זוכרים איך הארגון “הקסדות הלבנות” הציל לכודים מתוך הריסות ערי סוריה, שהותקפו על ידי צבאות סוריה ורוסיה? לפני כמה חודשים העבירה מדינת ישראל כ־800 פעילי ארגון “הקסדות” ובני משפחותיהם מסוריה לירדן. זו הייתה מחווה הומניטרית ראויה ומועילה עבור פליטים סורים. מעניין למה. פעולות “הקסדות” היו עבודת קודש אנושית שגבלה בחירוף נפש.



מעבר למחלוקת הדמים בין אסד למורדים, “הקסדות” היו חלק מהמאמץ של המערב, כולל נאט”ו, סעודיה והמורדים, נגד אסד, פוטין, חיזבאללה ואיראן. כמו כן, היו אנשי “הקסדות” אמורים לשמש תשתית אזרחית אחרי נפילת אסד ולהחזיק באזורי השליטה של המורדים לצורך כל מה שיקום בשטח - בתנאי שאלו לא יהיו איראנים או רוסים. אחרי כניסת הרוסים ב־2015, כשהיה ברור שהסיפור גמור, המשיכו כל אותם תומכי המרד נגד אסד לתמוך במורדים ב”קסדות” ששיתפו פעולה עם ארגונים אסלאמיסטים קיצונים. כישלון התוכנית של המערב חשף את ה”קסדות” שהתיימרו להיות ארגון אנושי נטו.



“הקסדות”, שלחמו במשטר החילוני של אסד, נותרו אסלאמיסטים, כולל אימוץ מרכיב הטרור שבאסלאם הקיצוני. אם נכונים הדיווחים הזרים על המעורבות הישראלית בסוריה, הרי שמדובר ברעיון מטומטם ולא יעיל. אוקיי, הבנו שהחברה הישראלית ויתרה על המוסר כמרכיב בניהול המדינה, אבל למה להיכנע לטמטום הממשלתי, שסופו הסכמה מאונס להמשך שליטת אסד? מפינת קיביצר אמרנו לכם לא להכניס מגף שני לביצה הסורית (כשמגף אחד כבר שוקע בזו הפלסטינית בעזה ובגדה).



בנוסף, מתברר בימים האלה ש”הקסדות הלבנות” חברו לשלוחות אל־קאעידה, ולא ברור אם התמיכה שהושקעה בארגון על ידי המערב לא הלכה גם לארגוני טרור. במקביל, שירתו “הקסדות” גם את מטרות ארצות הברית, למשל אספקת “מודיעין” שקרי בדבר כוונת אסד להפציץ בגז את אידליב. וכל המחזה הזה מתרחש במזרח התיכון המעורבב של היום, שבו השורשים הדתיים עדיין נטועים במי תהום, כאילו חזרנו למאה החמישית כשהנביא מוחמד ניסה לאחד את שבטי ערב.



הראשונים שהתעוררו לפעולה בגין המידע השקרי והקשר לאל־קאעידה הם ההולנדים שתמכו בהם כספית (14 מיליון דולר מאז 2016), ולפני כשבועיים הודיעו על הפסקת הזרמת הכסף. בין שאר התומכות נמצאות ארצות הברית, בריטניה, גרמניה וקטאר. הסכום הכולל של התמיכה בין 2014 ל־2016 היה 123 מיליון דולר. ההולנדים גילו שהכספים הועברו ללא בקרה, ולא ברור כמה הועבר לשוק השחור, לידיים פרטיות ולמימון קבוצות טרור. אין לי מודיעין משלי, אבל הנחת העבודה היא שממשלת הולנד, בהחלט לא בצד של סוריה ורוסיה, פרסמה דוח מסודר שבגינו הפסיקה את המימון. בעברית קוראים לזה תחקיר מסודר, כולל הסקת מסקנות והחלטות.