בחודשים האחרונים אמר הנשיא דונלד טראמפ יותר מפעם אחת כי הוא רואה את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים כעסקה שיש להשיגה. "השאיפה האמריקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים נותרה איתנה במשך 50 שנה", נאמר בהודעת הבית הלבן לפני כמה ימים. בהזדמנויות נוספות הציג טראמפ את חתנו ג'ארד קושנר כ"איש אדיר" והוסיף: "אם הוא לא יכול להשיג שלום, אף אחד לא יוכל... במשך כל חיי שמעתי שזו העסקה הכי קשה בעולם להשגה, ואני מודע לכך, אבל יש לי הרגשה שג'ארד יעשה עבודה אדירה".



המוניטין הטוב, הרע והמכוער של טראמפ כאיש עסקים מוכר לעולם. ספרי העסקים שלו, שמפארים את עסקיו ויכולותיו, פורסמו זה מכבר. בספר "אמנות עשיית העסקים", למשל, יש 11 צעדים להשגת עסקה מוצלחת או להקמת עסק מצליח: לחשוב בגדול; להגן על החיסרון העסקי שלך, והיתרון יגיע מעצמו; למקסם אופציות; להכיר את השוק, להפעיל מנופי לחץ; לשפר מיקום; ליידע את הסביבה; לתת פייט; לספק את הסחורה; להכיל את העלויות; ועצת הזהב - "לעשות כיף".



אחרי הספר הזה הגיעו ספרים אחרים, ובהם גם הודאה בטעויות עסקיות ועל רומנים בחיי המשפחה (שלא הקשו על העסקים, כך טראמפ). על כל פנים, משלל עצותיו של הנשיא, שמהן אפשר לנסות לשאוב כיוונים לאופן שבו יתקיים המשא ומתן לשלום, חסר אלמנט עסקי מרכזי: איך טראמפ ינהל משא ומתן, כשהוא לא אחד מהצדדים?



את התזות שלו, שכיום הוא שואף להחילן על הדיפלומטיה הבינלאומית, פיתח טראמפ מתוך עולם של אינטרסים כלכליים ישירים, והוא תמיד צד אחד במשוואה. אבל אל הסיפור הישראלי־פלסטיני הוא מתיימר לגשת כצד ג׳, עם אינטרסים עקיפים. יש לו ספר עצות למתווכים עסקיים?



מה יקרה כאשר איש העסקים לשעבר והנשיא בהווה, הרואה את עצמו כמומחה העליון הגלובלי למשאים ומתנים, יביא עמו לשולחן "הביזנס" את חתנו המוצלח קושנר ואת שני עורכי דינו המלווים אותו שנים, השגריר המיועד דיוויד פרידמן ומנהל המשא ומתן הבינלאומי עו"ד ג'ייסון גרינבלט? הצוות הזה עסק כל חייו בהשאת תשואה אך ורק לצד שלהם בעסקה. האם ארצות הברית תרצה "לחתוך" במקרה הזה תשואה עבור עצמה, או שהיא עושה זאת מתוך שאיפה לשלום, כפי שטראמפ פרסם בהודעה?



גם אם ארצות הברית בראשות טראמפ רואה עצמה ניצבת לצד ישראל באופן כמעט מוחלט, וגם אם האתוס שלהם הוא ש"כל הערבים רעים", ונניח שהפלסטינים נכנסים לתוך חדר המשא ומתן הזה; הרי טראמפ מעולם לא עשה את העסקים שלו למען אחרים, איפה תהיה כאן תשואה כספית עבורו? 



הכותבת היא בלוגרית פוליטית, בעלת "הפלוג", בלוג פוליטי