בשנת 1991 חולקו לראשונה פרסי איג נובל. זהו פרס מדעי הומוריסטי, למחקר מדעי חסר משמעות או מטומטם לגמרי, אבל שיטות המחקר, הפרסום המדעי והשופטים בתחרות – רציניים לחלוטין, ובשופטים גם חתני פרסי נובל אמיתיים. בין נושאי המחקר שזכו בפרסים במרוצת השנים היו השאלות: למה כדאי להעביר קרנפים כשהם על גבם, כמה מגעיל מסטיק שדורכים עליו, והאם השלכת תרנגולי הודו חיים לעינה של סופת הוריקן עשויה להפחית את עוצמת הסערה (ספוילר: לא).

אחד המועמדים המובילים בתחרות לשנת 2022 הוא הניסוי להקים בישראל קואליציה צרה מאוד, המורכבת בין השאר מנציגי ימין דתי־יהודי ומפלגה אסלאמית שיש בה תומכי טרור. עוד טרם הוכרזו התוצאות וכבר מיהר השבוע חבר הכנסת ניר אורבך להכריז "הניסוי איתכם נכשל!". גם שר המשפטים גדעון סער הדליף משהו ממסקנות חבר השופטים כשאמר לאחר כישלונות הממשלה השבוע: "אני לא יכול להיות עיוור לאפשרות שהניסוי הזה מיצה את עצמו".

שיתוף רע"ם בקואליציה הוא בבחינת ניסוי בבני אדם. אלא שהאנשים המשתתפים בניסוי אינם חברי הכנסת, אלא הציבור הישראלי כולו.
כל ניסוי רפואי בבני אדם חייב לקבל אישור מראש של ועדה מיוחדת לניסויים כאלה, "ועדת הלסינקי". חברי הוועדה בוחנים באיזו מידה הניסוי עלול לסכן את חייהם או בריאותם של המשתתפים; האם היקף הניסוי מאפשר השגת תוצאות מובהקות מבחינה סטטיסטית; האם כל כללי האתיקה הרפואית מתקיימים בניסוי; וכמובן: האם המשתתפים בניסוי הביעו, מתוך רצון חופשי, הסכמה מודעת להשתתף בו, והם יודעים כי הם רשאים לפרוש ממנו בכל עת.

שום דבר מאלה לא התקיים כשהחל הניסוי בשיתוף מפלגת האחים המוסלמים, ובהם תומכי טרור ומחבקי מחבלים, בקואליציה במדינת ישראל, כשקיום הממשלה תלוי בכל גחמה של מי מהם. לא רק שלא גילו לציבור שהוא משתתף בניסוי ומה הם הסיכונים – שיקרו לציבור לפני הניסוי. הבטיחו לו שהאחים המוסלמים לא ישותפו בקואליציה. והאזרחים אינם יכולים לפרוש ממנו בכל עת. הניסוי ונזקיו נמשכים, אבל רק בבחירות הבאות יוכלו שפני הניסיון להביע דעתם על מי שרימו אותם.

תרנגולי הודו המושלכים אל עין הסערה לא ידכאו את מהירות הסופה ואת הנזק שהיא מחוללת. אך הניסוי האידיוטי הזה גם לא עשוי להזיק. אין להעלות על הדעת כי התרנגולים האומללים יגבירו את עוצמת ההוריקן ואת ההרס שהוא מחולל.

לעומת זאת, שיתוף רע"ם בקואליציה בשעה שכל אחד מחבריה אוחז בגרונה של הממשלה, משול להשלכת חומרי נפץ אל עין הסערה הפוליטית בישראל. בעבר נערכו ניסויים לכיבוי שריפות באמצעות חומרי נפץ. הרעיון היה פשוט: חומר הנפץ יוצר גל הדף המסלק להרף עין את החמצן הדרוש לבעירה. והאש נחנקת. רעיון מעניין שכמעט אינו בשימוש בגלל הסכנה העצומה הטמונה בו. והנה נערך בישראל ניסוי בבני אדם, בהיקף גדול מאוד, שבחן שוב את הרעיון. המערכת הפוליטית בישראל אינה יציבה, היא נפיצה, מקוטבת בין ימין ושמאל, דתיים וחילונים - הבה נשליך למדורה גם חומר נפץ אסלאמיסטי ונראה מה יקרה.


ומה גילינו השבוע?


שזה די מטומטם לצפות שחברי תנועת האחים המוסלמים, מחבקי מחבלים, וגם ח"כים לאומנים ערבים ממפלגות אחרות - יצביעו בעד הארכת תוקף חוקי החירום של מדינת ישראל ביהודה ובשומרון. הרי הם מתנגדים למה שהם מכנים "הכיבוש", אז למה שיחזקו אותו? יש הרבה התנשאות וגזענות בביטחון של אדריכלי הניסוי היהודים שהאמינו שתמיד יוכלו לקנות את הערבים הללו. אפשר והם גוזרים גזירה שווה מעצמם: אם הם מכרו את האידיאולוגיה שלהם בנזיד־שלטון, למה שהערבים לא ינהגו כך, כולם, תמיד?

בנט ושקד, סער ואלקין וליברמן, האוזר והנדל כבר יודעים שהניסוי נכשל. הם גם מודעים לנזק שנגרם. כלפי חוץ הם עדיין מכחישי מציאות. שוקלים להשליך עוד כמה תרנגולי הודו לעין הסערה. להעמיד פנים שהכל כמעט בסדר. אבל כל יום שחולף מגביר את הנזק. מעצים את חוצפתם של הערבים, הנהנים מאוד מהמעמד של מי שקיום הממשלה תלוי בהם. להלן צרור דוגמאות מן השבוע האחרון. ויש עוד אלף מהשנה האחרונה.

חבר מועצת השורה מוחמד סלאמה תקף שוטרים ליד אחד משערי הר הבית בעיר העתיקה, כי לטענתו "שוטרת עישנה במסגד". פעם "המסגד" היה אל־אקצא. אחר כך הרחיבו את ההגדרה לכל תחומי הר הבית ועכשיו כל העיר העתיקה היא המסגד שלהם. חוצפתם תפחה, כי בנט תלוי בהם.

אוניברסיטת חיפה הציעה מלגה של 2,000 דולר לשנה לסטודנטים בוגרי שירות צבאי או אזרחי (אסור להגיד לאומי, כי הערבים נעלבים), אבל הערבים ועוזריהם היהודים הקימו קול זוועות כי "מדובר באפליית החברה הערבית הפלסטינית". אויבי ישראל מבית בטוחים שמגיע להם מה שמגיע לחיילי צה"ל, גם בלי לשרת בצבא או לתרום שנת שירות אזרחי בספרייה העירונית שלהם. כצפוי - המלגה בוטלה.


הח"כים הערבים החלו בשנה האחרונה, כשיטה, לנאום במליאה בערבית. או בתערובת של עברית וערבית. טיבי נאם השבוע ובחוצפתו העיר לאחת מהח"כיות שהעזה לשוחח בשעת נאומו. כשהיא הציעה שידבר עברית - צעק עליה שתלמד ערבית. גם בעבר היו ח"כים ערבים שנהגו, לעתים נדירות, לפנות בערבית אל בוחריהם. אבל התופעה גוברת לנגד עינינו, כהתרסה, הנואם מדבר ערבית עם סגן היו"ר התורן כדי להכריז שהם בעלי הבית בכנסת. יועצו בדימוס של רב־המרצחים יאסר ערפאת משמש לעתים בכנסת ישראל כסגן יו"ר ומנהל ישיבות. כשהוא עושה כך, הוא מתגרה בח"כים מסיעת הציונות הדתית ומעיף אותם בהנאה גלויה מהמליאה כשהם עונים לו כראוי. ויו"ר הכנסת המתרפס בפני הערבים מיקי לוי אינו מעמידו במקומו ואינו משעה אותו לחצי שנה מניהול ישיבות.

החוצפה הארורה שלהם שתפחה והעצימה היא הנזק הישיר מהניסוי שעורכים בנט וחבריו בשילובם של האסלאמיסטים בקואליציה במצב של תלות מוחלטת בהם. כשניר אורבך הטיח במאזן גנאים "הניסוי איתכם נכשל" - התנפל טיבי על אורבך, כמעט הכה אותו, וצרח ש"הוא איים עליו". החוצפה של טיבי רשומה כולה לחובתו של בנט, כי יש להניח שרק שעה קלה קודם לכן היו אצל טיבי שליחי ראש הממשלה לבדוק מה מחיר תמיכה או לפחות היעדרות מהמליאה.


לפני שבועות אחדים תועד טיבי מחלץ פורע ערבי מידי שוטרים בירושלים. כיוון שטיבי לא בילה אותו לילה במעצר, ו"החקירה" נגדו מתנהלת בעצלתיים מזעזעים – תופחת חוצפתו מיום ליום. נזק ישיר של הניסוי בבני אדם שמקיימת "הממשלה הטובה" הזאת.

אלו הנזקים הגלויים. הנזק הסמוי הוא התקדים: אם בנט מ"ימינה" שיתף את מנסור עבאס, יוכל כל ראש ממשלה מהמרכז או מהשמאל לשתף את בל"ד. הכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, מדינה יהודית ודמוקרטית - כבר אינה תנאי סף.

בניסויים רפואיים יכולים הגורמים המפקחים להפסיק את הניסוי באמצע כשמתגלה שהוא מזיק למשתתפים בו. הניסוי הפוליטי בישראל נכשל. צריך להפסיקו לאלתר.

[email protected]