אין סיכוי לפתרון מדיני של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא בעתיד הנראה לעין. גם לא בעתיד שאינו נראה לעין. זאת לא ספקולציה, או הערכה ולא קביעה משוערת. זאת מסקנה בלתי נמנעת, מובנית מאליה שעולה ומשתמעת מהכיוון הכי דיפלומטי, הכי אומ"י וייצוגי בינלאומית. מועצת הביטחון. מדהים, שהגוף הזה, היחידי במערך האו"ם שיש לו סמכות לאכוף את החלטותיו גם בכוח צבאי, מספק, מפיק ומאשרר את חוסר הסיכוי של פתרון מדיני לסכסוך באופן מוקפד, תקופתי, אחת לחודש.

יש לדיון הזה גם שם קבוע "המצב במזרח התיכון והשאלה הפלשתינית". זה קרה אתמול. הפעם בדיון חירום מיוחד שקיימה מועצת הביטחון בעקבות מבצע "עלות שחר". גם בחודש שעבר התקיים דיון בנושא הזה. גם בחודש הבא כבר נקבע לדיון מועד מוגדר בלו'ז החודשי של מועצת הביטחון. במילים אחרות, מועצת הביטחון, בעלת המוניטין של גוף, מסגרת בינלאומית שמתפקידה להציע פתרונות לסכסוכים איזוריים ולקדם יוזמות ליישוב מלחמות פנימיות, היא זאת שמתכנסת אחת לחודש, מגלה, מאשררת ומבהירה כל פעם מחדש את האמת המרה, את המציאות העגומה שאין כל סיכוי מעשי, אפס תקווה לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלשתיני.

כמעט כל אחת מ-15 חברות המועצה התבטאה בדיון אתמול. בדיוק מה שקורה בכל דיון. השגריר הפלשתיני הוותיק לאו"ם ריאד מנסור, משתלח בישראל, מגנה את "פשעי הכיבוש" ואתמול, איך לא, ניצל את הדיווחים על הרג ילדים במבצע, "לכמה שנים נוספות ישראל תוכל להטיל את המצור הלא אנושי שלה על שני מיליון בני אדם, מחציתם ילדים?.. כמה עוד ילדים נקבור עד שמישהו יגיד מספיק?". את זה אמר נציג אש"ף הארגון המוקצה והמנודה ברצועת עזה.

שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפלד גינתה את הג'יאהד האסלמי כארגון טרור. השגרירה הוסיפה ש"נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר שארה"ב ממשיכה להיות מחוייבת עמוקות לפתרון שתי המדינות". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נשא נאום תקיף והסביר באופן ברור שצה"ל קיים את המבצע "בדיוק מדהים" ועשה כל מה שניתן לעשות כדי למנוע פגיעה באזרחים. "הפתרון היחידי לתושבי עזה, שהמנהיגים שלהם יפסיקו לנסות להשמיד את ישראל ויפסיקו להשקיע את המשאבים שלהם בטרור". שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, השתתף כמובן בדיון. הבכיר האומ"י קרא "לחזק את המאמצים הדיפלומטיים במטר להחזיר משא ומתן משמעותי לקידום פתרון שתי המדינות".

הוא רק לא פירט למה התכוון בהגדרתו "את המאמצים הדיפלומטיים". לא במקרה. על אלו מאמצים הוא מדבר? הדיון אתמול הסתיים, כמו קודמיו בנושא הזה, אפילו בלי הצהרה מטעם הנשיא התורן של המועצה. הצהרה כזאת, שהיא הנמוכה ברשימת התגובות של המועצה, זקוקה לאישור מוסכם של כל חברות המועצה. אישור קונבנציונלי כזה לא היה. גם לא בדיון שהתקיים בחודש שעבר.

"הדיון הנוכחי היה לא יותר מתרגיל ביחסי ציבור של הרשות הפלשתינית", אמר לי בשיחה שלא לייחוס שגריר של מדינה מערבית. "הרשות פשוט ניצלה את המבצע כדי להזכיר את קיומה. הרי קיים קרע מוחלט בין הרשות לרצועת עזה". שגרירים ודיפלומטים ותיקים מערערים זה כבר ואף לועגים לדיונים התקופתיים שמקיימת מועצת הביטחון בנושא הפלשתיני. "הדיונים האלה שמסתיימים בכלום, שאין להם

אפילו משמעות הצהרתית, רק מרחיקים יותר ויותר כל סיכוי ותקווה לתזוזה כלשהיא בקיפאון המתמשך בעצם השיתוק בנושא הבעיה הפלשתינית", אמר השגריר. דיפלומטים בכירים ותיקים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, המזוהים כמומחים לנושאי המזרח התיכון, טוענים זה כבר שהפלשתינים הם שגרמו לכך שסכסוך הפוגע במיוחד בהם הפך לנושא שיגרתי, לרוטינה מעייפת בסדר היום של מועצת הביטחון. "הם  (הפלשתינים) עושים הכל בזירת האו"ם להנציח את בעיית  פלשתין כנושא לנאומים במועצת הביטחון אבל שאין לו פתרון מעשי", אמר. 

הערכות בקרב דיפלומטים בכירים היא, שבאחרונה בעקבות המלחמה באוקראינה, המתח בין ארה"ב לסין, הנושא הפלשתיני ייאבד גם את מעט העניין שעוד היה לו בזירת האו"ם.