ראש הממשלה נפתלי בנט בוודאי מתמוגג מתוצאות פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לפי הדיווחים, השיחה ביניהם נמשכה חמש שעות. יש לבנט סיבה טובה להיות שבע רצון, אבל צריך לזכור שאף שפוטין הוא נשיא של מעצמה, זה לא משנה את העובדה שבזירה הבינלאומית הוא נחשב אישיות בלתי רצויה. זה מורגש בעיקר ביחסן של מעצמות ומדינות מרכזיות כלפי רוסיה ונשיאה פוטין. בעיני רוב המדינות החברות באיחוד האירופי נחשב פוטין לא רק כיריב או בר פלוגתא, אלא כדמות שנואה.

הרגשות העזים הללו באים לידי ביטוי בשיחות עם שגרירים ודיפלומטים בכירים במטה הראשי של האו”ם בניו יורק. מהאופן שבו הם מדברים על פוטין ניתן להבין את עומק ההתנגדות וההתנכרות לנשיא רוסיה. כידוע, רוסיה היא אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, היא היחידה במעמד של מעצמה שמוטלות עליה סנקציות, שאושרו במועצת הביטחון בתגובה לסיפוח חצי האי קרים לרוסיה, מה שהוגדר כהפרה של החוק הבינלאומי.

רוסיה מעוררת זעם בקרב האירופאים גם בגין התערבותה הצבאית הגסה באוקראינה, מדינה עצמאית ריבונית. בשנים האחרונות לא זכור ביקור רשמי של ראש מדינה אירופית במוסקבה. מה שכן זכור הוא הגיחות למוסקבה והעלייה לרגל לקרמלין שראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו כל כך אהב לערוך.

בימים אלה מתעצם הזעם של האיחוד האירופי על רוסיה, לנוכח החרפתו של משבר הגז. רוסיה פועלת להפסקת הזרמת הגז לאירופה דרך צינור העובר באוקראינה, ומחירי הגז באירופה נוסקים, על סף חורף שצפוי להיות קשה לאירופאים.

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)


האם לראש ממשלת ישראל אכפת איך פוטין נתפס בעולם? לפי הדיווחים, בנט קיבל הבטחה מנשיא רוסיה שישראל תמשיך ליהנות מחופש פעולה בתחומי סוריה. גם נתניהו קיבל אותה הבטחה בביקוריו התכופים בקרמלין ובשיחותיו עם פוטין. בנושא עתיד הסכם הגרעין עם איראן, שקרוב לוודאי עמד במרכז השיחה של בנט עם פוטין, לא היו דיווחים מיוחדים. ההערכה המקובלת במרכז האו”ם היא שלרוסיה אין הסתייגויות מחידוש הסכם הגרעין ומבקשת רק להחמיר את תנאי הפיקוח.


ראש הממשלה בנט רשאי להתהדר בפגישתו עם נשיא רוסיה. רק מוטב שישמור על מצב כוננות לנוכח יחסי הקרבה הגלויים בין רוסיה לאיראן. שיחתו של בנט עם פוטין לא ערערה כהוא זה את שיתוף הפעולה הרוסי־איראני בנוגע לסוריה. גם היחסים ההדוקים שהנשיא פוטין מקיים עם מנהיגים איראנים יימשכו. בתגובה נוזפת של בכיר בממשל האמריקאי על מהלך של ישראל יש יותר דאגה אמיתית והתחשבות בביטחונה של ישראל מאשר במילה טובה של פוטין בתום פגישה עם ראש ממשלה מישראל. 

           873491
זו לא הדרך