הסלמה במצב הביטחוני בדרום הייתה רק עניין של זמן. זאת לאחר שלמעשה, חמאס, בדרך פעולתו בחודש האחרון, כבר העביר את המסר, שמבחינתו כל תקיפה של ישראל תוביל לתגובה בירי רקטות.


מאז צוק איתן, כאשר התרחשו אירועים חריגים ברצועה, צה”ל תקף מטרות של חמאס כמי שנושא באחריות השלטונית ברצועת עזה. מה שעבר בשקט מוחלט בשנים האחרונות, הסתיים למעשה לחלוטין בחודשים האחרונים. תחילת השינוי הייתה בצעדת השיבה, ושיאו בחודש האחרון, כשבכל פעם שצה”ל הגיב על טרור העפיפונים, חמאס הגיב בירי משלו.
 
בצה”ל הבינו שזהו מסלול ההתנגשות הצפוי וניסו לדחות את העימות. ההחלטה לנסות להפעיל לחץ דרך סגירה חלקית של המעברים הייתה במסגרת הניסיונות לדחות את הפעלת הכוח הצבאי, בעת שהלחץ הציבורי והביקורת על תגובת הצבא לאירועים האחרונים הלכו וגברו. התשובה מרצועת עזה הגיעה מהר מאוד. פציעת הקצין שלשום בזריקת הרימון סימנה את סיום הפרק הנוכחי של הבלגת צה”ל לאירועים האחרונים.
 

חמאס מנסה לסנדל את ישראל במשוואת תגובה חדשה שמשמעותה היא שבכל תגובת תקיפה של צה”ל ברצועה, נפתח מחדש סבב הסלמה נוסף. את משוואת התגובה הזו ישראל אינה יכולה לקבל יותר, משום שהיא מסנדלת לחלוטין את חופש הפעולה של צה”ל בדרום. כעת, לאחר שלושה חודשים של עימות רצוף לאורך הגבול, הרבה יותר קשה לאפס שוב המשוואה. במידה רבה, ישראל נגררה בשלושת החודשים האחרונים אחרי קצב האירועים שהיא לא קבעה. אין זה משנה אם אלו צעדות שיבה, עפיפונים או בלונים, חמאס חתר לאורך כל הדרך להעלות את המתיחות לאורך הגבול, כמי שאין לו כנראה הרבה מה להפסיד ובניסיון להשיג הישגים מדיניים.
 
אלא שההימור שלו הפעם גדול מאוד. יכול להיות שכמו בפעמים האחרונות, גם סבב ההסלמה הזה יסתיים ללא גלישה לעימות רחב יותר ואולי אף למבצע צבאי. זו אפשרות סבירה. ועדיין, גם אז זו תהיה רק מעין תחנה בדרך לסבב ההסלמה הבא. בגל ההתכתשויות בחודשים האחרונים, כל פעם נקודת הפתיחה של הסבב החדש אלימה יותר מאשר הסבב הקודם ומקרבת לקראת מבצע צבאי ברצועה. גם באירוע הזה חמאס מגביל בינתיים את טווחי הירי, וצה”ל מצדו אינו עולה מדרגה לסיכולים ממוקדים. אך גם זה עשוי להשתנות מהר מאוד. 
 
צה”ל אומנם תקף אתמול ברצועה יעדים רבים ומדובר בתקיפה רחבה יחסית של מטרות. ובכל זאת, מדובר במדרגת פעולה נמוכה יחסית אל מול עוצמות אחרות לחלוטין שצה”ל יכול להפעיל ברצועה אם יידרש - עוד הרבה לפני פעולה קרקעית. בסוף השבוע הזה ההבדל היה שהפעם צה”ל המשיך לתקוף מטרות בעזה גם במהלך היום בתגובה להמשך הרקטות, מתוך הבנה שזה יכול להוביל לעוד מספר ימים של לחימה רצופה מול חמאס ברצועת עזה. וכך, בין פתרון מדיני לניסיונות לגבש תוכנית בינלאומית לפתרון המצב בעזה, ישראל וחמאס קרובים הרבה יותר למבצע צבאי נוסף.