"ג'ארד קושנר קופץ לדיפלומטיה המזרח־תיכונית", כתב ה"ניו יורק טיימס" שלשום בדיווח על ביקורו של קושנר בישראל וברשות הפלסטינית. הכתבה לא החמיאה לחתנו של הנשיא טראמפ. הודגש כי לקושנר ולשליח המיוחד למזה"ת, ג'ייסון גרינבלט, אין שום ניסיון וכישורים בתחום הדיפלומטיה. אבל העיתון גם ציין כי מצד הבית הלבן הורגש מאמץ להבהיר שביקורי קושנר וגרינבלט בישראל וברשות הם רק אות הפתיחה לשורת ביקורים הצפויים בחודשים הקרובים. ה"טיימס" היה אדיב בדיווחו על ביקורי שני הבכירים בישראל ומאופק בהערכותיו את התוצאות.



בקרב דיפלומטים במרכז האו"ם ופרשנים בניו יורק ובוושינגטון, התגובות יותר בוטות, ספקניות ואפילו נלעגות. מהתגובות עולה הערכה כמעט כללית, שלביקורי קושנר וגרינבלט בירושלים וברמאללה אין משמעות מדינית וכי אין לצפות שהשיחות שיקיימו עם הצדדים יניבו תוצאה שתסמן התקדמות כל שהיא לפתרון מדיני.



הבעיה היא לא היעדר ניסיון דיפלומטי של שני הבכירים, אומרים גורמים מומחים למזרח התיכון, אלא שהאמביציה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים הפכה עבור הנשיא דונלד טראמפ למקלט מוגן, שאליו הוא מגיח ובו הוא מוצא מסתור ארעי מפני הצרות והמצוקות הנוחתות עליו ללא הרף, רובן הגדול באשמתו הוא.



"כשברקע נשיא במצור פוליטי ומדיני, המירב שקושנר וגרינבלט יוכלו לעשות זה להקשיב. כל הצעה או יוזמה שיעלו תיתקל, במקרה הטוב, באדישות מנומסת", אמר דיפלומט מערבי בכיר.



"אני מתרגש לחזור לישראל ולשטחים הפלסטיניים כדי לשוחח על האפשרות של שלום", צייץ גרינבלט לפני שהמריא לישראל. הוא לפחות מתרגש. ג'ארד קושנר איננו נמנה עם זן המתרגשים. גרינבלט לוקח ברצינות את השליחות שהטיל עליו פטרונו טראמפ לקדם שלום. קושנר, שמלא מעצמו, מפגין חשיבות עצמית.



להערכת בכירים יהודים בניו יורק, גרינבלט שואף באמת ובתמים להזיז דברים בעוד שקושנר הציני עושה חשבונות ושיקולים, שלהם מטרה אחת, כיצד להאדיר את שמו ומעמדו של מחותנו טראמפ.



"קושנר ייזהר בעת השהות בישראל ממהלך או מדיבור שיפגעו וירגיזו את הידידים הסעודים הטובים שרכש בריאד", אמר מנהיג יהודי.


הנשיא טראמפ, שאינו יודע רגע מנוחה מסקנדלים, פשוט זקוק נואשות לסימני פעילות מדינית למטרה חיובית כמו שלום. אם יצליח לקדם שלום - מה טוב. אם ייכשל, ייזכר לטוב כמי שניסה. השלום הוא גם יעד שלא צופן איום בחקירות.