ברכות לאלוף במיל' גיורא רום, לרגל מינויו ליושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. רום, בעברו סגן מפקד חיל האוויר, מנכ"ל הסוכנות היהודית ומנהל רשות התעופה האזרחית, הוא איש של משימות גדולות וחשובות, והמשימה שהטיל עליו שר התחבורה והבטיחות בדרכים גדולה וחשובה לא פחות מקודמותיה, אם לא יותר.



רום מקבל לידיו את הכלי המרכזי שבאמצעותו אמורה המדינה להתמודד עם אתגר תאונות הדרכים, העולות בחייהם של מאות ישראלים בשנה ובנזק של אלפי פצועים ונכים, והן גורם המוות הראשון בקרב אזרחים צעירים.
 
אלא שרום מקבל לידיו כלי מרוקן ומנוטרל, שמזה שנים לא מסוגל להיענות לאתגר ולהוריד את מספרי הנפגעים בתאונות. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא גוף סטטוטורי עצמאי שתקציבו מעוגן בחוק ושתוכנית העבודה שלו אמורה להצניח את מספרי ההרוגים בעשרות אחוזים. בפועל, כלום מזה אינו קורה. מדוע? 
 

כיוון שהממשלה חתכה את תקציב הרשות מ־550 מיליון שקלים בשנה שמחייב החוק ל־222 בשנה כיום, ובכך נטלה ממנה את כוחה. הבחירה בחוסר המעש מעלה את החשש שממשלת ישראל איבדה את הדריכות והמשימתיות והפכה אדישה ושאננה להרג מיותר בכבישים. נוח לה להאשים בתוצאות הקשות של התאונות את מה שהיא מכנה בשפה מכובסת "הגורם האנושי", כלומר אותנו – ציבור משתמשי הדרך, תוך התעלמות מהעובדה שבכל העולם חדלו הממשלות מלהאשים את האזרחים והחלו לקבל על עצמן את האחריות לשיפור תשתיות הדרך.
 
גיורא רום יגלה מהר מאוד שבראייה מערכתית התקציבים המקוצצים הם כאלה שהמדינה יכולה להשלים בנקל. החלשת משטרת התנועה, הקיצוץ בשעות החינוך לזהירות בדרכים במערכת החינוך, ההימנעות מפריסת מערכי מצלמות האכיפה ושיקום תשתיות הבטיחות ההרוסות בצמתי הדמים ובכבישים האדומים, כולם צעדים הכרחיים שהשלמתם תוריד בהכרח את מספרי הנפגעים, ותביא לחיסכון משמעותי למשק, לא רק בהיבט של אובדן החיים והבריאות, אלא גם בהיבט החיסכון בכסף. 
 
משימתו של רום ברורה: יהיה עליו "לדחוף" את שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שכבר עשה לאחרונה צעדים חשובים בכיוון, להמשיך לפצל את הקשב שלו בין תנופת פיתוח התשתיות שבה הוא עוסק, לבין הבטיחות בדרכים, ולהשיב לרשות את תקציבה כפי שהוגדר בחוק.
 
רום יצטרך לגבש תוכנית חירום לעצירת הקטל בדרכים, ובה יושבו תקציבי הבטיחות לגובהם המקורי, יפסקו הדיבורים התלושים ועזי המצח על אחריות "הגורם האנושי", ייפרס מיד מערך מצלמות נגד תאונות באותם כבישים וצמתים מסוכנים ומרובי תאונות, יתוקנו תשתיות הבטיחות במוקדי הסיכון, יוזלו באופן ניכר מערכות הבטיחות בכלי הרכב, ותלמידי ישראל יחזרו ללמוד על זהירות בדרכים בהיקף השעות המקובל. 
 
הרקורד שלו כאיש ניהול וביצוע מהשורה הראשונה מעיד עליו שיש בו הדרוש כדי להצליח במשימה הלאומית החשובה שהוטלה עליו. נאחל לו בהצלחה. 
 
הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת "אור ירוק"