פרסומים שונים המיוחסים לממשלת ישראל וצה”ל כקבלן הביצוע מסמנים אותה כמי שאימצה מול סוריה את שיטת “מצליח”. תוקפים בהנחה שזה יצליח. נראה כי עד היום זה מצליח כבר ארבע שנים. התקיפה האחרונה, אור ליום חמישי, לפי דיווחים בתקשורת זרה, שקיבלו אישושים מרומזים משרים בישראל, קבעה שיא חדש: היא נערכה לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן שב מביקור במוסקבה ונפגש עם שרי החוץ וההגנה.

המסקנה מכך היא שרוסיה מנהלת משחק משולש: מספקת נשק ומסייעת לאסד, מעלימה עין מהעברות נשק סוריות או איראניות דרך סוריה לחיזבאללה, ובמקביל מעלימה עין או משלימה עם התקיפות המיוחסות לחיל האוויר הישראלי אך בפומבי מתנערת ומגנה אותן.
התקיפות של ישראל, אם אכן בוצעו על ידה, הן תוצר של מודיעין מדויק והיתכנות מבצעית. ניתן להעריך שכאשר שני אלה מתחברים, מציע הרמטכ”ל איזנקוט לשר הביטחון ליברמן לתקוף. ליברמן מתייעץ עם נתניהו וכששניהם מאשרים, יוצאת התקיפה לפועל, לא לפני שיתקיים תנאי נוסף: המטרה לתקיפה צריכה להיות מרוחקת מנוכחות של כלי טיס, ציוד או חיילים רוסיים. הדבר האחרון שישראל רוצה שיקרה הוא פגיעה במטרות רוסיות. גם כך המצב עדין.

מטוס F-35. צילום: לוקהיד מרטין

באחרונה דווח בתקשורת הערבית, מרבה ישראל לתקוף בסוריה, ככל הנראה משום שאיראן וסוריה מאיצות את העברת משלוחי הנשק לחיזבאללה. המצב מסתבך גם בגלל הפטפטת בישראל, שעד לאחרונה הצליחה לנהל מדיניות של “עמימות”. לא התייחסה, לא אישרה ולא הכחישה. לאחרונה המדיניות הזו מתכרסמת. “קצין בכיר” בצה”ל אישר השבוע כי ישראל תקפה בסוריה טילים שיועדו לחיזבאללה. אתמול השרים ישראל כץ, נפתלי בנט ויואב גלנט רמזו שישראל תוקפת, ושר הביטחון מסר שהבהיר לרוסים כי ישראל לא תרשה התקרבות של כוחות איראניים וחיזבאללה לגבול רמת הגולן. לפי שעה המשטר הסורי חורק שיניים. הוא אינו רוצה ולא יכול לפתוח חזית נגד ישראל.
ישראל מנהלת קרב מאסף נגד משלוחי הנשק לחיזבאללה. היעדים לתקיפה הם טילים ארוכי טווח כגון סקאד די, טילים מונחים או ציוד הנחיה שמעניק לטילים את דיוקם לפגוע במטרות אסטרטגיות בישראל, טילים נגד מטוסים ומכ”מים וטילי חוף ים. לישראל מיוחסות עשרות תקיפות בארבע השנים האחרונות. גם אם נניח שרובן השמידו את המטרות, אלה טיפות בים. על פי הערכות, לחיזבאללה כ־100 אלף טילים ורקטות מכל הסוגים, כולל ארוכי טווח ומדויקים מאוד. זה לא סוד שהוא יכול לפגוע בכל נקודה אסטרטגית בישראל. לפי שעה אין לו כוונות לפתוח במלחמה. בדיווחים המיוחסים לה נטען שאת הפער בין היכולת לכוונות מנצלת ישראל בשיטת "מצליח" למזעור נזקים עתידיים.