מכירים את המימרה: ויקומו המלפפונים ויכו את הגנן? המשפט הזה נועד להביע תמיהה על מעשה שגובל באבסורד. הגנן בסיפור שלנו הוא ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, והמלפפונים הם איילת שקד, יועז הנדל וצבי האוזר. שקד הייתה בעברה מנהלת הלשכה של נתניהו, יועז הנדל היה ראש מערך ההסברה הלאומי, וצבי האוזר היה בעברו מזכיר הממשלה בממשלתו של נתניהו. עכשיו השלושה קמים במאמץ להכניע את הגנן ולאלץ אותו להקים ממשלה רחבה ככל האפשר. השאלה היא למי יש סיכוי לנצח?

שמעתי את שקד אומרת שבמציאות הישראלית צריך גננת. היא צודקת, מה גם שהיא הצליחה להוכיח שהיא לא הרבה יותר מזה. טובים הסיכויים שלא נראה אותה בכנסת הבאה, משום שספק גדול אם הרשימה החדשה שבראשותה תצליח לעבור את אחוז החסימה. לא ברור מה מנחה את מי שהחליטו להצטרף לשקד. האם יש להם אידיאולוגיה או שמעניינת אותם רק כיסאולוגיה? אם מדובר ברשימה אידיאולוגית, לא ברור למה הרשימה לא מציגה מצע ברור כדי שמי שיחליטו להצביע עבורה, ידעו עבור מה הם מצביעים. אם מדובר בניסיון הישרדות, אפשר לקבוע כמעט בביטחון שהוא ייכשל.

לא ברור למי הרשימה החדשה תיתן את קולה, כאשר יהיה צורך להחליט במי מהמועמדים לתמוך לראשות הממשלה. גם הפעם, כמו במערכת הבחירות הקודמת, מופעלת אותה שיטה: ראשי הרשימה מסרבים לומר לנו במי הם יתמכו, וכמו בעבר הם רוצים לקבל מהציבור המחאה פתוחה ולעשות בה ככל העולה על רוחם. בעבר זה עבד. בנט ושקד נמנעו בעקביות מלומר לנו במי הם יתמכו, וכששיטה עובדת פעם אחת - אין שום סיבה לא לנסות אותה שוב. לכן שקד מתעקשת לא לומר אם תיתן את קולה רק לנתניהו, או שקיימת אפשרות שהיא תתמוך גם בממשלה בראשות גנץ ולפיד. במקום זאת היא מפזרת אמירות נבובות, שנועדו לערפל את כוונותיה.

זה לא סוד ששקד תהיה מוכנה לזחול לכיוון הליכוד, אם יובטח לה מקום ריאלי ברשימה לכנסת, אבל בליכוד לא מזדרזים להזמין אותה, בעיקר משום שהיא לא נתפסת כמי שיכולה ומסוגלת להביא לליכוד קולות חדשים. לתפיסתי, שקד היא פרלמנטרית גרועה ושרת פנים גרועה הרבה יותר. במשך תקופת כהונתה, שמה נקשר באינטריגות ובתככים, ופחות בעשייה פרלמנטרית. את העובדה שכדי להוציא דרכון חדש או לחדש תעודת זהות, צריך להמתין חודשים רבים – יש לזקוף לחובתה.

ומילה על השותף הבכיר החדש של רשימתה החדשה, שר התקשורת יועז הנדל. קשה להגדיר את הנדל כאחד מגדולי האידיאולוגים של תקופתנו. לקראת הכנסת ה־19 הוא ניהל מגעים שלא הבשילו עם אלעזר שטרן על הצטרפות ל"עם שלם", "התנועה" ו"יש עתיד". בינואר 2019 הוא הצטרף למפלגת "תלם", בראשותו של משה בוגי יעלון. בחודש פברואר באותה שנה הוא חבר עם רשימתו ל"כחול לבן" ונכנס לראשונה לכנסת. באוקטובר 2019 הוא הושבע לכנסת ה־22.

בכנסת ה־23 חל פילוג בסיעת כחול לבן, ובמרץ 2020 התפצל הנדל, עם ח"כ צבי האוזר, מסיעת "תלם", לסיעה חדשה בשם "דרך ארץ". ביולי 2022 הודיע על ריצה משותפת ברשימת "הרוח הציונית" יחד עם שקד. הנדל לא אומר שהוא מתנגד לממשלה עם נתניהו, הוא אומר שייתן את קולו לממשלה רחבה. שקד מעולם לא פסלה את נתניהו, וכנראה תשמח לא רק ללחוץ את ידו, אלא גם להיענות לכל בקשותיו. השאלה המתבקשת היא: למה להצביע למפלגתה החדשה של שקד, כשאפשר להצביע ישירות לליכוד?