על המושג “סמכות” למדתי, כך נדמה לי, לראשנה מסבתא שלי. סבתא עלתה ממרוקו ושוכנה באוהל במעברת תלפיות בשנות ה־50. עכשיו, אתם בוודאי מדמיינים סבתא עם מטפחת וחיוך גדול עומדת ליד שולחן עתיר סלטים. זה נכון עד לשלב של השולחן, כי סבתא שלי מרדה בקודש הקודשים של המסורת המרוקאית: היא לא הייתה מוכנה לבשל, תיעבה את המטבח, כך שאתם יכולים לשכוח משולחן ערוך ומיליון סלטים.



יום אחד, כך מספרת האגדה המשפחתית, הגיע למעברה שר הקיצוב דב יוסף. הוא עמד ונשא דברים, וסבתא שלי אמרה לו: “כבוד השר, ברשותך, ההקצבה שנתת לנו רחוקה מלהספיק. תעשו משהו. אי אפשר ככה”. את הדממה הרועמת הפרה הסכמה חרישית של מישהו. אחר כך הגיע ההנהון הנמרץ של כל מי שנאספו סביב כבוד השר, ואז תור קריאות המחאה.



היה משהו באקט שלה שהתבקש: יש פה משפחה, המשפחה הזו מקבלת תלושים והקצבה של אוכל, התלושים לא מספיקים, השר המכובד עובד אצל הציבור, סבתא שלי היא הציבור, סבתא שלי אומרת את אשר על לב הציבור. לב הציבור, כך אני מגלה לאחרונה, דומם את הרמקולים. הוא הולם בחוזקה, אבל בקושי אפשר לשמוע. מאיפה בכלל אתחיל? מפקח הרכבת הקלה שחיפש קצת חינגה וצד פושעים שנדמה היה לו שלא תיקפו את הכרטיס (“תיקפו”, איזו מילה מטופשת). אחרי שנטפל לקשישה אחת ולילד קטן, הגיע אלי. הוא התעקש שלא תיקפתי, אני התעקשתי שכן. ביקש שאציג תעודת זהות, הצגתי והוא החרים לי אותה. התקשרתי למשטרה, חטפתי לו את התעודה, וכשביקש שארד מהרכבת הודעתי לו שאני עם המשטרה על הקו, שהוא עושה שימוש בסמכות לא לו, ושעדיף לו לרדת מהרכבת לפני שאני מאבדת עשתונות לגמרי. נוסעי הרכבת ישבו משותקים מפחד והסתכלו על המחזה המשונה.



או שאולי אדבר על התקרית האחרונה שהייתי עדה לה, שבה המשטרה הוזעקה לאחר שדווח על בליין שמתפרע. כשהשוטרים ומד”א הגיעו למקום, הוא היה שרוע על הקרקע, אבל לשוטרים זה לא נראה מספיק. הם היו צריכים, איך אומרים בשפה מקצועית, “לנטרל אותו”. כשהתחיל להשתולל, כבר הייתה להם סיבה מוצדקת של ממש לנטרל אותו. לו, מבחינתו, הייתה סיבה מוצדקת להשתולל. מה הוביל למה? למשטרת ישראל הפתרונים, ואם לא לה – למצלמות האבטחה במקום. הסובבים הסתכלו והשתתקו. מי רוצה להתעסק עם המשטרה בכלל, אמרו לי אחר כך.



אני יכולה גם לספר על הקופאית הראשית בסניף הסופרמרקט שהתנהגה באופן משפיל ומכוער אל אחת הקופאיות שעובדות בסניף. הקופאית המושפלת לא עשתה כלום. ישבה ושתקה.



***


מה המשותף לכל הסיפורים האלה, שהייתי עדה להם או חלק מהם? השתיקה של הנוכחים מסביב. הפחד מפני מה שנחשב סמכות. תגידי, אני שואלת את עצמי, איך הגענו למצב שבו ילד שרואה שוטר עובר את הכביש במקום לצעוד לידו ולהרגיש בטוח? איך הגענו למצב שיותר מדי פעמים מי שאמור לעבוד ולהיות פה בשבילנו, הופך להיות אימה מהלכת? ומה המסר שאנחנו מעבירים לילדים שלנו, כשכולם יושבים ושותקים מהצד כשקורים דברים כאלה?



אחד הניסויים החשובים שנערכו בתחום הפסיכולוגיה החברתית הוא של סטנלי מילגרם, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ייל, ב־1961. בעולם שלאחר השואה ניסו רבים להבין כיצד קרה שקציני אס־אס רבים כל כך התעללו למוות ב־12 מיליון בני אדם מתוך ציות לפקודות מפקדיהם. ההסבר הנפוץ התבסס על התפיסה המקובלת באותם ימים של ציות ל"אישיות סמכותית", תפיסה שהניחה כי החינוך במשפחה גרמנית קפדנית ומחמירה גרם להנחת יסוד של ציות לכל הוראה. מילגרם חשד שהסבר זה מצומצם מדי. הוא סבר שבנסיבות משכנעות גם אדם הגיוני עלול לזנוח אמות מידה מוסריות ולבצע על פי פקודה מעשי זוועה.



כדי לבדוק הנחה זאת, תכנן מילגרם תרמית פסיכולוגית גדולה. הוא יצר "מכונת מכות חשמל" מזויפת אך משכנעת ביותר. הוא גייס מאות מתנדבים והורה להם לתת מכות חשמל קטלניות לשחקן, שהעמיד פנים שהוא מתייסר מכאבים ואפילו עומד למות. עד היכן ירחיקו לכת בני אדם המצייתים לפקודות ממי שנתפס בעיניהם כסמכות? הממצא המרכזי של הניסוי היה כי יש מוכנות קיצונית של אנשים לבצע כמעט כל דבר לפקודת גורם בעל סמכות. בסדרה הראשונה של הניסויים, 65% מהמשתתפים נתנו את השוק החשמלי הגבוה ביותר, בעוצמה של 450 וולט, על אף שרבים לא הרגישו בנוח לבצע זאת. אף נבדק לא עצר לפני עוצמת שוק של 300 וולט.



"תגידי, סבתא", שאלתי את סבתא שלי הבוקר, "איך היה לך אומץ להגיד לדב יוסף אז על התלושים?". היא צחקה ואמרה: "מה זה קשור לאומץ? זו הייתה אמת. אם לא נגיד אמת ורק נשתוק, מה אנחנו שווים?". 



בדק בית 
הדגל" הוא משחק קלפים שמצריך חשיבה מהירה, זריזות ידיים, ידע וגם מזל, שלא מזיק אף פעם. כך זה עובד: משתתפים מגיל 6 מניחים כל אחד בתורו קלף מדינה בעל ערך מספרי שווה או גבוה יותר, או קלף ג'וקר. עם הנחת הג'וקר, כל שחקן רשאי להניח קלף מתאים לפי הכללים של הג'וקר. הראשון שמצליח להיפטר מכל הקלפים שבידיו, זוכה בגביע. לאחר ארבעה סבבי משחק, מי שצבר הכי הרבה גביעים, ניצח במשחק. אם תשאלו את כותבת שורות אלו, שמעולם לא הצליחה לזכור איזה דגל שייך לאיזו מדינה, הערך הלא פחות משמעותי במשחק החברתי הזה, שמתאים לכל המשפחה, הוא היכרות עם הדגלים ועם הסמלים שעליהם - 50 מדינות, ערי הבירה שלהן, דגליהן והחוסן הכלכלי שלהן ביחס לשאר המדינות במשחק. 
"הדגל" של חברת "גאוני", מגיל 6, מחיר: 49.90 שקלים ברשתות סטימצקי וצומת ספרים ובחנויות הצעצועים
המלצתרבות
דרי בריחה הפכו כבר ממזמן ללהיט וכל מקום שמכבד את עצמו מסדר למבקריו פעילות בריחתית. עכשיו גם הגן הארכיאולוגי דוידסון שליד עיר דוד מפציע עם "בריחנוכה" - חדר ‏בריחה וירטואלי שמזמין אתכם לחוות את סיפורי התנ"ך באמצעות מציאות מדומה. אפשר למשל לעזור ליוסף להיחלץ מהבור ולסייע לחזקיהו המלך לבנות את חומות ‏ירושלים ולצאת למסע פרוע ברכבת הרים. את אלה אפשר כמובן לשלב עם ביקור במוזיאון ועם סיור תחת שרידי קשת רובינסון, ‏המחלף הקדום ביותר בעולם, ולטפס במדרגות ‏הרחבות שבנה הורדוס אשר הובילו אל רחבת בית המקדש. 
"בריחנוכה", הגן הארכיאולוגי דוידסון, 4 עד 10 בדצמבר, מחיר: מבוגר - ‏29 שקלים‏, ילד - 15 שקלים