איגוד רופאי בריאות הציבור מצא לו אויב חדש־ישן. שלשום פורסם כי חברי האיגוד שלחו מכתב לשר הבריאות, ובו הביעו חשש כי תחרות המחירים והקמפיינים שהתעוררה סביב תחליפי המזון לתינוקות (תמ"ל), בעקבות הכניסה לשוק של מותג חדש, תפגע בשיעורי ההנקה. ברור שכוונתם טובה, הרי אין עוררין על כך שחלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק ושיתרונותיו הבריאותיים עולים לאין שיעור על יתרונות התמ"ל.



אבל כבר נאמר כי הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות, והגיהינום במקרה הזה הוא נחלתן של נשים רבות, שאך ילדו, ששואפות להיניק ונתקלות באינספור מכאובים, שאליהם איש לא הכין אותן. מי שניסתה להיניק לראשונה והתקשתה, כלומר רוב היולדות, יודעת היטב במה מדובר. לא די שהיולדת כאובה מהחוויה של לידה או ניתוח קיסרי ושל שינוי כה דרסטי בחייה, אלא שהיא גם צריכה להתמודד עם הלחץ החברתי להיניק.



לא סתם כתבו הרופאים לשר הבריאות יעקב ליצמן כי 90% מהנשים מצהירות על כוונתן להיניק, אך פחות מ־60% עושות זאת בפועל ולאורך זמן. ההנקה, לפחות בתחילתה, בשביל נשים רבות היא סיוט כואב ומחליש, גם נפשית. לנשים רבות אין די חלב, והן נוטלות תוספים (שהן מממנות) או נצמדות למשאבות מכאיבות שיגבירו את ייצור החלב. רבות, גם כאלה שיש להן חלב, אינן מצליחות ללמוד ולהרגיל את התינוק לטכניקה הנכונה, וכתוצאה מכך, מתקשות להתאושש מחוויית הלידה בשל שעות ארוכות של ניסיונות להיניק, תוך פציעת הפטמות ותסכול התינוק.



כל אלה הם חבלי לידה, ורבות הנשים שמתגברות על כך, אבל בהודעת הרופאים אין הכרה בקשיי ההנקה או בכישלונה של המערכת במה שהיא כן יכולה לעשות כדי לעודד הנקה בצורה יעילה. הם כותבים כי "ייעוץ הנקה מוסמך, הניתן בבתי החולים וטיפות החלב הוא מרכיב הכרחי במתן תמיכה מקצועית עבור כל אם המעוניינת להיניק".



דווקא בחלק מבתי החולים מוענק ייעוץ הנקה, אולם במקרים רבים מדובר ביועצת אחת שמסייעת פעמיים או שלוש פעמים מוגדרות ביום לעשרות נשים שזקוקות להדרכה צמודה. ייעוץ הנקה בטיפת חלב הוא המלצה נהדרת, אלא שהמחסור באחיות טיפת חלב הוא מן המפורסמות.



בסופו של דבר, רבות מאלה שממשיכות להיניק עושות זאת בזכות העובדה שידן משגת. לא טיפת חלב וגם לא ייעוץ הנקה מינורי שמציעות חלק מהקופות מספקים את צרכיה של אישה שילדה וזקוקה לייעוץ מהיר, אלא מאות ואלפי השקלים שהיא מוציאה מכיסה הפרטי כדי ללמוד להזין את ילדה בצורה הטובה ביותר בעזרת יועצת הנקה פרטית. לא כולן יכולות להוציא סכומים כאלה ולכן כה חשוב להוזיל את מחירי תחליפי החלב.



מכתבם של הרופאים מקומם בניתוק מן המציאות הישראלית שהוא חושף, בחוסר ההבנה שלו את הלחץ הבלתי בריא שהוא תורם לו, ובחוסר ההבנה שנשקף ממנו לגבי הסיוע הזעום שהמערכת מעניקה לאישה שמעוניינת להיניק. הוא בעיקר מקומם בפטרונות שהוא מביע כלפי האישה ותפקידה, בלי שום הכרה בלחץ המופעל על נשים בנושא ובנזקיו, ובלי ליטול שום אחריות אמיתית לסייע להן. קוראים לשר הבריאות לצאת בקריאה פומבית לעידוד הנקה. ביג דיל. 



הכותבת היא עורכת התוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל