אנחנו אוהבים לאמץ גינונים של גדולי עולם וגם את התנהלותם. אנחנו עושים זאת למרות שהקשר בין המקור לחיקוי הישראלי מעורר לפעמים גיחוך והרמת גבות. לא ברור מה הסיבה שראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הגיע למסקנה שיש צורך במטוס פרטי, שישרת אותו ואת נשיא המדינה בטיסותיהם בעולם.

המטוס, שזכה לשם הממלכתי "כנף ציון", הוא אחת ההוצאות המיותרות שנעשו בעת כהונתה של הממשלה הקודמת. אין חולק שראש ממשלה ראוי לטוס לחו"ל בתנאים ראויים ובנוחות, אבל הוצאה שמגיעה ל־730 מיליון שקלים, עוד בטרם המריא המטוס לטיסה ראשונה, היא בעיניי הוצאה מיותרת ובזבוז כספי ציבור. 

מה שהתחיל בהוצאה של 175 מיליון שקלים, הפך לחבית ללא תחתית. הקופה הציבורית נדרשה לממן שיקום מטוס ישן, שהותאם לנסיעות של ראש הממשלה והנשיא, בעלות שהרקיעה שחקים. עד לפני יותר מחצי שנה התנהל ויכוח בין ראש הממשלה בנט לשר החוץ לפיד על עתידו ונחיצותו של המטוס.

לפיד היה בדעה שהמטוס מיותר, אלא שהמיגון שהתקינה התעשייה האווירית במטוס, והשיפוצים שבוצעו בו, היו נימוק לכך שהמטוס חייב להמריא. כבר זמן רב ברור שלקופת המדינה עלול להיגרם נזק כבד, אם המטוס יימכר לבסוף, משום שערכו בשוק הוא לא יותר מעשרה עד 20 מיליון דולר. צריך לזכור שמדובר במטוס שהוא כבן 20 שנה, וערכו הוא יחסית לגילו. 

בחודשים האחרונים נמסר שהמטוס מוכן להמראה וקיבל "תעודת כושר טיסה", שהוציאה רשות התעופה האזרחית. אלא שהמטוס לא ממריא לשום מקום. מה שנותר עדיין לעשות הוא להעביר את הבעלות מידי התעשייה האווירית למשרד ראש הממשלה, אבל זאת אינה סיבה למנוע את הפעלתו של המטוס. גם חיל האוויר הודיע שהוא ערוך להטיס את המטוס, ובאמצע חודש דצמבר בוצע רענון לטייסים של מטוסי תובלה מבסיס נבטים כדי לשמור על כשירותם. 

נראה שראש הממשלה בנט אינו מזדרז לקבל החלטה אם להשתמש ב"אייר פורס 1" הישראלי. השרה איילת שקד, שמקורבת לראש הממשלה, אמרה ש"המטוס עלה הרבה כסף, ואין סיבה להוציא כסף רב על טיסות מסחריות כשיש אותו". אבל נראה שראש הממשלה בנט, שהוא האיש שאמור לקבל את ההחלטה מתי ימריא המטוס, בוחר להתחמק מההחלטה.

לנסיעה שאליה הוא הוזמן במסגרת ביקורו הרשמי באמירויות, כאורח של יורש העצר השייח' מוחמד בן זאיד, הוא בחר להגיע במטוס מסחרי שנחכר במיוחד עבורו, למרות שמטוס השרד היה מוכן להמראה.

בנט מבין כנראה את הבעייתיות בכך שהוא יזכה בלא מעט כותרות כשהוא יניח את כף רגלו על כבש המטוס, ואין לו שום עניין לשלם את המחיר על ההחלטה שקיבל קודמו בתפקיד ראש הממשלה - נתניהו. אני משוכנע שגם נשיא המדינה הרצוג לא יהיה הראשון שיבחר לטוס ב"כנף ציון", וימתין בסבלנות שראש הממשלה בנט יהיה זה שיעשה את הצעד הראשון. 

"אייר פורס 1" הישראלי יצא כנראה לבסוף לדרך, אלא שלא ברור מתי. בשנת 2014 קבעה ועדת גולדברג שראוי שלראש הממשלה יהיה מטוס ייעודי. מאז עברו שמונה שנים. מומחי כלכלה ותעופה טוענים כי המטוס אינו כלכלי, הוא שורף כמעט 40% יותר דלק ממטוס 787 של חברת אל על, ורק הפערים במחירי הדלק מצדיקים להמשיך ולחכור מטוסים עבור ראש הממשלה בעת נסיעותיו הממלכתיות. האם יהיה זה ראש הממשלה בנט שיעשה שימוש ראשון במטוס באחת מנסיעותיו הקרובות? תלוי ביועצי התקשורת ובאומץ הפוליטי שלו.