זו הפעם הראשונה מאז מבצע "צוק איתן" לפני כ-21 חודשים, שנחשפת מנהרה שחפר חמאס לתוך שטח ישראל. המנהרה נחשפה באמצעים טכנולוגיים שמערכת הביטחון מפתחת ומכניסה לשימוש מאז "צוק איתן" כדי להיאבק בתופעת המנהרות ולסכל אותן. אמנם 

המנהרה נחשפה כבר לפני כעשרה ימים ומאז פועל צה"ל כדי ללמוד את מבנה המנהרה והמתווה שלה ואת האמצעים שבעזרתן היא נחפרה כדי להסיק מהם מודיעין וללמוד על יכולות חמאס בנושא זה. 
העובדה שבמשך עשרה ימים נשמר הדבר בסוד מלמדת על האחריות של העיתונאים, שרבים מהם היו בסוד העניין, וזאת לבקשת גורמי מערכת הביטחון, שטענו כי פרסום מוקדם בתקשורת עלול לסכן את פעילות החיילים. יחד עם זאת, האיפול שהוטל גם בזכות הוראות הצנזורה גרם לחרושת שמועות שהתפשטה ברחבי המדינה ובעיקר עוררה דאגה בקרב תושבי יישובי עוטף עזה, עד כדי כך שאלוף פיקוד הדרום נאלץ להיפגש עם ראשי הרשויות ויחד עם דובר צה"ל, הועברו מסרים מרגיעים. 

גילוי המנהרה מעיד מצד אחד כי האמצעים הטכנולוגיים, למרות הקושי הרב לפתחם ולהשתמש בהם, מתגלים כיעילים, אך עדיין הקושי באיתור המנהרות הוא רב ביותר ואפשר שכבר נחפרו מנהרות נוספות שחודרות לתוך שטח ישראל וטרם נחשפו.
ברור, כפי שמנהיגי החמאס מצהירים, כי השימוש במנהרות הוא מבחינת הארגון כלי אסטרטגי במאבק נגד ישראל, שהוכיח עצמו במלחמה האחרונה בעזה. החמאס מבין שבשל הנחיתות הצבאית שלו מול צה"ל, חפירת המנהרות היא אחד האמצעים המרכזיים בהם הוא יכול להשיג הישגי ראווה טקטיים במקרה של עימות. 
על פי כל ההערכות בצה"ל, עם פרוץ סיבוב מלחמה רביעי, החמאס ינסה לפעול באמצעות המנהרות כדי להשתלט על אחד היישובים ולהחזיק בהם - גם אם לפרק מן קצר ביותר - ולנסות ולקחת בני ערובה. בכל מקרה, ברור גם על פי הערכות צה"ל, שחמאס ישקיע מאמצים רבים להפגיז את היישובים בקו הגבול וזאת כדי לגרום לאוכלוסיה לנטוש את היישובים, מה שמבחינתו יהיה הישג גדול.
למרות כל הדרמה, האיפול והחשאיות, עדיין אין בה כדי לשנות את הערכה הכוללת שחמאס בשלב זה אינו מעוניין בסיבוב מלחמה חדש, כשם שישראל אינה מעוניינת בכך, ומבחינה זו, ההרתעה הישראלית שהושגה במלחמה האחרונה ובעקבותיה ממשיכה להתקיים. 
בצד זאת, ממשיך להתקיים החשש שכתוצאה משיקולים מוטעים, מה שנקרא "מיסקלוקלציה', עלולה כל תקרית קטנה ביותר להתפתח ולהסלים לעימות גדול שייצא מכלל שליטה. זו הסכנה הגדולה במצב השברירי מול עזה ובמיוחד על רקע המצוקה הכלכלית של התושבים ובדידותו המדינית וחולשתו הצבאית היחסית של חמאס.