כל קיביצר זניח, שמחטט בקרביים של מהפכים מדיניים, מבין שמימוש מהלך דרמטי כמו חזרה להסכם הגרעין עם איראן מחייב חמישה שלבים: הראשון, יריות גישוש בתקשורת. השני, גיבוש צוות מתאים. השלישי, ערוץ חשאי לתיאום ציפיות ומסרים כהכנה לתשתית מדינית ופוליטית.

הרביעי, פגישות עבודה פומביות תוך ניהול קמפיין הכשרת הלבבות של הציבור, והחמישי - טקס חתימה. כך בדיוק עבד אובמה על הסכם הגרעין מול איראן וכך עובד ג'ו ביידן. רק אם הכל עובד כמתוכנן, ניתן להחליק את המהפך בלי דרמות מיותרות כמו חיסול מעורבים על ידי אלה שסבורים שאיראן גרעינית היא שואה בדרך. הסוג הזה כבר הוכיח את כוונותיו במהפכים קודמים, ברצח לינקולן ורבין ובהסתערות על הקפיטול ועל בית המשפט.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במשרדו (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במשרדו (צילום: רויטרס)

האיתות התקשורתי הראשון להחזרת ההסכם עם איראן היה במהלך הקמפיין של ביידן. יועצו סיימון סנדרס אמר ל־CNN: "לביידן יש רצון לחדש את הסכם הגרעין עם איראן". ביידן עצמו, מיד אחרי הבחירות, אמר לטום פרידמן ("ניו יורק טיימס"): "אם איראן תשוב למלא אחר התחייבויותיה להסכם הגרעין, ארה"ב תחזור אליו כנקודת פתיחה להמשך המו"מ... ותסיר את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ".

במקביל וכחלק מתורת השלבים של השלמת המהפך, גובש הצוות המבצע. ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי ואיש של אובמה, הצהיר: "נחזיר את הסכם הגרעין, כי זו הדרך להמשך רגיעה, ונניח את תוכנית הטילים הבליסטיים על שולחן הדיונים". מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, מאנשי אובמה: "ביידן יבקש לבנות על הסכם הגרעין, להאריך אותו ולחזק אותו אם איראן תחזור לעמוד בהתחייבויותיה".

ראש ה־CIA החדש וויליאם בארנס היה תת־שר החוץ בממשל אובמה. ב־2013 הוא עמד בראש הצוות האמריקאי למגעים החשאיים עם איראן, שהבשילו להסכם הגרעין שנחתם ב־2015. בהוראת אובמה אסר בארנס על הדלפת מידע לנתניהו, ובספרו הוא מאשים את נתניהו כי בנושא איראן הוא "ניסה לתחמן ולתמרן את אובמה".

ראש סוכנויות המודיעין היא אווריל היינס, לשעבר סגנית היועץ לביטחון לאומי של אובמה. והשוס: ג'ון קרי, לשעבר מזכיר המדינה של אובמה, וסוזן רייס שהייתה שגרירתו באו"ם, מונו כחברי הקבינט. לא רק בגלל תמיכתם בהסכם אלא גם בגלל מחויבותם לפתרון שתי מדינות לשני עמים ברוח גבולות 67'. המינוי האחרון הוא רוברט מאלי כשליח הנשיאותי המיוחד בנושא איראן, בעבר שליחו של אובמה בעניין איראן ושל קלינטון בנושא הפלסטיני. ככזה מאלי מבין לעומקה את בעיית הקשר בין איראן לבעיה הפלסטינית ומדיניות ממשלת נתניהו.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


בשלב הבא דווח ב"לה פיגארו" הצרפתי כי שגריר איראן באו"ם נפגש עם נציגו של ביידן, וכי "האיראנים סבורים כי המינויים של ביידן מצביעים על רצינות כוונות הממשל". ואכן, ב־8 בינואר, אחרי סדרת המינויים והפעלת הערוץ החשאי, הצהיר שליט איראן עלי חמנאי על "נכונותה של ארצו לעמוד בהתחייבויותיה בהסכם, אם ארה"ב תעשה זאת".

בימים אלה יש חילוקי דעות בין ממשל ביידן לאיראנים. שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, אמר ש"חזרה של ארה"ב ואיראן ליישום מלא של הסכם הגרעין "תתבצע אוטומטית ואיננה דורשת שום מו"מ". בלינקן החזיר: "אם איראן תחזור להסכמי הגרעין, ארה"ב תנהג כמוה, אבל אנחנו רחוקים מהנקודה הזו וזה ייקח זמן עד שנגיע אליה". זריף פינג פנג מיד: "אין כרגע מכניזם לתאם או לסנכרן את המהלך, ואני מציע שזה יהיה האיחוד האירופי". בלינקן החזיר: "כל התקדמות משמעותית לא תקרה לפני הבחירות לנשיאות איראן ביוני". הרמז: רוצים להסיר את הסנקציות? תסכימו לשיחות על נושא הטילים.

מדובר בתערובת של פוקר, שחמט וסחיטה באיומים, כששני הצדדים רוצים בתיקו. בשיחה עם שרי חוץ אירופיים וגבי אשכנזי סיפר בלינקן כי הרכיב צוות של מומחים, והרושם הוא "שהוא נוקט עמדת פתיחה מקסימלית לפני תחילת השיחות עם טהרן, בין השאר כדי להבטיח שהקונגרס הספקני תומך בצעדי הממשל" (אתר וואלה).

זריף צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מדוע על איראן להיות הראשונה שתעשה מחווה של רצון טוב. למה לכל הרוחות איראן - מדינה שעמדה איתנה במשך ארבע שנים מול טרור כלכלי מצד ארה"ב והפרת הסכם הגרעין - צריכה להראות רצון טוב ראשונה? ארה"ב היא שהפרה את ההסכם ללא סיבה. היא שצריכה לתקן את הטעות, ואיראן תגיב בהתאם". ביידן הגיב: "ארה"ב לא תסיר את הסנקציות על איראן אלא אם איראן תפסיק להעשיר אורניום". בכיר בממשל אמר מאוחר יותר כי "ביידן התכוון לכך שאיראן צריכה להפסיק להעשיר אורניום מעבר לרמה שאושרה לה בהסכם הגרעין המקורי".

אני מציע למתנחלים לא לפצוח בריקודי גברים ברחובות, משום שהכל מבינים שמדובר בחילופי מהלומות טקסיים והכוונה לחזור להסכם אובמה.


דון קישוט וסנצ'ו פנסה

בבועת נתניהו פאניקה. ב־12 בינואר שוגר ראש המוסד יוסי כהן לוושינגטון. בערב ישב עם מייק פומפאו במסעדה. אולי תיאמו עדויות. כהן ניסה לרחרח אצל אנשי ביידן ונדחה. לדמוקרטים אין שום סיבה לקבל ראש מוסד שיורשו כבר הוכרז ובעבר נאבק בהם בשיטות מלוכלכות כמו אספקת מודיעין שטיבו בעייתי. כשחזר מונה כהן להיות שליח רה"מ לענייני איראן ומיד הכריז על נסיעתו הבאה, הרשמית. מאז הוא ממתין לפגישה.

יוסי כהן ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יוסי כהן ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


נתניהו עצמו אותת לממשל ביידן "אם אתם חושבים שזה רק אני, יאיר וכהן, אז תדעו לכם שהצבא איתי". ב־26 בינואר במכון למחקרי ביטחון, נשא כוכבי את נאום הגבר שכולו דף המסרים האיראני של נתניהו: הסכם הגרעין רע ואנחנו עשויים לתקוף. לבד אם ניאלץ. הכל שואלים מה פתאום כוכבי משתף פעולה עם נתניהו ברמה של פוליטיקאי זוטר, והתשובה היא כי הוא חייב (תקציב צה"ל) ואולי גם רוצה (שנה רביעית).
ב"ישראל היום" דווח כי "ראש המוסד יוסי כהן אמור לטוס בימים הקרובים לשליחות מדינית בוושינגטון, ויהיה הבכיר הישראלי הראשון שיפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הוא צפוי גם להיפגש עם ראש ה־CIA. כהן וצוותו צפויים להציג בפני ממשל ביידן את המידע שנאסף בישראל על התקדמות תוכנית הגרעין של איראן... הם ידרשו (!!! – ר"א) שיפוץ קיצוני של הסכם 2015 עם התחייבויות מחמירות מטהרן כדי למנוע השגת נשק גרעיני".

עד כאן הקשקוש הרגיל. מכאן והלאה הקטר האמריקאי שמושך את רכבת חידוש ההסכם עם איראן יצא מן התחנה. נתניהו וכהן, דון קישוט וסנצ'ו פנסה, מוזמנים לרוץ אחריו בזעקות קרב כל הדרך אל הקלפי.