בנובמבר 1995 נרצח בישראל ראש ממשלה. זה קרה לאחר מסע ארוך של הסתה והשתלחות מצד פוליטיקאים בכירים, רבנים ומובילי דעה. נדמה היה שהקיטוב והשסעים בציבור הישראלי הגיעו אז לשיא, אולם מאז הלכה הקיצוניות וגברה, השסעים והקיטוב רק גדלו והפילוג בתוכנו הולך ומחמיר. אומה שלמה, שבה רוב גדול ושפוי, מאפשרת לקומץ קיצוניים מטורפים משמאל ומימין להוליך אותה אל האבדון ולגרום לה נזק בינלאומי אדיר.



דומה שחלק מהארגונים הפועלים בשם השמאל הישראלי איבדו לחלוטין את ההיגיון, השכל, החמלה, יכולת החשיבה, ובעיקר את הישראליות. שוברים שתיקה ובצלם הם שתי הדוגמאות הבולטות אולם לא היחידות של תופעה זו. חבורות של אזרחים ישראלים קיצוניים, מנותקים מהמציאות, המאמינים בשקרים של עצמם ומייצגים בעיקר את האינטרס הפלסטיני הקיצוני, מסיבות בלתי מובנות לחלוטין.



בעניינים של אמת ושקר אין כל רלוונטיות לימין או שמאל. אמת יש רק אחת. ומה שלא אמת, הוא שקר. דוברי שוברים שתיקה, הממומנים ככל הנראה על ידי שונאי ישראל, מפיצים שקרים על תפקודו של צה"ל בשטחים מתוך כוונה לפגוע בלגיטימציה של ישראל בעולם. אכן, צריך להודות שלאורך עשרות שנות שליטה צבאית על עם אחר, יש פה ושם חריגות המנוגדות לרוח צה"ל. אבל מכאן ועד להפצה שיטתית של דברי כזב במטרה להכפיש את המדינה ואת צה"ל, המרחק רב מאוד. הזויה עוד יותר היא תמיכתם של מפקדים בכירים לשעבר בצבא ושל שני ראשי שב"כ לשעבר בפעילות הארגון, ובזכותו להפיץ את דעותיו הנפשעות בשם הדמוקרטיה.



דוגמה נוספת היא בצלם, הממומן על ידי גורמים פלסטיניים שונים, ממשלות זרות וקרנות אנטי־ישראליות, ומתבסס על תחקירים שקריים - הנגבים באמצעות תחקירנים פלסטינים מנחקרים פלסטינים. שנים ארוכות של תחקירי כזב, שהוכחו ככאלו גם בבתי המשפט וגם בבדיקות שביצעה פרקליטות המדינה, לא שינו את העובדה שהארגון ממשיך לפעול ולהפיץ רעל בארץ ובעולם. הארגונים האלו, שמעמידים בראשם ומעסיקים ישראלים, פועלים כשלוחה פלסטינית אנטי־ישראלית לכל דבר ועניין בארץ ובעולם. מנגנונים שלמים בארגונים אלו מטפחים את השקרים ומפיצים אותם לאורך שנים בכל העולם. בשם


הדמוקרטיה הישראלית וזכות חופש הביטוי, הכל מותר.



***



גם הימין הישראלי לא פטור בעניין הזה. הלגיטימציה שלה זוכים נערי הגבעות לאורך השנים, גם מקרב הציבור המקיף אותם, גם מרבנים קיצוניים והזויים, וגם, למרבה הצער, מפוליטיקאים נבחרי ציבור, תורמת משמעותית להקצנת דעותיהם ולהחמרת פעילותם.



התשתית שנחשפה וסוכלה בתקופה האחרונה מעידה על חומרת הבעיה. מדובר בעשרות עבריינים, הנתמכים על ידי מאות המסייעים להם למימוש רעיון הקמת ממלכת יהודה על חורבות מדינת ישראל, תוך השמדת עמים אחרים היושבים כאן או פגיעה במורשתם הדתית. תנועות שלמות של ימין קיצוני ומיליטנטי נתמכות בגלוי על ידי רבנים ונבחרי ציבור וקוראות לפגיעה בכל מה שאינו יהודי. והחוק שותק, בתי המשפט מהססים, מנהיגי המדינה לא מחוקקים, הכלבים נובחים והשיירה עוברת. מה שמתחיל כהסתה ברשת עובר אל התקשורת ואל הכיכרות ובתי המדרש הקיצוניים ומגיע עד במת הכנסת. והסתה שאינה מטופלת הופכת לפעילות אלימה שמקצינה לטרור. וגם כאן, בשם הדמוקרטיה וחופש הביטוי והרצון של הממשל לשרוד, הכל מותר.



ואין אף מנהיג שקם וקורא לאחדות. ואין אף מוביל דעה שמדבר על המאחד במקום על המפלג. ואין אף מפלגה שמנסה לבטל את המושגים המתיישנים של ימין ושמאל. והפוליטיקה הישנה ממשיכה לפלג אותנו ולהדגיש את השונה על פני הדומה. ואיש אינו עוסק בבעיות החברתיות והאזרחיות האמיתיות שמולן ניצבת המדינה. ואיש בממשל אינו נוקט יוזמה קשוחה ללחימה בלתי מתפשרת בקיצוניים המטורפים מימין ומשמאל. ובמקום לפתור את הבעיות האמיתיות, אנחנו ממשיכים להקצין ולפלג ולשנוא ולהסית ולהגדיל את הקרע החברתי והאזרחי, בלי להבין שהמדרון החלקלק הזה מוביל אותנו למלחמת אזרחים. זה לא יקרה מחר או בעוד שנה. אבל זה בפתח, וללא טיפול מעמיק בראייה ארוכת טווח, זה גם יגיע.



מישהו או משהו צריך להעיר את העם הזה ואת מנהיגיו. לפני שיהיה מאוחר מדי.



הכותב הוא סגן ראש אגף בשב"כ לשעבר ומומחה למודיעין ולטרור


[email protected]