1. בניגוד לדעתם של כמה מעמיתיי העיתונאים, שיצאו נגד מינויו של ח"כ מאיר יצחק הלוי, מי שהיה ראש עיריית אילת, לתפקיד סגן שרת החינוך - דעתי שונה. אני תומך במינוי. זה פופולרי לתקוף את הממשלה ולהציג עמדה של חושף אי־סדרים ושחיתויות, במיוחד כשראשי הקואליציה הנוכחית נוהגים בדיוק ההפך ממה שהבטיחו לפני הבחירות, אבל כשמדובר במינוי ראוי ומקצועי, שיקדם את משרד החינוך, מינוי סגן שר נוסף בממשלה, שהיא גם כך מנופחת מעל לכל פרופורציה, לא ישנה הרבה את תמונת המצב.

ח"כ מאיר יצחק הלוי לא זקוק להמלצות ממני. הוא הוכיח את עצמו כאחד מראשי הערים הטובים בישראל, ופעל במשך שנים לקידום העיר אילת, בעיקר בתחום החינוך, ולכן הוא מהווה בעת הזאת תרומה חשובה למשרד החינוך. כדי שהמינוי הנוכחי לא יסתיים כפי שהסתיים מינוי המנכ"ל שפוטר - לאחר ששרת החינוך יפעת שאשא־ביטון הרעיפה עליו שבחים רק לפני חודשים בודדים וגילתה כעבור זמן קצר מציאות אחרת - יש צורך בהגדרת תפקידים מדויקת וברורה בין שרת החינוך לסגן החדש שלה.

מינויים פוליטיים הם רעה חולה במערכת הציבורית, וכל הממשלות נגועות בה. בעבר הורגלנו בכך במשרדים הדתיים והחרדיים, אבל לא רק שם. מינויו של ח"כ יצחק הלוי הוא מינוי שונה בתכלית. מדובר במינוי של סגן שר, שמביא איתו לא רק קבלות, אלא גם ניסיון מוכח בצד מנהיגות, שלא ניתן למצוא אצל מרבית השרים שיושבים סביב שולחן הממשלה.

היום ברור לכולם שהממשלה הנוכחית חצתה כבר מזמן את כל הקווים. במקום להעניק אתנן פוליטי לדתיים, כפי שהעניקו להם ממשלות קודמות, הממשלה הנוכחית שכללה את השיטה והחליטה להעניק את האתנן הפוליטי למקורביה. מדובר באחת הממשלות המנופחות. לכן האמירות וההבטחות של שר החוץ יאיר לפיד, שמיועד להיכנס במסגרת רוטציה לנעלי ראש ממשלה, על כך שהממשלה הבאה שתקום תהיה מצומקת הרבה יותר - לא נתפסות בציבור כאמירות מחייבות שיש להתייחס אליהן ברצינות.

2. תזכורת למי ששכחו: כשפרצה הקורונה, משרד הבריאות נאלץ להתמודד עם שלושה מוקדים מרכזיים. השכונות הדתיות והחרדיות של ירושלים, העיר בני ברק והיישובים הערביים. עכשיו, כשמדברים על גל חמישי, אפשר להמר שהשכונות החרדיות - בעיקר בבני ברק, ולא רק הן - עלולות להפוך שוב למוקד המחלה. לשבחו של הציבור הדתי ייאמר שהוא התמודד בדרך מעוררת כבוד עם מגיפת הקורונה. בבני ברק ובשכונות ירושלים היו יותר מכונות הנשמה ממה שהיו בכל בתי החולים בארץ, מה שהביא לכך שהגלים הראשונים של המחלה טופלו ברצינות, במקצועיות וביעילות.

בפתחו של מה שנראה כגל חדש, נאלצת מערכת הבריאות להתמודד עם סרבני חיסון אגרסיביים, שמאמינים שלחיסון נגד קורונה ישנן השפעות לטווח ארוך, שהעיקרית שבהן היא לכאורה פגיעה בפוריות. מתנגדי החיסון אינם מתבססים על עובדות. עבור מי שמאמינים להם, עובדות אינן חשובות. עליית המדרגה שהייתה בימים האחרונים, כשראשי הציבור הדתי והחרדי, ובהם כמה מראשי הישיבות שתומכים במתן חיסונים, קיבלו איומים על חייהם - מחייבת פעולה מהירה ויסודית של המשטרה.

הפשקווילים שמודבקים על לוחות המודעות בערים החרדיות, כמו גם האיומים הקשים לפגוע ברבנים שקוראים לציבור הדתי להתחסן, אינם יכולים להישאר ללא תגובה. מתנגדי החיסון ממתינים לראות כיצד ינהגו מערכת הבריאות, הפרקליטות והמשטרה. בחברה דתית וחרדית סגורה, כל פעולה שינקטו משרד הבריאות והמשטרה תזכה בהד גדול, הרבה יותר מזה שהיא זוכה לו במגזר החילוני. לכן נכון יהיה שגורמי החוק יפעלו מיד ויבהירו למי שמבצעים את פעולות האיום וההסתה ונוהגים בניגוד לחוק, את הסיכון שהם נוטלים על עצמם.