לא רק תוכן תוכנית המאה של הנשיא טראמפ יקבע את סיכוייה להתקבל, אלא גם זהותו של יוזם התוכנית, מעמדו ומידת סמכותו בקהילה הבינלאומית. התוכן עדיין לא ידוע רשמית. מה שפורסם מתבסס על הדלפות ורמזים. אבל מעמדו של הנשיא טראמפ והמוניטין שלו בזירה העולמית ידועים היטב, והם אינם בשורה מעודדת לסיכויי התוכנית.



עיתונאים ופרשנים באמצעי התקשורת בארצות הברית ובישראל עסוקים זה זמן בהערכות לגבי סיכויי קבלתה של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ על סמך מה שהודלף, אף כי לאחרונה היא מעט נדחקה הצידה בעקבות מלחמת הסחר שמנהל הנשיא נגד סין וההסלמה ביחסים בין ארצות הברית ואיראן.



על פי הפרסומים, במסגרת התוכנית, שצפויה להתפרסם בתחילת יוני, ההתנחלויות הקיימות יישארו על מקומן ללא חשש לפינוי. "האם תקנה מוצר ממפעל שדוח רשמי קבע שקיימים ליקויים במערכת המכונות שלו?" שאל דיפלומט מערבי בשיחה שעסקה בסיכויי קבלתה של תוכנית המאה ורמז כמובן שהמפעל הפגום הוא הבית הלבן.



אומנם נוהלי הנימוס הדיפלומטי מונעים מראשי משלחות ומדיפלומטים להביע את דעותיהם על הנשיא טראמפ, אך שגריר צרפת בוושינגטון המסיים את תפקידו הגדיר את טראמפ בראיון עיתונאי עמו כ"פרימיטיבי" וטען כי ישנו סיכוי של 99% שהתוכנית לא תתממש.



"תחת נשיאותו של טראמפ, ארצות הברית איבדה את סמכותה כמעצמת־על משפיעה", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "הנשיא טראמפ אינו במעמד ליזום ולקדם תוכנית שמטרתה פריצת דרך להשגת שלום בסכסוך היסטורי בין ישראל לפלסטינים. הבית הלבן של טראמפ איבד את המעמד הישן המסורתי של ארצות הברית כמתווכת בין ישראל לפלסטינים". משפט חוזר זה מסביר מדוע עוד לפני פרסומה של תוכנית המאה, נוצרה קואליציה בינלאומית שדוחה אותה, ומדוע האיחוד האירופי יצא נגדה, והליגה הערבית פסלה אותה.



הדוח הסופי של החוקר רוברט מולר זיכה את הנשיא טראמפ מחשדות שלפיהם הוא היה מודע ושותף להתערבות של רוסיה במערכת הבחירות. אבל מנגד, הדוח גילה את הבית הלבן ואת סביבתו של הנשיא כשטח הפקר. בעקבות הדוח, חברי קונגרס דמוקרטים בכירים וסנאטורית דמוקרטית העלו הצעה לשקול הליכי הדחה נגד הנשיא. רבים חשים כי הבית הלבן והנשיא הם האחרונים בעולם שיכולים להבטיח סיכוי כלשהו לתוכנית שלום שאפתנית.



הזלזול בצוות שעומד מאחורי תוכנית השלום מופגן במיוחד כלפי ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, שעובד יחד עם שליח טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. לצורך השוואה, שרי חוץ שהיו מעורבים במאמצי תיווך בין ישראל לפלסטינים, כמו קונדוליזה רייס וג'ון קרי נהגו להגיע לניו יורק ולהיפגש עם שגרירי מועצת הביטחון, לדווח להם ולחשוף פרטים על יוזמות שלהם. זה לא תרם להצלחתן, אבל כישלונם לא פגע בכבודם. במקרה של טראמפ, קושנר ועמיתיהם, זה עלול להסתיים אחרת.