"הם אינם מסוגלים להתמודד עם חדשות טובות", רטן שגריר של מדינה אירופית באו"ם. השגריר, מוותיקי מתחם האו"ם בניו יורק, לא צריך היה לומר למי הוא מתכוון במילה "הם". סירובו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להיפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בעת שהותם של השניים בבריסל היה נושא לשיחה ערה מסביב לשולחן במזנון המשלחות בבניין האו"ם. "יש להם (לפלסטינים - ש"ש) מזל שתוצאות משאל העם בבריטניה הסיטו את תשומת הלב מהשגיאה הגדולה שעשה אבו מאזן", סיכם אותו שגריר.

משיחות עם שגרירים ודיפלומטים בניו יורק עולה כי האווירה בזירת האו"ם אוהדת ותומכת בעניין הפלסטיני בהיקף שאיננו זכור זה שנים. הדעה הרווחת היא שהקיפאון המתמשך בתהליך מעצים את מצוקת הפלסטינים. גם בקרב דיפלומטים המזוהים כאוהדי ישראל מקובל ורווח הטיעון כי הסיבה להיעדר כל תזוזה לכיוון של פתרון מדיני היא מדיניות ממשלת הימין בישראל.
 
הלכי רוח אלה הם שהניבו את דוח הקוורטט החדש, הכולל ביקורת קשה ובוטה נגד ישראל. בעוד שלדוח, חמור ככל שיהיה מבחינת ישראל, משמעות הצהרתית בלבד ובלתי מחייבת, היוזמה הצרפתית כוללת שורה של פרמטרים וסעיפים אופרטיביים שאם יאושרו בהצבעה במועצת הביטחון - יחייבו את ישראל.

כל מה שהפלסטינים צריכים לעשות במצב כזה זה להיות נחמדים, להיזהר ממעידה מדינית, ולהפגין שיקול דעת, מתינות ותבונה כלפי מחוות של פיוס. מושב הפרלמנט האירופי בבריסל בשבוע שעבר העניק לאבו מאזן הזדמנות פז להפגין זאת. אך הוא פספס בגדול והוכיח שוב את מה שאמר בזמנו שר החוץ המיתולוגי של ישראל אבא אבן, "הפלסטינים אינם מחמיצים שום הזדמנות להחמיץ הזדמנות". 
 
לדברי דיפלומטים באו"ם, סירובו של אבו מאזן להיפגש עם הנשיא ריבלין לשיחה לא מחייבת היה משגה חמור שגרם נזק מדיני לפלסטינים. "העיתוי של המחדל הזה, דווקא כאשר האהדה לעניין הפלסטיני בזירת האו"ם בשיאה, חשף את אבו מאזן כמנהיג חסר השראה, בלתי אחראי ומוגבל באופקיו", אמר לי דיפלומט מערבי ותיק ובכיר. "הם (הפלסטינים) בועטים בדלי ומפריעים לאחרים לפעול למענם".
 
גם תוצאות משאל העם בבריטניה על פרישה מהאיחוד האירופי אינן מבשרות טובות לפלסטינים. הביקורת נגד ישראל כאחראית לקיפאון בתהליך תימשך. האהדה לפלסטינים בזירת האו"ם אולי לא תיחלש, אבל ההשלכות הצפויות מהחלטת בריטניה יהיו מעתה בראש סדר הדאגות והעדיפויות של חברות מרכזיות באו"ם ושל הקהילה הבינלאומית בכלל. העניין הפלסטיני יידחק לתחתית סדר היום העולמי. תנסו להזכיר היום לנשיא צרפת פרנסואה הולנד כי צריך לדחוף את היוזמה הצרפתית לחידוש המו"מ באו"ם. הוא לא יבין על מה אתם מדברים.
 
המטה הראשי של האו"ם בניו יורק הוא זירה לפעילות אינטנסיבית, למשאים ומתנים, לאינטריגות. הפרלמנט האירופי חף ונקי מכל אלה. לכן הוא המקום המתאים למפגן הצהרתי וסמלי של רצון טוב ופיוס. אבו מאזן חזר בו מהאשמה שהטיח ברבנים כמרעילי בארות, אבל ההתנהלות האטומה שלו בבריסל פגעה במעמדו כפרטנר לשלום, אולי באופן בלתי הפיך.