נציגי השדולה הפרו־ישראלית בוושינגטון, איפא”ק, מגיעים ל”דיון חירום” בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ביטול מתווה הכותל וקידום חוק הגיור – וזה אומר שנתניהו בצרות.



מדובר בבכירים יהודים, שמעבר לכך שהם משתייכים לזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי, הם גם נציגים של ארגון מרכזי בקהילה, שראשיו ופעיליו מזוהים כבעלי השקפות ימניות מובהקות, שנתניהו מאוד אוהב לשמוע. רק מחיאות הכפיים שמקבל ראש הממשלה במרכז הליכוד יכולות להתחרות בהתלהבות שבה נתניהו מתקבל בכנסים של איפא”ק.



איפא”ק, צריך לזכור, לא נוהג להתייחס לבעיות ולמצוקות של הקהילה. זהו ארגון ותיק שמטרתו לפעול למען האינטרסים של ישראל בנושאים מדיניים, לסנגר ולהגן על עמדותיה המדיניות של ממשלת ישראל ולהבטיח תמיכה בעמדות אלה בבית הלבן ובשני בתי הקונגרס.



ואם ראשי איפא”ק, מעוז האהדה לנתניהו בקהילה היהודית בארה"ב, הגיעו למסקנה שהחלטתו להסתלק מהסכם מתווה הכותל היא עניין חמור - נתניהו נקלע למצב מאוד לא נעים, וזו לשון המעטה.



סביר להניח שראש הממשלה לא הביא בחשבון שמלבד רבנים ובכירים בתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, הנחשבים כליברלים, החלטתו להקפיא את מתווה הכותל תעורר זעם ומחאה גם בקרב חוגים ימניים.



מנהיג יהודי ותיק ומוערך אמר לי אתמול: “נתניהו תמיד יוצא ממצבים קשים. אני לא כל כך בטוח שהוא ייחלץ מהמשבר הנוכחי. אם ראשי איפא”ק, תומכיו הגדולים, מרגישים נפגעים ונעלבים, נתניהו נמצא במצוקה גדולה יותר ממה שהוא מעריך”. להערכת המנהיג, גם אם יצליח להרגיע את בכירי איפא”ק, הנזק כבר נעשה: ראש הממשלה ערער את מעמדו ומוטט את תדמיתו בקהילה היהודית בארה”ב באופן בלתי הפיך.