אין למערכת הבינלאומית בכלל ולאיחוד האירופי וארצות הברית בפרט זכות להעמיד פנים כמופתעות נוכח הזוועה שנחשפה אתמול מתמונות הטבח בדומא שבסוריה. למעשה, בשנה האחרונה היו לא מעט אירועים נוספים שמהם עולה תמונה ברורה של שימוש בנשק כימי אסור בסוריה על ידי צבאו של בשאר אסד. גם בישראל, כמו בסוכנויות ביון זרות, זיהו את השימוש בנשק הכימי.



בישראל מעריכים שהיכולת הכימית שנותרה בידי אסד קטנה, מנקודת מבט אסטרטגית בנוגע למלחמה בין מדינות. אולם, לשימוש טקטי נותרה בידי אסד יכולת מספיקה להמשיך ולהרוג בבני עמו. יתרה מזאת, בגופי הביון במערב זיהו בשנים האחרונות המשך פיתוח של אמצעי לחימה כימיים בסוריה. השיטה ברורה ומזכירה במידה מסוימת, להבדיל אלף אלפי הבדלות, את תעשיית סמי הפיצוצייה אצלנו. המפרטים האסורים לשימוש ידועים ונעשה שינוי במרכיבים ובנוסחאות כדי לעקוף את האמנה הבינלאומית. גם בסוגיה הזאת העולם יודע וכמעט אינו עושה דבר, בהיבט המשפטי או הצבאי.



בשלב הזה מוקדם לדעת מהו אמצעי הלחימה הכימי שגרם לטרגדיה בדומא, אך קשה להניח שגז כלור הביא להרג המוני בסדר גודל כזה. למרות מה שמקובל לחשוב, כאילו גז הכלור מותר לשימוש בשדה הקרב, על פי האמנות הבינלאומיות אסור כל שימוש באמצעים כימיים רעילים, ולא רק אלה שמפורטים ברשימה. כאשר שימוש שגרתי בגז כלור עובר בסדר היום העולמי בקלות רבה כל כך, אין להתפלא שאסד קיבל ביטחון.



תקיפה כימית בסוריה. צילום: רשתות ערביות
תקיפה כימית בסוריה. צילום: רשתות ערביות



התקיפה הכימית בסוריה. צילום: רשתות ערביות
התקיפה הכימית בסוריה. צילום: רשתות ערביות


אם בכל זאת משהו יכול עוד להפתיע באירוע הזה, זה שגם עכשיו, כשהקרב בסוריה נשאר על כיסי התנגדות יחידים, ולמעשה ברמה האסטרטגית כבר הוכרע, אסד עדיין נותר בלתי צפוי לחלוטין. מדינות רבות שבו באחרונה לדבר בדרכים שונות עם אסד על היום שאחרי. זה כולל מדינות במערב וגם מדינות סוניות מתונות, ובכלל זה שכנות שלנו, שבמשך שנים רבות דיברו על אסד כעל השטן הגדול של העולם הערבי.



במציאות שבה מדינות רבות מנהלות לאחרונה קו פרגמטי לחידוש יחסים נסתרים עם אסד ולשיקום סוריה תחת שלטונו, ברור לכל שאסד זקוק למיליארדי דולרים כדי לשקם את המדינה - כסף שלא יגיע מרוסיה ובוודאי לא מאיראן. לכן עולה השאלה מדוע אסד היה זקוק לשימוש בנשק כימי דווקא עכשיו, כדי להכריע קרב מקומי, שסביר שבסופו של דבר היה מכריע גם ללא שימוש בנשק בלתי קונבנציונאלי. בשימוש בנשק כימי הוא הרי מסתכן בחידוש הסנקציות נגדו ואולי אף יותר מזה מצד המערב. אם אכן ידע ואישר עקרונית שימוש בנשק כימי גם בחודשים האחרונים, זה רק ממחיש עד כמה הוא מנהיג בלתי צפוי - ואת זה צריך להביא בחשבון גם בישראל.