מודעת ענק תפסה עמוד שלם ב”הארץ” בתחילת השבוע. עשרות של חברי מרכז הליכוד חתמו מתחת לכותרת האמורה ללוות את נתניהו במסעו לפגישה הראשונה עם טראמפ: “נתניהו, הליכוד לימינך!” ומתחת לכותרת כתבו: “אנו, חברי מרכז הליכוד, מצהירים אמונים לארץ ישראל וקוראים לבנות בכל ההתיישבות”. לכאורה מדובר בסתירה בין ההבטחה שבכותרת לתוכן ההצהרה. שהרי ידוע כי נתניהו הצהיר ושב והצהיר אי־נאמנות לארץ ישראל. שום אדם אינו יכול להיחשב נאמן לארץ ישראל, אם הוא מכריז כי הוא מחויב ל”תוכנית שתי המדינות”. שהרי במרכזה - הקמת מדינה ערבית ממערב לירדן, לצדה של מדינת ישראל. ומה על האמת בפרסום?



אלא שמנסחי המודעה התכוונו, אולי מבלי דעת, בדיוק למה שכתבו: הליכוד ברובו הגדול נמצא היום מימין לנתניהו. ראש הממשלה הוא כמעט הסמן השמאלי בליכוד. שהרי אפילו ח”כ בני בגין, הנחשב בקרב רבים מחברי מרכז הליכוד ל”שמאלני” בגלל תמיכתו בעקירת עמונה, מעמד בג”ץ ותוכניתו למסירת מאות אלפי דונמים לבדואים בנגב - אפילו הוא מתנגד להקמת מדינה פלשתינאית ממערב לירדן. לפחות בסיעת הליכוד בכנסת אין כאלו התומכים בפה מלא בחלוקת הארץ. ותומכי נתניהו, כמלחכי פנכה חרוצים, מוצאים ק”ן טעמים לטהר את שרץ תמיכתו במדינה פלשתינאית. רוב הליכוד הוא באמת הרבה יותר ימינה מנתניהו. רק תאוות השלטון הבלתי מרוסנת שלהם מנעה ומונעת מהם להחליף את מנהיג מפלגתם, שהפר את מצעי הליכוד, שהגדירו שוב ושוב כי ממערב לירדן לא תקום ישות מדינית נוסף על מדינת ישראל.



לא יוכל לעמוד עם הליכוד נגד נתניהו. דונלד טראמפ, צילום: Getty Images
לא יוכל לעמוד עם הליכוד נגד נתניהו. דונלד טראמפ, צילום: Getty Images



האם נתניהו מבין שזוהי כהונתו האחרונה?



כשהשר זאב אלקין נשאל על נאום בר־אילן של ראש הממשלה, הוא מודיע שהוא חולק עליו בעניין זה, וערב נסיעתו של ראש הממשלה לוושינגטון חזר אלקין ותמך בהחלת ריבונות “בשלבים” על יהודה ושומרון. השר בנט וחברי הבית היהודי תובעים בפה מלא שנתניהו לא יעז לומר בוושינגטון אף מילה על “מדינה פלשתינאית” ומאיימים ברעידת אדמה, אם זו תוזכר שם. ולפיכך בסיס התמיכה הלאומי של נתניהו, בליכוד ומחוצה לו, מתנגד לתמיכתו בתוכנית שתי המדינות ונמצא ימינה לנתניהו. ראש הממשלה מבין כי תמיכה בתוכנית בהודעה שלו לאחר הפגישה עם טראמפ עלולה לגרום לו לאבד את בסיס התמיכה שלו, היקר ללבו כל כך. אם הוא מוכן לטובת מדינה פלשתינאית לוותר עליו - אולי אות הוא וסימן כי גם הוא מבין שזו כהונתו האחרונה ושוב לא יזדקק לבסיס זה. אולי זו הסיבה שנתניהו הזכיר בישיבת הקבינט ערב צאתו לוושינגטון כי כבר בשיחתו הראשונה עם טראמפ הוא התחייב על נאמנותו לתוכנית ותלה את כישלונה רק בסרבנות הערבים. וכל אלו שתוהים מדוע נסוג טראמפ מהצהרותיו ערב הבחירות, מתעלמים כנראה משיחה זו. אי אפשר לצפות מטראמפ לעמוד עם הליכוד, מימין לנתניהו. אם ראש ממשלת ישראל עצמו מזדרז להתחייב, למה צריך נשיא ארצות הברית לריב עם כל העולם בשבילנו?



אוי לו לליכוד, ואוי לה למדינת ישראל, אם מה שמפריד בינינו לבין ויתור על ארץ ישראל ההיסטורית הוא סרבנות ערבית ולא רצון לאומי חיובי יהודי. עוד לפני הפגישה כבר ברור כי נתניהו מתכוון להחמיץ ביודעין הזדמנות היסטורית להוציא את ישראל מהמבוי הסתום של 50 שנות “כיבוש”. אין לו כוונה להמיר אותו בריבונות. זה גדול עליו.