נתונים מעלים ש־65% מהנשאלים היהודים טוענים כי זיכרון השואה הוא רכיב הכרחי בהגדרת הזהות היהודית (סקר "הארץ" 2014). זוהי קביעה חמקמקה במובן של מה היא בדיוק זהות יהודית ואיך בפועל משפיע רכיב השואה על אותה זהות. האם זה משפיע על החרדה הטבועה בנו? האם על הרצון לנקום בגויים? האם החרדה והנקם מסייעים לממשלה להצדיק את פעולותינו בשטחים? האם המסעות למחנות המוות בפולין מחזקים את תודעת השואה כאירוע חוץ אנושי ואוניברסלי או מצדיקים את פעולותינו בשטחים? וכמובן השאלה עוד כמה זמן ולאן ניתן לקחת את תחושת ה"לעולם לא עוד".



אין זה אומר לשכוח את מה שעוללו לנו ולכל מי שעבר תחת המכבש הנאצי. לכן יש לקיים את ימי הזיכרון ואת טקסי הזיכרון ולקיים קמפיין חינוכי קבוע שיתווך את אירועי השואה לכל אדם בעולם. לרוע מזלנו, נפלנו על ראש ממשלה שהשואה היא מפלטו מול עולם שמסרב לקבל את מדיניותו, וקרדום לחפור בו פחדים ושנאה ולנהל מדיניות שפוגעת ביכולת העם היהודי ללמד את העולם את לקחי השואה. בעולם מתייחסים אלינו כמוכי חרדה שמחזיקים בפצצה וזקוקים לטיפול בכפפות משי. הבעיה היא שאנחנו מטפלים בפלסטינים בכפפות ברזל, ואת הסתירה הזאת לא ניתן ליישב לאורך זמן. לכן זמן מכירת הסבל היהודי תמורת התעלמות מסבל פלסטיני תם.



מדיניות שגורמת סבל אנושי מטבע מדיניותה והאידיאולוגיה שלה על בסיס של עשרות שנים, ועוד מתנהלת על בסיס ציווי דתי, עשויה להידרדר למקום שבו משווים את ישראל לגרמניה הנאצית. אנחנו לא לבד בניהול מדיניות ברוטלית נגד עמים אחרים. אצל רוסיה אלה הם האוקראינים, אצל סוריה אלה הם המורדים, אצל אמריקה אלה העיראקים (אחרי 11 בספטמבר 2001), אצל צרפת אלה הם האלג'יראים שביקשו עצמאות, אצל א־סיסי אלה הם האחים המוסלמים. וכן הלאה וכן הלאה מקצה עולם ועד סופו.



הייחוד שלנו הוא שאנחנו המדינה היחידה שרומסת עם שלם במשך שני דורות, ועוד מוסיפה חטא על פשע בהצדקת הכיבוש בשם השואה. הבטן האירופית הרכה בעניין פשעי הנאצים היא גרמניה, ונתניהו לא מהסס לנצל זאת. לפני חודשיים, בתום ביקור חסר ערך בגרמניה, סיפר נתניהו כי הקנצלרית אמרה לו כי "זה לא הזמן לשתי מדינות". יועציה ההמומים הבהירו מיד כי נתניהו "עיוות את דבריה" או בשפת בני אדם - האיש שיקר. למעשה הבהירה מרקל לנתניהו במהלך פגישתם את ההשפעות ההרסניות של ההתנחלויות. לפני שבועיים, אחרי ביקור אבו מאזן, החזירה לו מרקל כשאמרה שהיא מבינה מדוע אבו מאזן רוצה לפנות למערכת הביטחון, או בשפתו של יו"ר ועדת החוץ של הבונדסטאג, בית הפרלמנט הגרמני, נורברט רוטגן: "המדיניות הנוכחית של ישראל אינה תורמת לצביונה היהודי והדמוקרטי". נזיפה מגרמניה על ברוטליות ועל גזענות של מדינת ישראל כלפי עם אחר היא הלקח העיקרי שאנחנו צריכים להפיק מיום השואה.