יהודה הישראלי אומנם לא הצליח להציל את סגן הדר גולדין ברפיח לפני שנפצע קשה בראשו, אבל דווקא השבוע, מספר חודשים לאחר שהתעורר מקומה, הוא רשם הישג דרמטי לזכותו. אותה התרמה מרגשת שנועדה להחזיר אותו הביתה לעפרה הציבה השבוע כתב אישום ציבורי חמור נגד ראשי מערכת הביטחון, הפרקליטות והממשלה. היא סיפקה המחשה נדירה לאפליה החמורה שמנהיגה המדינה נגד המיעוט האתני הכי מדוכא בישראל – יהודי יהודה ושומרון.



התקשורת מלאה השבוע במסע גיוס הכספים ההרואי עבור הפצוע הקשה ביותר שנותר מצוק איתן. העובדה שמשרד הביטחון לא אישר מימון לבניית חדר שיאפשר את החזרתו הביתה, והתובנה שכלל לא ניתן לבנות חדר כי הרשויות מסרבות לנפק היתרי בנייה לכל היישוב שלו – עפרה, קוממה רבים. את המהלך המבריק הוליכה תנועת "ישראל שלי", בהובלת אחייניתי שרה העצני כהן, והתוצאות הגיעו בתוך 24 שעות – מיליון וחצי שקלים שנאספו. רק בעקבות ההצבעה הציבורית המוחצת, התעוררו גם שר הביטחון וראש הממשלה ומיהרו לטפס על העגלה.



אלא שהאפיזודה כולה קרעה לנו צוהר למציאות המדכאת, המפלה והמשפילה שבה מצויים תושבי היישוב עפרה וכל יהודי יהודה ושומרון. בניגוד לתושבי הקו הירוק וגם ערביי יהודה ושומרון, יהודי מיהודה ושומרון שרוצה להוסיף חדר או לסגור מרפסת נתון במקרים רבים לגחמות הפוליטיות של שר הביטחון וראש הממשלה או להטיה האידיאולוגית של הפרקליטות. שלא לדבר על מצבים שבהם מתבקש היתר בנייה לבית שעדיין לא נבנה, ומעל הכל – כשמנסים להסדיר תכנית בניין ערים של יישוב, שרק קיומה מאפשר בנייה כלשהי. ועדת השופט המנוח אדמונד לוי ביקרה קשות את ההתעמרות הגחמתית הזאת של הרשויות ביהודים ביהודה ושומרון, התעמרות ששימשה גם בסיס לדוח הכוזב של עו"ד טליה ששון. אבל ממשלת נתניהו עדיין לא אימצה את מסקנות הדוח של הוועדה שהיא עצמה מינתה והרדיפה נמשכת.



אפליה חמורה לא פחות נוגעת לקניית נדל"ן ביהודה ושומרון. כך, לא די שרכשת בכסף מלא בית או אדמה - המינהל האזרחי, הכפוף לשר הביטחון, עלול שלא לספק לך אישור בירוקרטי הקרוי "היתר עסקה". למה? ככה. או יותר נכון – מסיבות פוליטיות. הנוהל הזה חל גם על הערבים, אבל מי מהם שמבקש - מקבל כמעט אוטומטית היתרי עסקה. רובם מצפצפים וכלל לא פונים, כשהרשויות שלנו אינן מגיבות.



התמונה מסתבכת עוד יותר כאשר המינהל האזרחי והפרקליטות משנים את הזכויות של יהודים בנכסיהם בדיעבד, כפי שקורה לא פעם. כך למשל אירע לתושבים ובעלי עסקים בבקעת הירדן, שאחרי עשרות שנים שבהן החזיקו בשטח המושב בחוזה עם המדינה, החליטו במשרד המשפטים שהמדינה טעתה בשרטוט גבולות היישוב, במה שמכונה "קו כחול", או שבוצעה טעות משונה אחרת. והנה, אף שקיים סעיף חוק מפורש ביהודה ושומרון, אשר נועד להתמודד עם טעויות שביצעה המדינה, כדי שמי שהסתמך בתום לב על חוזה שחתם איתה לא ייפגע, המדינה מפקיעה מידי מתיישבים שטחים וזכויות בדיעבד.



זהו הרקע לפרשת ההתעמרות בפצוע צוק איתן. זה הבסיס להתקוממות העממית, שבאה לידי ביטוי במסע ההתרמה המטלטל של סוף השבוע. עכשיו דומה שהבעיה של יהודה הישראלי נפתרה, אבל הגיע הזמן ש"ממשלת הימין" הזאת תפסיק את האפליה גם נגד יתר יהודי יהודה ושומרון.