אחרי הסערות והפרובוקציות שעורר המירוץ לנשיאות בארצות הברית, נדמה שבימים אלו הוא כבר לא מעורר התרגשות מיוחדת בקרב הציבור האמריקאי. אפילו הצד הרפובליקני, שסיפק עד היום שלל כותרות מביכות, חדל למשוך תשומת לב רבה. ההצהרות המפתיעות של דונלד טראמפ כבר לא מפתיעות; המאמצים של טד קרוז לבלום את טראמפ נראים פתטיים; והאהדה שצובר ג'ון קייסיק הגיעה מאוחר מכדי להשפיע. גם בצד הדמוקרטי ההתפתחויות אינן מסעירות במיוחד. הילרי קלינטון שומרת על קור רוח מול ההישגים האחרונים של יריבה ברני סנדרס, והוא מצדו עדיין לא הצליח להפוך לדמות מבטיחה במיוחד.



אבל אל דאגה. האטרקציה האמיתית של המרוץ לנשיאות 2016 עדיין לפנינו. הערב (שלישי) יתקיימו הפריימריז במדינת ניו יורק, שעשויים לטלטל את המרוץ לבית הלבן. הקמפיינים של המתמודדים משתי המפלגות לקראת הבחירות בניו יורק, שכבר יצאו לדרכם, צפויים להאפיל על הקמפיינים שהתקיימו עד כה. תוצאות הפריימריז הללו גם עשויות להשכיח את אלה של "סופר טיוזדיי" ולהפחית ממשמעות התוצאות של הפריימריז בוויסקונסין, שבהן נחלו טראמפ וקלינטון הפסדים. "עם התקרבות הפריימריז לניו יורק, הקרקס מגיע הביתה", הכריזה כותרת ראשית בעיתון "ניו יורק טיימס". "עזבו את ויסקונסין, שימו לב לניו יורק", גער פרשן במשתתפי פאנל של מומחים בערוץ ציבורי.



בצד הדמוקרטי, למנצח בפריימריז בניו יורק מובטח פרס לא קטן של 291 צירים. למתמודד הרפובליקני ניצחון בניו יורק משריין 95 צירים. אבל גם התגבורת המרשימה של צירים תומכים שהפריימריז בניו יורק מעניקים למנצחים לא תכריע באופן סופי מי מבין המתמודדים יזכה במינוי כמועמד מפלגתו לנשיאות.


קלינטון כבר פתחה לפני כשבועיים את קמפיין הבחירות שלה בניו יורק באספה שקיימה בתיאטרון "אפולו" בהארלם, אתר סמלי הנושא משמעויות מיוחדות לא רק לתושבים השחורים של השכונה, אלא לקהילה השחורה בארצות הברית בכלל. בבחירת המקום נראה שקלינטון ביקשה להדגיש את יתרונה בשיעורי התמיכה בה בקרב השחורים. לפי ההערכות, רוב חברי הקהילה השחורה בארצות הברית צפויים להצביע בעד קלינטון.



יום לאחר מכן ערך סנדרס מפגן אהדה ברובע ברונקס, שחלקים גדולים מאוכלוסייתו הם פועלים קשי יום ועניים - ציבור שאוהב את המסר הסוציאליסטי של סנדרס ונהנה מהתקפותיו על וול סטריט ועל בעלי ההון.



ברני סנדרס באירוע בחירות בברונקס. צילום: רויטרס


"יעופו זיקוקים"

מדינת ניו יורק היא הרביעית בגודל אוכלוסייתה בארצות הברית, כ־20 מיליון נפש (אחרי קליפורניה, טקסס ופלורידה), אבל היא נחשבת למשפיעה בזירה הפוליטית הארצית ועשויה להעניק לפוליטיקאים המתמודדים כוח רב. ניצחון בניו יורק הוא גולת הכותרת בקמפיין של מתמודד; מנגד, הפסד בניו יורק הוא פצע שקשה לאחותו.



קמפיין בחירות בניו יורק הוא מאמץ פוליטי סיזיפי. הניו יורקים נחשבים חיות פוליטיות, שלא ניתן למכור להם סחורה שאינה מתיישבת עם סדר העדיפויות שלהם. ניו יורק, במיוחד אזור המטרופולין, נחשבת גם מעוז הליברליות. למפלגה הדמוקרטית במדינת ניו יורק ישנו רוב גדול של מצביעים רשומים ויתרון אלקטורלי משמעותי על פני המפלגה הרפובליקנית המקומית. אבל הניו יורקים נחשבים גם פרגמטים. לכן למרות הרוב הדמוקרטי, נבחרו בעבר בניו יורק ראשי עיריות ומושלים רפובליקנים שנחשבים שמרנים.



לתוצאות הפריימריז בניו יורק משמעות מיוחדת בשל האוכלוסייה הרבגונית, הכוללת בין היתר שחורים ומהגרים ממדינות דרום ומרכז אמריקה ואסיה. כמו כן, בניו יורק נמצאת הקהילה היהודית הגדולה בארצות הברית, ושוכנים בה המשרדים המרכזיים של הארגונים היהודיים הגדולים. השפעתה של הקהילה היהודית בניו יורק על הלכי הרוח בציבור היהודי היא גדולה לא רק בגלל גודלה, אלא גם בשל המוניטין שלה כקהילה משגשגת ופעילה מאוד בתחום הפוליטי־מפלגתי.



"מאז 1988 לא אירחה ניו יורק בחירות מוקדמות כל כך משמעותיות כמו אלה שיתקיימו ב־19 באפריל", כתב “הניו יורק טיימס", והכוונה לניצחונו המוחץ של המועמד הדמוקרטי מייקל דוקאקיס בבחירות המוקדמות בניו יורק ב־1988. דוקאקיס הצליח אז במרוץ עמוס מתמודדים להביס את יריביו ולהבטיח את מעמדו כמועמד לנשיאות. בבחירות הכלליות הוא הפסיד לג'ורג' בוש האב.



"מה שעומד לקרות זה כאוס דו־מפלגתי, כשהמתמודדים מתכוננים לבליץ תקשורתי בכל מדינת ניו יורק", נכתב עוד ב"ניו יורק טיימס". "הקמפיינים בניו יורק יהיו פראיים", אמר לעיתון אלפונסו דמאטו, לשעבר סנאטור רפובליקני מטעם ניו יורק. "יעופו הרבה זיקוקים".



מה שמייחד את הפריימריז בניו יורק הוא גם העובדה שלשלושה מתמודדים יש קשר אישי למקום. המועמד הדמוקרטי סנדרס והמועמד הרפובליקני טראמפ נולדו בעיר וגדלו בה: סנדרס בברוקלין וטראמפ ברובע קווינס. כמו כן, קלינטון כיהנה כסנאטורית מטעם מדינת ניו יורק למשך שתי קדנציות.



כיצד התייחסו המועמדים הללו לניו יורק במהלך הקריירה שלהם? סנדרס, בן 74, חי רוב חייו, מאז שנת 1968, במדינת ורמונט ופעל בה. במהלך הקריירה הציבורית שלו כראש עיריית ברלינגטון, העיר הגדולה בוורמונט, כחבר קונגרס וכסנאטור, נמנע סנדרס מלהתייחס למוצאו היהודי ולמקום הולדתו בברוקלין. רק באספת בחירות שפתחה את הקמפיין שלו בניו יורק ציין סנדרס כי נולד בברוקלין וניסה לעורר רגשות אהדה בקרב מאזיניו.



גם טראמפ אינו אוהב לדבר על שנותיו כצעיר בקווינס שנזקק לעזרה כלכלית מאביו, מיליונר קשוח. אבל הוא כן נהנה לשתף את מאזיניו בסיפורי ההצלחה הראשונים שלו בתחום הנדל"ן במנהטן.



הילרי קלינטון בתאטרון בהארלם. צילום: רויטרס


המתנה מורטת עצבים

אחרי עשרה חודשים של התמודדות, אנשי תקשורת תמימי דעים כי אף אחד מבין אלה שנותרו במרוץ, הרפובליקני והדמוקרטי, לא ישיגו את מספר הקולות הדרושים להבטחת המינוי בפריימריז ובאספות המפלגתיות שיתקיימו בשבועות ובחודשים הבאים. לכן ההערכה המקובלת בקרב פרשנים היא שהמרוצים של שתי המפלגות יימשכו לתוך הוועידות הארציות של המפלגות שיתקיימו ביולי הקרוב, ורק ההצבעות בוועידות אלו הן שיקבעו את המועמדים הסופיים לנשיאות של שתי המפלגות.



בצמרת המפלגה הרפובליקנית אלו חדשות מעודדות. ראשי המפלגה אינם מסתירים את השתוקקותם למנוע מטראמפ את המועמדות הסופית. אלא שגם לאחר הפסדו הצורב בפריימריז בוויסקונסין, טראמפ אינו מתכונן לפרוש מהמרוץ. אלא שלהערכת מומחים, אין סיכוי שטראמפ יבטיח לעצמו בפריימריז שייערכו בשבועות הבאים את 1,237 הקולות הדרושים לאישור המינוי. עובדה זו מעניקה לראשי המפלגה תקווה שבסבבי ההצבעה בוועידה הם יצליחו להציג מועמד מקובל על הממסד שירחיק את טראמפ מהמינוי.



היריב העיקרי שנותר לטראמפ, קרוז, אומנם ניצח בוויסקונסין ואולי יגדיל את שיעורי התמיכה במועמדותו בפריימריז הקרובים, אבל לא לקרוז ולא למושל אוהיו, קייסיק, יש סיכוי לזכות במינוי למועמדות לנשיאות עד לכינוס הוועידה.



עבור המפלגה הדמוקרטית ההמתנה לוועידה הארצית תהיה מורטת עצבים. הממסד תומך במועמדותה של קלינטון לנשיאות, ואין לראשי המפלגה שום מועמד אלטרנטיבי. ההישגים שקטף סנדרס באספות מפלגתיות במדינות חשובות, וכמובן הניצחון בוויסקונסין, הם לצנינים בעיני מנהיגי המפלגה, שאף פעם לא אהבו את הסנאטור העצמאי מוורמונט. סנדרס מזכיר להם את ג'ורג' מקגוורן, מועמד דמוקרטי לנשיאות עם מסרים חברתיים דומים, שבבחירות 1972 נחל מפלה, הפסיד את כל המדינות למעט מסצ'וסטס והמליך את ריצ'רד ניקסון.



כאמור, ניצחון או אפילו הישג אלקטורלי צנוע בניו יורק יחזקו את מעמדו של המתמודד ברמה הארצית. כיצד נראים סיכוייהם של המתמודדים משני המחנות בפריימריז הללו? "לדונלד טראמפ שורשים עמוקים בניו יורק, אבל מעט מאוד השפעה", נכתב ב"ניו יורק טיימס" על סיכוייו של טראמפ בפריימריז בניו יורק. "טראמפ מדגיש את מוצאו ושורשיו בניו יורק מתוך מודעות שכמתמודד למועמדות לנשיאות, זה מעניק לו פרסום בארצות הברית. בניו יורק מפוזרים בניינים ומותגים הנושאים את שמו של טראמפ".



עם זאת, לפי הנכתב בעיתון, "הרושם שלפיו לטראמפ יש נוכחות משמעותית בתחומי הנדל"ן, העסקים והפיננסים בניו יורק הוא מוטעה". כמו כן, טראמפ יכול לשכוח מתמיכת המצביעים היהודים בניו יורק. הוא מודע לכך, ודובר מטעמו הודיע מראש כי לא ישתתף בכנס של פעילי הקואליציה הרפובליקנית היהודית שהתקיים בלאס וגאס בחסותו של שלדון אדלסון.



אבל טראמפ יכול לשאוב עידוד לתוצאות טובות בפריימריז בניו יורק משום שליריביו קרוז וקייסיק סיכויים קטנים להשיג שיעורי תמיכה משמעותיים במדינת ניו יורק. קרוז וקייסיק כבר הופיעו באירועי בחירות במנהטן והתקבלו היטב על ידי קהל של פעילים רפובליקנים, אבל בה בעת הצטיירו כאורחים שבאו לבקש טובות מבני משפחה רחוקים.



טד קרוס באירוע בחירות בברונקס. צילום: רויטרס



בצד הדמוקרטי, סנדרס מתכנן להשקיע מאמצים גדולים בניו יורק בתקווה לכרסם בתמיכה החזקה הצפויה לקלינטון במדינה בקרב המיעוטים, ובמיוחד באזור המטרופולין. אבל לסנדרס יש בעיה רצינית: הוא מאוד לא אהוד בקרב שני מגזרי מצביעים גדולים בניו יורק: השחורים והיהודים. "איני זוכר ואיני מכיר פוליטיקאי יהודי אמריקאי שהוא כל כך לא יהודי כמו סנדרס", התבטא בעבר מנהיג יהודי ידוע בניו יורק. היהודים גם כועסים על העוינות שמגלה סנדרס כלפי ישראל. בשבוע שעבר חולל סנדרס סערה כאשר טען בראיון ל"ניו יורק דיילי ניוז" ש"צה"ל הרג יותר מ־10,000 פלסטינים במהלך צוק איתן והרס מאות בתים".



זאת מול נתוני האו"ם שלפיהם בצוק איתן נהרגו בלחימה 2,251 פלסטינים, מתוכם 1,462 אזרחים פלסטינים. יחד עם העובדה שסנדרס סירב להופיע בוועידת איפא"ק, נראה כי המועמד היהודי מזלזל בקהילה היהודית. גם בקהילה השחורה, כאמור, סנדרס אינו אהוד. "אני לא זוכר שסנדרס גילה עניין באינטרסים של השחורים בניו יורק", אמר מנהיג שחור בניו יורק. בלי שיעורי תמיכה גדולים מצד שני קהלים אלה, לסנדרס סיכויים קלושים להישג משמעותי בניו יורק.



קלינטון נחשבת מי שמזדהה עם חלקים גדולים של אוכלוסיית ניו יורק יותר מיריביה. עבורה ניצחון בניו יורק הוא קריטי. היא חייבת לצאת מהפריימריז בניו יורק בניצחון מרשים. אחרי ניו יורק מצפים לה מבחנים לא פשוטים בפריימריז במדינות גדולות כמו קונטיקט, פנסילבניה, אינדיאנה, וירג'יניה, ניו ג'רזי וכמובן קליפורניה. דווקא משום כך התוצאות בניו יורק יוכלו להעצים את מעמדה כמובילה במרוץ הדמוקרטי ויגבירו את סיכוייה להשיג את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות.