עוד בטרם שככה הסערה בעקבות חשיפת “מעריב־סופהשבוע” על שיחת הוועידה של בכיר בלשכת ראש הממשלה עם הדיפלומטים הישראלים בנציגויות צפון אמריקה, קיים אותו בכיר, היועץ המדיני יונתן שכטר, שיחת ועידה נוספת. הפעם עם ראשי הארגונים היהודיים הגדולים בצפון אמריקה. השיחה התקיימה בלילה שבין חמישי לשישי, שעון ישראל.



שכטר ניסה לטעון במהלך השיחה כי “ראש הממשלה פועל למען אחדות העם היהודי”, אך חטף מקלחת קרה וממושכת של טענות בוטות מכיוונם של ראשי הארגונים הגדולים. “ראש הממשלה לא פועל לאחדות העם היהודי”, אמר אחד ממנהיגי הארגונים, “אלא להפך, הוא פועל על מנת לזרוע פירוד ושסע בקרב העם היהודי”. מנהיגים אחרים אמרו כי “החרדים ניצחו, ועוד בלי צבא, הם בכלל לא היו צריכים להילחם, ראש הממשלה נכנע בלי קרב”.



בכיר באחד מארגוני התורמים הגדולים ביותר אמר כי הארגון שוקל להקפיא את האסיפות והכינוסים שלו, או להפסיק להזמין בכירים ישראלים להופיע בפני התורמים. בכיר נוסף אמר כי “מאז שתי ההחלטות שקיבלה הממשלה, הטלפונים אצלנו לא מפסיקים לצלצל. התחושה הכללית היא של בגידה, של הפקרת יהודי ארה”ב לשיקולים פוליטיים צרים”. בכיר אחר אמר כי “העובדה שאתם לא מסוגלים לעמוד בסיכום שאתם בעצמכם קיבלתם לא מזמן אשר לזכותנו להתפלל כשווים מול הכותל המערבי פשוט מזעזעת”.



ראשי הארגונים דיברו במשך למעלה משעה. הם לא חסכו את שבט הביקורת מהיועץ המדיני האומלל. “מאז ימי בן־גוריון לא היה דבר כזה, שקוף כל כך, של השתלטות הדת על המדינה”, אמר אחד הבכירים. “אתם מטעים את הישראלים, הם לא מבינים את העניין עד הסוף, הם יבינו כשיהיה מאוחר מדי”, אמר מנהיג אחר.


תפילה של רפורמים וקונסרבטיבים בכותל. צילום: הדס פרוש , פלאש 90


שיחת הוועידה הזאת באה בעקבות שיחה דומה שניהל היועץ המדיני, שנחשפה ב”מעריב” ביום שישי. מן העבר השני של הקו היו שגרירים, קונסולים ודיפלומטים בכירים ישראלים המשרתים בצפון אמריקה. הם נדהמו לשמוע את היועץ המדיני מורה להם להגיב לטענות הנשמעות בקהילות היהודיות באמירה כי האחריות על הסלמת המצב וההידרדרות מוטלת על הזרמים עצמם (הרפורמים והקונסרבטיבים) שיצאו מפרופורציה. הדיפלומטים מן העבר השני של הקו הוכו בתדהמה. כמה מהם סירבו לבצע את ההוראה ודרשו אותה בכתב.

לשכת ראש הממשלה הכחישה “את ההנחיה ואת העמדה שיוחסו לשכטר בכתבה. השיחה לא התקיימה כפי שהיא מתוארת בכתבה”, נאמר. מרוב שההכחשה מדויקת, סערו הרוחות במשרד החוץ במהלך סוף השבוע. סגן השגריר בוושינגטון, שידוע כנושא כליו של רון דרמר, כתב בקבוצת ווטסאפ פנימית של עובדי משרד החוץ את הדברים הבאים: “תודתי שלוחה לכל אוויל או אווילה שדיבר/ה עם בן כספית. זה מאוד מסייע לשנים של מאמץ להוכיח שאנו יכולים לשרת כל ממשלה נבחרת ולשקם את המשרד. אפשר להטיל ביקורת, אך יש דרכים לעשות זאת. אפשר לכתוב מזכר (לא מברק שמופץ בתפוצת נאט”ו) לסמנכ”ל צפ”א, למנכ”ל, לראש המערך המדיני. את מדיניות הממשלה יש לבצע, ועל הצד הטוב ביותר”.

בינתיים, כשהבין את גודל המשבר, יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו נסיגה מפוארת: בישיבת ראשי הקואליציה שכינס בבהילות ביום שישי החליט נתניהו להקפיא את קידום חוק הגיור החדש לחצי שנה לפחות. הישיבה הייתה מתוחה. השר דרעי וח”כ גפני עזבו אותה בזעם כשהבינו שהחוק יוקפא. בימים הקרובים יצטרך נתניהו להחליט גם בעניין מתווה הכותל. הנושא נפיץ לא פחות מעניין הגיור, וכדי לכבות את הלהבה שאחזה בקהילות היהודיות באמריקה הוא יצטרך להתאמץ יותר.