1. האם יגאל סלוביק, מנכ"ל משרד החינוך, פוטר או התפטר? תלוי את מי שואלים. סלוביק, תא"ל במיל', כנראה לא העלה על דעתו ששרת החינוך יפעת שאשא־ביטון תעשה לו זובור כפי שעושים לטירונים. סלוביק, שחשב שהשרה שאשא־ביטון לא מכירה את כללי המשחק, טען שהשרה הקדימה אותו, והוא זה שביקש להתפטר מתפקידו. לדברי מקורביו, הוא לא הספיק להגיש לשרה את מכתב ההתפטרות שהוא הכין, ושעל קיומו הוא דיווח לשרה.

המנכ"ל, שהגיע לתפקיד מהמערכת הצבאית, לא יודע כנראה שלפוליטיקה יש חוקים משלה. על פי הדיווחים, ההחלטה לפטר אותו נבעה מאי־הסכמות עם השרה לגבי מבצע החיסונים בבתי הספר. שאשא־ביטון מצדה מכחישה את הדברים ואומרת שהפיטורים נובעים מחוסר שביעות רצון מדרך הניהול של המנכ"ל המפוטר. לדבריה, ההחלטה אינה קשורה להתנהלות המשרד בתקופת הקורונה.

המנכ"ל סלוביק לא הפנים כנראה שהוא לא יכול לבצע במשרד החינוך מדיניות משלו, במיוחד כשהיא בניגוד לעמדת השרה הממונה עליו, ואין חשיבות לשאלה אם מדיניותו של סלוביק או דעתו נכונות יותר. מנכ"ל של משרד חייב לבצע את מדיניות המשרד, שאותה מתווה השר הממונה עליו, וכשאין הסכמה בין הצדדים, רק טבעי שמי שילך הביתה הוא המנכ"ל ולא השר.

בעת ששרת החינוך בחרה בסלוביק לתפקיד מנכ"ל משרדה, היא נימקה את בחירתה בכך ש"לתפקיד מנכ"ל משרד החינוך נדרש אדם בעל כישורי ניהול מובהקים, ניסיון ניהולי עשיר, בעל יכולת לנהל משברים, לפרק התנגדויות ולבצע תהליכי עומק יסודיים". אם את כל התכונות האלה מגלם המנכ"ל סלוביק, הרי שמשרד החינוך הפסיד מנכ"ל מוכשר. אלא שסלוביק לא יכול היה להעלות על דעתו לבצע מדיניות עצמאית שהוא קובע.

צריך לקוות שהשרה שאשא־ביטון לא תפשיר עכשיו מנכ"לים לשעבר של המשרד ולא תפיח רוח חיים בקרב מי שנפלטו בעבר מהמערכת ומצטיינים בעיקר בכישורי חנופה והאדרה עצמית. למשרד החינוך דרוש איש חינוך אמיתי, כדוגמת המנכ"לים שהיו לשרי החינוך יגאל אלון, אהרן ידלין, זבולון המר, שולמית אלוני וגדעון סער.

2.לראש הממשלה אסור להתבלבל וגם לא לטעות. כשראש הממשלה נושא את עיניו למצלמות הטלוויזיה, הוא חייב להיות מדויק, ברור, אמין וחד־משמעי. גם מי שמקיפים את ראש הממשלה חייבים להיות אמינים, רציניים, יסודיים ומשכילים. אבל נראה שלא כולם בסביבתו של ראש הממשלה עונים על כל הקריטריונים. אחרת קשה להסביר את המעידה של בנט בישיבת הממשלה האחרונה.

בתחילת השבוע ניסה ראש הממשלה לשכנע את בני הנוער להתחסן כדי להימנע מפגיעת הווריאנט החדש אומיקרון. בניסיון להוסיף אמינות לדבריו, אמר בנט ששני נערים בבריטניה שלמדו באותה כיתה מתו, לאחר שנדבקו בווריאנט החדש.

אלא שבדיקה פשוטה העלתה שלא היו דברים מעולם. שני התלמידים אכן מתו, אבל לא מהווריאנט החדש, אלא מזן אחר. לא ברור לי איך מתכוון ראש הממשלה לנהוג במי שהביאו לו את המידע שפגע קשה באמינותו. אני חושב שמקומם הוא לא בלשכת ראש הממשלה.