עזרא נאווי, פעיל זכויות אדם, הסגיר סוחר קרקעות לרשות הפלסטינית. הרשות נוהגת לענות ולהרוג סוחרי קרקעות. נורא. זה היה בתמצית תחקיר "עובדה". האסוציאציה היא פעילי שמאל שמסגירים סוחרי קרקעות, ואם לא הבנתם את זה במהלך התחקיר אזי דני דיין הסביר לכם שאכן זהו המצב. הוא כמובן לא הסגיר שמות וארגונים, אלא כרגיל הכליל והשחיר. ולחשוב שהתועמלן הזול הזה היה אמור להיות שגריר בברזיל. למזלנו ממשלת ברזיל סירבה לקבל אותו, אבל תמיד תהיה לנו מיקרונזיה. 
התחקיר נכון, וחשוב היה לשדרו, אלא שמדובר בחצי תחקיר. פעלולי חסמב"ה המגוחכים של עמותת "עד כאן" עוברים מסך לטובת ההתכתבות עם בונד. ג'יימס בונד. יש מי שזה עושה לו את זה ויש מי שרואה זאת כפרודיה על חדירה למעוז האויב כאילו אם יתגלה ייתלה. נו באמת. 
 
בעניין ההלשנה: נאווי אכן הלשין ותפקד יותר כפלסטיני הלוחם על מולדתו ולא כנציג זכויות אדם, כשהוא מקדים בהלשנתו זכויות אדמה לזכויות אדם. גם כשהשר זאב אלקין מעביר מידע מסווג לחוליית "תג מחיר" זו הלשנה שגובלת בעברה על ביטחון שדה. לנציג "בצלם" נאסר נוואג'ה שמורה זכות המאבק על הקמת מולדתו, וזה עניין פלסטיני פנימי. גם יהודי שהיה מוכר אדמות לערבי בראשית קום המדינה ובשנות ביסוסה היה זוכה לטיפול דומה. ככה זה כשמדינה נולדת בדם. 
 

תחקיר עובדה מחייב פולו־אפ (ואני מקווה שכך יקרה) שיבהיר את הרקע של המעורבים. יש לא מעט מקרים שבהם פלסטינים ממולחים תופרים תיק ניירות מזויפים כדי ללכוד סוחרים יהודים תאבי בצע וימנים כמובן, ויש מאמץ נגדי הן של שב"כ והן של הרשות הפלסטינית לבדוק בציציותיהם. לכן יש טעם לחקור האם היה סוחר קרקעות אמיתי, מזויף ומזייף, או שהוא בכלל מושתל של הרשות כדי לאתר סוחרים יהודים ופלאחים שמוכנים למכור את אדמותיהם, בדרך כלל כדי להאכיל ילדיהם. 
 
מעבר לצחצוח החרבות הימני־שמאלני, יש לחקור האם ידעו שאר אנשי ארגון "תעאיו"ש" על תעלולי נאווי, או שגם הוא שיחק אותה חסמב"ה בגרוש. כמו כן אמור תחקיר ב' לבדוק מה היו הקשרים (העקיפים) של "עד כאן" עם מערכת הביטחון. אני מניח שאת צילומי המעקב של "עד כאן" מערכת עובדה קיבלה חינם, אז נא להשקיע בתחקיר המשך. 
חוץ מזה, ככה בשביל הפרופורציות, ארגוני הימין נגועים באלפי הפרות של זכויות אדם, וארגוני זכויות האדם נתפסו באחת. במונחי ספורט התוצאה לזכות ארגוני הזכויות היא אלפים מול אחד, שזה אפילו לא הפסד בכבוד. 
 
מערכת עובדה מתיימרת להיות לא ימנית או שמאלנית, כאילו אנחנו חיים בבועה שווייצרית ולא במדינה שהימין מאיים להטביע את ערכיה הדמוקרטיים (אני מבין שעבור עובדה מדובר בסקופ). כך שבשלב זה התחקיר הוא בבחינת גבינה שווייצרית: הגבינה טעימה, החורים מסריחים.