אני לא יודע מה עצבן אותי יותר: התור לסטייק בחצי פיתה ב-46 שקל במזנון של אייל שני או הטור של רון עמיקם שקראתי בזמן שחיכיתי להזמנה. את שניהם אני נהנה לקרוא ולאכול, הם מספקים את כל המרכיבים הנכונים: טחינה, נתונים, חריף, היסטוריה, בצל סגול, פרספקטיבה ייחודית, נתחים עסיסיים וגישה מקצועית. אבל הכי חשוב, הכל מוגש באהבה. עם זאת, הקוץ באליה או יותר נכון באנטריקוט הוא בשיח הפנים תל-אביבי שבהם הם מתנהלים ושמבאסים את כל הכיף, אם זה המחיר אצל שני או השפה אצל עמיקם.



אז בואו, הצפינו והתקרבו ותבינו למה אני מתכוון. רק בשנים האחרונות החל הדיון על השיוך הבלעדי של הכינוי "מכבי" לזאת שלי מחיפה ולזו הנמצאת בגוש דן. זה קרה במקביל להשתלטות המוחלטת של הרשתות החברתיות על השיח. פתאום אוהדי מכבי תל אביב פגשו אוהדי מכבי חיפה שקוראים למועדון שלהם "מכבי", כמו שהם רגילים בכרמל, בשיחות בתי הקפה, ברדיו המקומי, בבית הספר ובעבודה. יותר מכך, פתאום אוהדי מכבי חיפה מאזור הצפון פגשו אוהדי מכבי חיפה אחרים מאזור המרכז שקוראים למכבי ת"א "מכבי", ואילו אלה מהמרכז מתקשים להתרגל שהקבוצה שלהם מכונה "מכבי" בקבוצות הפייסבוק הפנימיות, תוכניות הפודקאסט ובמגרש - הוקצור: סאלאטה מטבוחה.



ישאלו יתר אוהדי הקבוצות ההמומים איך זה ייתכן? הרי במגרש אין דיבור אחיד? אז זהו, שלא. זקני העיר ידעו לחלק בזמנו כל יציע בקריית אליעזר לפלח חברתי אחר, קליקה אחרת, הם יזהו את תושבי חיפה ואת אלו הרחוקים, את מי שגר בפאתי העיר ומי שבמבואות. ב-"אבי רן" למשל, ששם המספרים הוכפלו פי כמה, המצב הפך מסובך עוד יותר, הכל התערבב, מגדל בבל, חוץ מהחבורה הקבועה שעמה אני מגיע, אני לא מזהה את היושבים לידי באף משחק וגם הם מתחליפים כיאה ליציע עמידה. וכן, "אבי רן" הוא שמו של האצטדיון החדש בשיח הפנים חיפאי.



דיבור הוא עסק לא פשוט. אי דיוקים יכולים להפוך עליך עולמות, כנ"ל הוויכוח על "מכבי". יש יחשבו שזה סתם ויכוח קטנוני, יש שיאמרו סמנטיקה מעייפת ויש כאלו שאצלם זה עניין של חיים ומוות. במקומו של עמיקם לא הייתי מקל ראש בטרוניות כשם שהוא לא היה רוצה שאוהד אחר יזלזל בשמה של קבוצתו אהובה, ובסיפור של מכבי "קביליו" יפו, מפני שהנימוק המרכזי בטענות שלנו לזה שהתקשורת מכנה את מכבי תל אביב "מכבי" לא מבוסס על מי היא הקבוצה המצליחה או העשירה יותר, מי הוקמה לפני ומי אחרי. הרי העיתונות כינתה את מחלקת הרגל שלה כך גם בעשורים המשמימים. לא ראיתי שבאתרי ספורט מכנים את הפועל באר שבע, שמצליחה בשנים האחרונות קצת, ממש בטיפה יותר מהפועל ת"א - הפועל. הרי לפי הטיעון של עמיקם זה מגיע להם.



הטענה המרכזית להתנגדות כפי שאני רואה אותה, טמונה בסיפור הפשוט שמגולם בשמן של הקבוצות ואני מדבר על כל הקבוצות. על החיבור בין מועדון לעיר. רוב האגודות בישראל משויכות למרכזי מכבי והפועל, בשדה ההשתייכויות אוהדים יכולים לסמן את העמודה האידאולוגית שלהם ואת המקום אליו הם מרגישים שייכים פיזית ולפגוש בצירים הללו את קבוצתם. ברגע שאתה מנתק מהאוהד את המרכז, במקרה הזה "מכבי" ומקצה אותו למועדון אחד אתה בעצם משאיר ליתר האוהדים רק את המקום ממנו הם מגיעים, בלי הזהות, בלי החיבור שבין העירוניות לרעיונות חברתיים, חינוכיים ויותר מכל לצמד המילים שמבטא את האהבה שלהם לספורט. אתם מתארים לעצמכם מה יקרה לאוהד בית"ר ירושלים אם ישאירו אותו רק עם "ירושלים"?



אוהדי בית"ר ירושלים. מה הם יחשבו אם ישאירו אותם רק עם "ירושלים"? צילום: דני מרון
אוהדי בית"ר ירושלים. מה הם יחשבו אם ישאירו אותם רק עם "ירושלים"? צילום: דני מרון



אז הם אומרים "מה אתה רוצה? 'מכבי' זה תל אביב -'וחיפה' זה מכבי חיפה, ככה אנחנו רגילים וככה זה אמור להיות", חוץ מזה שזו הטענה הכי מגוחכת במדינת תל אביב, היא גם מצמצמת את אפשרויות האלטרנטיבה הספורטיבית והייצוג ויותר מכל היא מחניפה למועדונים התל אביבים כאילו שהם הם חוד החנית של הספורט הישראלי. עובדתית, מכבי חיפה זו הקבוצה הכי מצליחה עד כה במסגרת האירופית, מישהו פעם קרא לה "מכבי" כמו לזו התל אביבית מהכדורסל? לא. למה? כי ככה רגילים ולך תשנה לאנשים עכשיו את ההרגלים. אז יש אנשים שמוותרים מראש ונכנעים ויש כמוני, שדואגים לתקן בכל הזדמנות ולהתעקש להבין על איזו מכבי מדובר.



לקרוא לקבוצות העירוניות באזור שאתה גר "מכבי" או "הפועל" זה בסדר, זה הניק ניים, החיבה, הקיצור שמקפל בתוכו את אהבה והביטוי הספורטיבי המקוצר בשיח המקומי. אין לי ויכוח עם אוהד הפועל ת"א שקורה לקבוצה שלו "הפועל", אבל בהחלט יש לי בעיה עם זה שהתקשורת הארצית עושה זאת, כפי שנימק זאת ארוכות ניר הופמן-שרעבי בטורו ב-"הארץ". ההפרדה של הכינוי מהשם המלא יכולה להתקיים רק כאשר אוהד נמצא בסביבה העירונית שלו, הוא יכול לוותר על העיר מתוקף אי נחיצותה במרחב הנוכחי ולהשתמש בקיצור, אבל ברגע שהתקשורת עושה זאת היא מוחקת את כל מה שלא נמצא במרכז. כלומר, מעמידה במרכז את המרכז ומסמנת את הפריפריה כפריפריה ואת מה שלא סביבה כלא קיים.



מאחר והתקשורת מתנהלת במרכז, מדברת את השפה הספורטיבית המקומית ומאוישת על ידי רוב אוהדי הקבוצות המקומיות - כך נראית גם השפה. אפילו יתר אוהדי הקבוצות שעובדים בה התרגלו לכך. מספיק לראות באתרים כותרות כמו "מכבי נגד חיפה" ולהבין עד כמה הנטייה ברורה וחד משמעית, אותי אישית זה מביך, גם כאוהד ספורט וגם כאחד שעובד בתקשורת, שלא לדבר על הניצול הפונטי בהכנסת עוד מילים לכותרות הראשיות וכותרות המשנה.


אסכם בכך שהרעיון המרכזי בטור של עמיקם היה נכון, מכבי לא פוגעת בשנים האחרונות ואני לא רואה איך היא פוגעת גם באלו שלפנינו, אבל לעטוף את זה סביב הפריווילגיה של להיקרא "מכבי" זו טעות בלתי נסלחת. שם בתל אביב קיימת קבוצה שנהנית מתודעה כוזבת שהתקשורת מעניקה לה בלי לשים לב. מבחינתי מכבי יש רק בחיפה.