"איזה הבדל", נאנח כתב ותיק של סוכנות ידיעות גדולה ומוערכת. "לפני שמונה שנים בנאום הראשון של בעצרת האו"ם הנשיא החדש ברק אובמה עורר גל של התרגשות והתלהבות במיוחד בקרב נציגי גוש הבלתי מזדהות והארצות האפריקניות שהאזינו לו", אמר הכתב. "מבחינה רטורית נאום הפרידה של אובמה מהאו"ם היה מעולה. אבל השאיר מעט מאוד התרגשות ועורר ביטויי הערכה מוגבלים", הוא הוסיף.



נאום של נשיא ארה"ב בעצרות השנתיות של הארגון היה ונחשב תמיד אירוע מרכזי בכנס העולמי השנתי ומוקד לתשומת לב מיוחדת. כראש המדינה המארחת את האו"ם וגם כמנהיג מעצמת על, דבריו של נשיא ארה"ב מעל דוכן אולם המליאה נשמעו ברוב קשב וזכו לפרשנויות מדוקדקות. "עבור הנשיא אובמה נאום הפרידה הוא שירת הברבור מעל הבמה הגלובלית", כתב פרשן סוכנות הידיעות איי-פי, ג'וש לדרמן, במאמר המתפרסם באתר החדשות של השבועון 'טיים'.



"הוא נכנס לתפקידו כנשיא לפני שנים עם ציפיות ותקוות מרקיעות שחקים. אבל כשהגיעה העת לספק את הפתרונות לבעיות הגלובליות, במיוחד אלה שמחוץ לפיקוח האמריקאי, הוא התאמץ והתלבט", כתב הפרשן.



נשיא ארה"ב ברק אובמה בעצרת האו"ם. צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב ברק אובמה בעצרת האו"ם. צילום: רויטרס



כצפוי הורגש בנאומו מאמץ מיוחד מצדו לציין ולהדגיש את מה שהנשיא וממשלו רואים כהישגיהם בתחומים עולמיים. הוא ציין לשבח את הגידול הכלכלי בארה"ב ואת קידום האמצעים לשיפור האקלים והסביבה. הוא הזכיר את הגישה המדינית שגילה בחידוש היחסים עם קובה ועם מיאנמר. וכצפוי, התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני וחזר על טיעוניו הידועים בתחום הזה.



הנשיא אובמה התקבל בכבוד בניו יורק. גם אם מעמדו בזירה הבינלאומית התערער - מנהיגים עולמיים שהגיעו לעצרת השנתית, חיפשו את קרבתו וביקשו הזדמנות להחמיא לו. מנהיגים עולמיים אוהבים להתחכך עם הנשיא האמריקאי ולהפגין את יחסיהם הטובים עם ארה"ב. "זה נותן להם הרגשה שהם חשובים ותחושה של הכרה אמריקאית במעמדם", הסביר בשיחה עמו שגריר מערבי. "אבל אני מציע לא להיסחף בתגובות לנאום אובמה. הוא יותר השתדל לתעד את תקופתו בבית הלבן מאשר להציע או להבטיח מעורבות אמריקאית בקידום פתרונות לסכסוכים ולמשברים".