חשבתי שאני לא שומע טוב כשצחי הנגבי התפאר באוזני אריה גולן ברשת ב’, כי “ישראל היא המדינה היחידה שהרגה איראנים בשנתיים האחרונות”. בהמשך הסביר שאיראן לא מגיבה כי היא פוחדת ומורתעת. זה מה ששר בישראל עושה? מתפאר בהרג איראנים? מה רוצה הנגבי: שהתקשורת העולמית תצטט את דבריו? שאיראן תגיב ותנסה להרוג ישראלים, מגובה בהצדקה לכאורה שנתן לה השר? ששוב יחזור, הפעם לא בקטן, מקרה הטיל האיראני שנורה לרמת הגולן ורק חיכך קלות למרבה המזל איזשהו כבל, והפעם חלילה אולי ישיג יותר? האם ישראל באמת שואפת למלחמה עכשיו עם איראן וחיזבאללה, שאיים זה עתה ישירות להתחיל ביוזמתו מלחמה מול ישראל, אם איראן תיפגע? 



האם נתניהו, שלא מפסיק להתרברב ביחסיו עם המפרציות, באמת מונחה רק על ידי האינטרסים הישראליים האמיתיים, או שהוא כפות בהסכמות חשאיות ובבריתות חשאיות אנטי־איראניות עם ארצות הברית ועם אותן מפרציות, וסעודיה גם, שאולי לא אכפת להן לדחוף את ישראל למלחמה נוראה מול איראן? האם אנחנו שפויים? 
 
נדמה שהדרך העדיפה למנוע מלחמה מוקדמת להחריד בין ישראל לאיראן היא להניח לארצות הברית לנהל את הדברים על פי דעתה (כולל שליחת הסנאטור רון פול למשא ומתן עם איראן). זה אומר כמובן בין השאר להפסיק עם התקיפות המדווחות בסוריה (ושמא גם בעיראק), שרוסיה מוחה עליהן שוב ושוב, אבל לא נראה שנתניהו משתכנע. ובוגי חוזר ומסביר שהוא בכלל המציא את המדיניות המסוכנת הזו.
 

בשעתו, על פי פרסומים זרים ומקומיים, תכננה ישראל ביוזמת נתניהו וברק מתקפה על מתקני הגרעין באיראן, ורק מתינותם ושפיותם של כמה מראשי זרועות הביטחון (ובהם ככל הנראה גם גנץ, ואם כך, כל הכבוד) מנעו מתקפה הרת אסון כזו. אבל נתניהו דבק בהדגמות ההיסטוריות שלו (הרי הוא “בן של היסטוריון”, כפי שהוא מעיד על עצמו שוב ושוב, והמעמד מחייב), ולכן הוא סונט באירופה ובשרת החוץ האירופאית מוגריני לבל תשלים עם איראן כפי שהעולם השלים עם גרמניה הנאצית. אבל אולי המגמה הנכונה עכשיו היא דווקא להגיע לפריצת דרך דיפלומטית עם איראן ולא לאיים ולפעול ולקדם מלחמה צ’רצ’יליאנית כלשהי. מלחמה, אף פעם לא מיותר להזכיר, יכולה להיות אסון נוראי, זוועה קטלנית המאיימת על כל אחד מאיתנו.
 
כדאי לזכור שנתוני היסוד הרעים מאוד בינינו לבין העולם הערבי והאסלאמי לא השתנו. אנחנו עדיין מוקפים במאות מיליוני ערבים ומוסלמים ששונאים אותנו, מאיראן עד טורקיה וסעודיה, כולל מדינות שאיתן יש לנו כביכול ברית שלום, ממצרים עד ירדן, שעמיהן שונאים אותנו עד מוות. מישהו באיראן עלול להגיע למסקנה איומה שהדרך היחידה להפר את משוואת השנאה הסונית־שיעית היא לצאת למלחמה אולי התאבדותית נגד ישראל, ואז מובטחת לאיראן סולידריות העמים הערביים והאסלאמיים, שישילו מעליהם בקלות את כל הבריתות המפוקפקות והחשאיות איתנו.
 
אז נכון, אמריקה הגדולה של טראמפ איתנו, ואיראן אכן מורתעת, אבל גם טראמפ לא ישוש לשפוך דם אמריקאי למען ישראל, כשישראל עצמה חוזרת ומצהירה כי היא תגן על עצמה בכוחות עצמה. וגם אם יש לנו על פי פרסומים זרים כוח גרעיני, האם באמת נשתמש בו נגד איראן במלחמת השמדה כוללת? בקיצור, פחד אלוהים, וכדאי שצחי הנגבי יסתום את הפה.