אנחנו מדינה של קומבינות. גם כשהדברים נוגעים בחיי אדם ובפגיעה בזכויות בסיסיות של אזרחים, יש מי שלא נרתעים מלעשות שימוש במאכערים ובקומבינות. מה שקורה לאחרונה בנמל התעופה בן־גוריון, בכל מה שקשור לאישורי הכניסה לישראל, מחייב התערבות דחופה של היועץ המשפטי לממשלה.

על פי התחקיר של "אולפן שישי", ועדת החריגים, שהוקמה כדי לטפל בבקשות בעקבות סגירת נמל התעופה בן־גוריון, מצטיירת יותר כוועדת קומבינות מאשר כוועדת חריגים נטולת פניות. אחרי הצפייה בתחקיר, לא יכולתי להתעלם מדבריו של יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד שאמר ש"כל מה שפועל היום בנמל התעופה בן־גוריון זה לא ועדת חריגים אלא ועדת מצביעים, כאשר עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל, והאנשים היחידים שמקבלים אישור להיכנס לארץ הם המצביעים של נתניהו, ליצמן ובן־גביר".

ב"ישראל ביתנו" התחילו לאסוף חתימות לצורך כינוס דיון דחוף של מליאת הכנסת, ויו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בגלוי מה שחשים רבים: "ועדת החריגים היא ועדת מאכערים שמפלה באופן חד־צדדי את הציבור שמשרת בצבא, עובד ומשלם מסים".

הסערה הציבורית שקמה בעקבות חשיפת התנהלותה של ועדת החריגים, וחוסר האמון בהחלטותיה ובמסקנותיה, מחייבים את היועץ המשפטי לממשלה לבדוק ביסודיות מה מתרחש בשער הכניסה של ישראל. מאז פרוץ המגיפה, במשך תקופה ארוכה התנהלה הכניסה לישראל ברשלנות ובחובבנות. רק בשלבים מאוחרים הוחלט לנקוט צעדים מעשיים למניעת כניסת זרים לישראל. בסוף חודש דצמבר האחרון הודיעה רשות האוכלוסין לחברות התעופה שהיא אוסרת עליהן להעלות זרים לטיסות שמגיעות מבריטניה לישראל, למעט דיפלומטים, בגלל מוטציה חדשה של נגיף קורונה שהתגלתה באנגליה.

באיחור ניכר, מבלי שאיש טרח להסביר לציבור מדוע ההחלטה התקבלה בשלב מאוחר, הוחלט להמליץ בפני הקבינט על ביצוע בדיקות בנתב"ג וכניסה לישראל של נוסעים בתנאי שיועברו לבידוד במלוניות. כל הפעולות שנקטה הממשלה נעשו כאמור באיחור לאחר שמוטציות נכנסו לישראל, ולאחר שהתעורר חשש שקיום מבצע החיסונים, במקביל להתפשטות התחלואה, יובילו להתפתחות מוטציה ישראלית שתהיה עמידה לחיסון. רק אז הציע ראש הממשלה לראשונה לשקול את האפשרות לסגור את נמל התעופה בן־גוריון.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על ועדת החריגים על הכניסה לנתב"ג

הטענה שסגירת הנמל הביאה לאפליה לטובת החרדים הוכחשה בתוקף על ידי שילה אדלר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, שעומד בראש ועדת החריגים. הוא טוען שמדובר בטענות מופרכות. לדבריו מדובר בהליך מקצועי ושקוף, שלא ניתן לעשות בו קומבינות, גם אם מאן דהוא היה רוצה בכך. אדלר טוען שהבקשות שמגיעות לוועדה הן מקוונות, ואין לוועדה אפשרות לדעת מי נמצא מאחוריהן. לדבריו, הדבר היחיד שהוא יכול לדעת מתעודת הזהות הוא שמדובר בבקשה שמוגשת על ידי ישראלים. עד כה אושרה כניסתם לישראל של יותר מ־9,500 פונים, ונדחתה פנייתם של קרוב ל־5,500 איש.

ליו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ ליברמן, יש נתונים אחרים. לדבריו, "יותר מ־170 אלף ישראלים שמבקשים לחזור לארץ נתקלים בחומה בצורה של ועדת החריגים, שכפי הנראה פועלת משיקולים זרים ומעניקה היתרים על בסיס מגזרי ולא על בסיס ענייני".

כשראש הממשלה מודיע על חזרה מדורגת של מערכת החינוך, ושרת התחבורה מירי רגב מספרת שנבחנים כמה מתווים כדי לאפשר לאלפי ישראלים להגיע לארץ כדי להשתתף בבחירות ללא צורך באישור של ועדת חריגים, אנחנו צריכים להיות מודאגים מהתפשטות המגיפה ומכניסת מוטציות חדשות לישראל. זה לא סוד שדעתם של אנשי המקצוע במשרד הבריאות חשובה הרבה פחות מדעתם של הפוליטיקאים. כשזה המצב, לא בטוח שלא ניכנס גם לסגר רביעי.