהודי - נשבע לך שזה בדיוק מה שהוא אמר - אפילו כזה ששרף למוות משפחה בשנתה, הוא לא אויב. במילים אחרות, נשמה של אבא, אתה לא צריך לטוס לפולין - כי פולין כבר בפנים.



אתה יודע מה? עזוב טיול גיוס. אני מוכן להכפיל לך את הסכום, בתנאי שלא תבזבז אותו עכשיו על ההזדמנות לקצת סלפי כבשנים, אלא תשמור אותו ליום השחרור שלך מהצבא - שהגיוס אליו הוא הדבר האחרון ש(ככל שזה תלוי בי) אני מוכן שתעשה אי פעם למען המדינה.


יום אחרי שתשתחרר מצה"ל, בני, קח את הדרכון (הפולני!) שלך ותעוף מכאן הכי רחוק שאפשר. תמצא לך איזו שיקסע שתאהב - ושתאהב אותך בחזרה ותביא לעולם ילדים שלא יידעו אפילו איפה זה ישראל על המפה. אל תהיה יהודי, אל תהיה בשום דת לעולם, זכור שאלוהים הוא ההמצאה הכי גרועה שבני האדם המציאו אי פעם ברגע של חולשה.



אמא שלך ואני נבכה בהתחלה, גם בגלל הגעגוע, גם משום שנרגיש קצת אשמים על שניצחנו את הערבים במלחמה על המדינה, רק כדי להפסיד אותה ליהודים. נבכה, אבל בסוף נתרגל - כי אחרי הכל לא הבאנו אותך לעולם הזה כדי שתהיה יהודי או ישראלי, הבאנו אותך לעולם כדי שתהיה חופשי ומאושר - ואושר גדול, ילד שלי, שלא לדבר על חופש - כבר לא יהיה כאן לעולם.