הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה שלפיה "נפתחה בדיקה בעניינים הקשורים להתנהלותו של יו"ר האופוזיציה בפריימריז האחרונים במפלגת העבודה" תפסה את יצחק הרצוג באחת מנקודות השפל של השנים האחרונות. לא רק שמפלגת העבודה מתרסקת כמעט בכל סקר אפשרי, אלא גם המחשבה של הרצוג, שממשלת הליכוד הצרה לא תשרוד בשנה הראשונה - התנפצה. 



כנס החורף של הכנסת הסתיים בקול ענות חלושה, האופוזיציה בהנהגתו לא הצליחה לעצור את הגלגלים. החברים בקואליציה, על כל תופעותיה המוזרות, ולמרות היותם מפוצלים ומסוכסכים, החליקו לתוך פגרת האביב. כמו שייטים קצת זקנים אך מיומנים - אלקין, הנגבי, ארדן ויעלון ניווטו את הסירה עם החורים עד לעגינה. אם לא יהיו אסונות הממשלה ה־34 תציין יום הולדת שנה בפתח כנס הקיץ בסוף מאי. הספינה שלהם מקרטעת אך ממשיכה להפליג.
 
אבל אצל הרצוג קרקעית הספינה מלאה חורים והעסק טובע. שרשרת ההצלחות הפוליטיות המרשימות של היריבה הוותיקה שלי יחימוביץ' (הגבלת שכר הבכירים, פסילת סעיף היציבות בהסכם הגז) מחזקות אותה בקרב בסיס התומכים של העבודה. היא הצליחה להדגים שאפשר להשפיע פוליטית גם באופוזיציה. 
 

ועוד: חברי כנסת שקדנים כמו אראל מרגלית ועמר בר־לב מטפטפים רמזים בכל מקום לגבי התמודדות על ראשות המפלגה, ומרגלית אף אינו מסכים לדחיית הפריימריז אחרי החודשים הקרובים. נוסף לכל זאת הרצוג לא השכיל לנצל את הזמן שחלף בהנהגתו למינוי מזכ"ל חזק, לטיפוח ועידות המפלגה וליצירת בריתות פוליטיות עם סיעות אחרות בכנסת. 
 
יאיר לפיד מתבונן בו בחודשים האחרונים מהמרכז ונהנה מכל רגע. הרצוג מתרסק, ואילו הוא- מתחזק. למעשה, פוליטיקת הג'נטלמניות – השיטה ההרצוגיאנית, שעל פיה משגרים רמזים של רצון להיכנס לממשלה, נשארים נחמדים וחברים של כולם, הולכים על קו ממלכתי לאומי ואומרים 'הן' לכל גחמותיו של נתניהו – כשלה. 
 
כשכל הנתונים סביב הרצוג כה דפוקים – סקרים, ח"כים המבקשים לרשת אותו, חוסר ודאות במפלגה בנוגע לוועידה ולפריימריז על ראשות המפלגה ותקשורת שכותשת אותו – מה הסיכוי של הרצוג להחזיק מעמד?
 
שלי חימוביץ', הגיעה להבנות עם הרצוג על דחיית הפריימריז. צילום: פלאש 90
שלי חימוביץ', הגיעה להבנות עם הרצוג על דחיית הפריימריז. צילום: פלאש 90

 
אחד מבכירי העבודה אמר אתמול שבמצב הדברים הנתון, כאשר "אף חקירה כזאת לא מסתיימת תוך חודש, ולפעמים אפילו יש גורמים בעלי אינטרסים למשוך את החקירות", הרי שההערכה שמפלגת העבודה במצב קשה ביותר – היא מדויקת להכאיב.
 
בכירי מפלגת העבודה, אלה ששיגרו אתמול הודעות רשמיות, הקפידו לחזק את ידיו של היו"ר. אראל מרגלית צייץ תוך שעה מהפרסומים: "יש לתת גיבוי מלא ליו"ר המפלגה ברגעים אלה. זהו יום לא קל למפלגת העבודה, אך יש לזכור שמדובר בבדיקה משטרתית בלבד". מקורביו של הרצוג, ח"כ איתן כבל וח"כ מרב מיכאלי, העדיפו שלא לשגר הודעות פומביות. כך גם יחימוביץ', אשר בחודשים האחרונים הגיעה להבנות שקטות עם הרצוג, מאחורי הקלעים, על דחיית מועד הפריימריז.
 
במפלגת העבודה רחשו אתמול השמועות לגבי זהות האנשים שאולי שוחחו עם המשטרה ואף מסרו לידיהם תצלומי מסך של מסרונים ושיחות פנימיות. העובדה שהמשטרה לא פתחה בחקירה אלא הסתפקה בהליך המכונה "בדיקה", מלמדת כי ייתכן שאותם אנשים מסרו מרצונם החופשי מידע למשטרה. ובתרגום פשוט: בהליך של בדיקה (להבדיל מחקירה רשמית) אין צווים או דרישות רשמיות של הגופים החוקרים. מכלל הן ניתן לשמוע לאו. היו מי שמסרו למשטרה מרצונם מידע, מבלי שהמשטרה נאלצה לפנות ולקבל צווי חקירה.
 
אגב, בתזמון אומלל, בוצע אתמול סקר במכון רפי סמית, המרבה לעבוד עם מפלגת העבודה ועם הרצוג, בנוגע לשילובו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בצמרת מפלגת העבודה. "אם היו היום בחירות לכנסת ואשכנזי מצטרף כמספר 2 של הרצוג וכמועמד לשר הביטחון, ויתר המפלגות ללא שינוי, לאיזו מפלגה היית מצביע?" שאל אחד הסוקרים (קלטת השמע של הסקר בידנו). 

הכותבת היא מפעילת  הפלוג, הבלוג הפוליטי