ועכשיו, אדוני ראש הממשלה, קצת התאפקות. ענווה ואיפוק בהצהרות. לזה מצפים ומקווים ראשי המעצמות שנתניהו ימצא עכשיו לצדו במרכז הבמה הבינלאומית. מכל השיחות וההתבטאויות בקרב שגרירים, דיפלומטים בכירים ופרשנים ותיקים במרכז האו"ם בניו יורק עולה באופן ברור שנאום הגילויים נגד איראן שנשא ראש הממשלה העניק לו מעמד של גורם מרכזי ומשפיע בכל הנוגע לעתידו וגורלו של הסכם הגרעין עם איראן. 
 
לדעתם של דיפלומטים מערביים, שלדבריהם מקפידים להתעדכן באופן ובמידת הציות של איראן לסעיפי הסכם הגרעין, נתניהו לא חידש ולא חשף הרבה בנאומו. "הוא צודק בנוגע להתנהגות איראן בעבר, אבל לא גילה משהו חמור ומשמעותי לגבי ההווה", מילים אלה חוזרות ונשנות בכל תגובה. אבל גם בעיני אלה הטוענים כך, בעקבות הנאום שהתבסס על ארכיון התיקים שנתפס, אי אפשר ואסור יהיה להתעלם מעמדותיו ומעצותיו של ראש הממשלה בכל מהלך והחלטה לגבי עתיד הסכם הגרעין.

אבל זהו מעמד שדורש מראש הממשלה ריסון עצמי וכמה שפחות התבטאויות בנוגע לעתיד הסכם הגרעין. "אחרי ההישג המדהים של גילוי ותפיסת הארכיון, ראש המוסד צריך להוכיח הישג נוסף - להרגיע את נתניהו ולהקהות את תחושת האופוריה והשיכרון שלו", אמר אתמול מנהיג יהודי הידוע בקשריו הטובים עם הממשל ועם גורמים בינלאומיים. "זהו בדיוק הזמן לדיפלומטיה שקטה מול הנשיא טראמפ ומול ראשי המעצמות".

דונלד טראמפ. צילום: AFP
דונלד טראמפ. צילום: AFP

 
דיפלומטים מציינים כי מכל ההצהרות וההתבטאויות שהשמיע באחרונה טראמפ נראה כי הנשיא עדיין לא החליט על גורל הסכם הגרעין. אתמול לעג ה"ניו יורק טיימס" לנוהג של טראמפ לומר כל הזמן ולגבי כל נושא ובעיה "נראה מה לעשות". אם יחליט טראמפ לשמור על ההסכם ולתבוע שינויים ותיקונים, נתניהו יוכל למלא תפקיד חשוב בעצות. אבל לא בנאומים ולא במסיבות עיתונאים. טראמפ אינו אוהב שאומרים לו מה לעשות, במיוחד בהצהרות באמצעי התקשורת.

דיפלומטים בניו יורק אומרים כי ראש הממשלה צריך להיערך למצב שטראמפ יחליט שארה"ב מסתלקת מההסכם. זאת תהיה הכרעה שתיצור משבר בינלאומי חמור ומצב יחסים מתוח ולעומתי בין ארה"ב לבין המעצמות - צרפת, בריטניה וגרמניה. רוסיה, ובעקבותיה סין, צפויות להגיב בחומרה. לדברי דיפלומטים, זאת תהיה תסבוכת מדינית שתדרוש מכל הצדדים, גם מישראל, הרבה תבונה, כובד ראש וכישורים לאתר מוצא ממנה. אתה מוכן לזה? אדוני ראש הממשלה.