פיטורי שר הביטחון, יעלון, מביישים את ראש הממשלה ורוב חברי הליכוד. בניגוד לפרשנים יודעי דבר, נתניהו תכנן את המהלך לאחר שהתברר שיעלון אינו הולך בתלם הפונדמנטליזם מבית היוצר של הפשיסטים המכהנים בממשלתו. אצל נתניהו הכל עניין של פוליטיקה קטנה. שאלו את בגין, מרידור, איציק מרדכי, ורבים אחרים. התפארותו כמר ביטחון אין לה על מה לסמוך. זו סיסמה ריקה מתוכן. שאלו את פרופ’ עוזי ארד, מי שעבד עמו צמוד כיועצו הקרוב וכראש המל”ל. שאלו את אלה המבינים אילו נזקים גרם נתניהו בזירה הבינלאומית, במיוחד ארה”ב. 



יעלון הסתמן כי מי שעלול לערער על מעמדו של נתניהו בליכוד. לעניות דעתי, אין להערכה זו שום ביסוס במציאות. אלא שנתניהו אינו לוקח סיכונים גם אם הם קטנים. שיחת הנזיפה בין נתניהו ליעלון נועדה למטרה אחת בלבד: להלבין את פני יעלון, להפוך אותו לאויב הליכוד, וממילא לבלתי רלוונטי בהתמודדות עתידית על ראשות הליכוד. השרים המשחרים לפתחו של נתניהו, במיוחד המתלהמים והנתמכים על ידי חברי הליכוד בהמוניהם, הבינו את המסר הגלוי משיחת הנזיפה.

בבוא היום, הם יעשו הכל כדי שיעלון לא ייבחר. תומכי מירי רגב שמיהרה לגזור עוד קופון פוליטי בהגיבה על דברי יעלון, וכמי שלא תשכח שיעלון העיף אותה מהצבא בבושת פנים, יקבלו את הוראה המפורשת לא להצביע עבור יעלון. גם תומכיהם של שרים אחרים מן הליכוד שאינם מרוצים מתמיכתו של יעלון בשלטון החוק, מהתנגדותו לפגוע באושיות המשטר הדמוקרטי, מאכיפת החוק בשטחים ומן הדרישה שהצבא ינהג, אך ורק, לפי הפקודות שראשי הצבא קובעים, כל אלה לא יצביעו עבור יעלון. בהתחשב בעובדה שכל המוזכרים לעיל מהווים את רוב חברי הליכוד ותומכיו, אין סיכוי ממשי ליעלון להיבחר שוב, וודאי לא להיות אלטרנטיבה לנתניהו. 
 
הדעות לגבי דברי יעלון בפני הקצינים הבכירים חלוקות למדי. לאלה ולאה טיעונים משכנעים יותר ומשכנעים פחות. לא כאן המקום להרחיב על כך. מבלי משים, יעלון גרם לחיזוק משמעותי במעמדו של נתניהו אל מול הצבא ומפקדיו הבכירים. אין מחלוקת לגבי כפיפות הצבא לממשלה, לדרג המדיני. נתניהו רוצה בלעדיות, מבחינת מפקדו העל של צה”ל. עד עתה, נתניהו לא השיג את מבוקשו. דברי סגן הרמטכ”ל ותמיכת שר הביטחון בו, והנאום של יעלון בפני הסגל הבכיר שימשו אמתלה מצוינת עבור נתניהו כדי לבסס את מעמדו כמפקד על של צה”ל. המסר הברור שהועבר אל כל הדרגים בצבא הוא שראש הממשלה קובע הכל, מעל ראשו של שר הביטחון הננזף. אם שר הביטחון ששימש, עד עתה, כחיץ בין הראש הממשלה והממשלה לבין הדרג הצבאי, הרי שעתה הבלמים הוסרו. המסר לכולם היה פשוט: סתמו את פיותיכם. נתניהו יקבע, נתניהו ינהל את הצבא, נתניהו יעדכן את הפקודות, נתניהו יחליט מי יועלה בדרגה ומי לא. הקצונה הבכירה בצה”ל חשה היטב את הרוח הנושבת בלשכת נתניהו. מי שמבין את הסכנות הטמונות במצב זה חייב לדאוג מאוד. 
 

רטוריקה אינה הצד החזק של יעלון, לכן דבריו התפרשו כסוג של קריאה למרד, ולא היא. המטכ”ל אינו עומד לכבוש את קריית הממשלה. אלא שעבור נתניהו וחבריו הייתה זו הזדמנות מצוינת לבסס עוד יותר את מעמדו בציבור. מינוי של ליברמן לשר ביטחון נועד אך ורק למטרה זו.