אם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכונן להגיע לכותל המערבי במסגרת ביקורו בישראל, בהחלט כדאי לו לנצל את ההזדמנות כדי להתפלל, שכן לראשונה לאחר ארבעה חודשים בבית הלבן, עתיד הנשיאות שלו נראה מעורפל במקרה הטוב, וממש בסכנה - במקרה הגרוע.



יום לאחר החשיפה המביכה על כך שטראמפ העביר לרוסים מידע מסווג על דאעש, דווח שלשום על סקנדל נוסף. הפעם מדובר בתזכיר שכתב ראש ה־FBI המודח ג'יימס קומי, ולפיו הנשיא ביקש ממנו בפגישה בארבע עיניים להפסיק את החקירה בעניינו של מייקל פלין, יועצו לביטחון לאומי שסולק בעקבות חשיפת קשריו עם רוסיה.



הפעם כבר מדובר בגילוי עם פוטנציאל להתפתח להליך הדחה של הנשיא (impeachment). לאחר שובל ארוך של הסתבכויות, מעידות ושערוריות מביכות שהגחיכו את הנשיא, פצעו אנושות את גאוותו וערערו את סמכותו ואת יכולת תפקודו באופן כמעט בלתי הפיך – הגילוי האחרון מסתמן כעליית מדרגה.


החשיפה על התערבותו הישירה כנשיא במטרה להפסיק חקירה פדרלית רשמית נגד חשוד בקשרים עם רוסיה הציתה אתמול לראשונה גל של תגובות חריפות, תקיפות ובוטות נגד התנהלותו, גם מצד רפובליקנים בכירים ביותר, כולל סנאטורים וחברי קונגרס מובילים.



אותו החשד. ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו, צילום: רויטרס
אותו החשד. ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו, צילום: רויטרס



זיכרונות מווטרגייט



התגובות הזכירו לראשונה את אחת התקופות המכוערות בהיסטוריה הפוליטית האמריקאית, שהאמריקאים מעדיפים לשכוח – תקופת ווטרגייט, שהסתיימה בהדחת הנשיא ריצ'ארד ניקסון. הסנאטור הרפובליקני מאריזונה ג'ון מקיין, דמות פוליטית מכובדת מאוד גם בקרב דמוקרטים, אמר בעקבות החשיפה מה שרבים מעמיתיו ודאי מהרהרים בינם לבין עצמם: "זה מגיע לממדים של ווטרגייט".



הפרשן הפוליטי הוותיק של ערוץ CNN דיוויד גרגן, שכיהן כיועץ פוליטי בכיר של הנשיאים ניקסון, רונלד רייגן וביל קלינטון, העריך שלשום שטראמפ כבר גלש למצב שיכול להסתיים בהדחתו. "אני חושב שאנחנו נמצאים לראשונה במצב של הדחה אפשרית", אמר. "האישום של שיבוש הליך משפטי היה הסעיף העיקרי שהביא להדחת ניקסון. נראה שטראמפ ביקש להכשיל את החקירה (של מייקל פלין - ש"ש). יש לכך השלכות עצומות על הנשיאות שלו".



מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל נראה שלשום מדוכדך. בראיון לרשת CNN מילמל בכעס כי "נראה לי שיכולנו להסתדר עם פחות דרמה מהבית הלבן בהרבה דברים". ייאמר מיד שהליך ההדחה הוא רחוק, אבל דבר אחד כבר ברור: טראמפ יכהן מעתה כנשיא שמלוות אותו, כצל מאיים, הערכות פסימיות ופרשנויות ספקניות בנוגע לעתידו בבית הלבן.



ולסיום, אין מנוס מהתייחסות לנקודה הישראלית. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שצהלה וחגגה את ניצחונו של טראמפ בבחירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים בכירים תולים ציפיות ותקוות בנשיאותו. מוטב שיירגעו ויהיו מציאותיים יותר. טראמפ יהיה מעתה עסוק וטרוד מעל לראש בהבטחת מעמדו ובשיקום סמכותו בבית הלבן.