מספיק עם סקרים ודי עם מחקרים. בכל הנוגע והקשור למשבר הנתק בין ישראל לתפוצות, במיוחד לקהילה הגדולה בארה"ב, הגיע זה כבר הזמן למעשים ולפעולה, מה שבחיקוי לפסוק במקורות אפשר לתמצת, עת לעשות הפרו חוקי הסקרים והמחקרים. כוונתי לסקר שנעשה ופורסם השבוע מטעם המכון למדיניות העם היהודי. "רוב הצעירים היהודים בארץ ובארה"ב חשים מרחק רב בין יהודי התפוצות לישראלים", זאת הכותרת שניתנה לסקר.  

בשביל מסקנה זאת, לא היה מלכתחילה צורך בסקר. הכותרת הזאת מבטאת מציאות שקיימת מזה שנים. אני השתמשתי ומשתמש במלים אלו  בדיווחים, מאמרים ופרשנויות שכתבתי ופירסמתי בשנים האחרונות בנושא שאני מגדיר משבר אי-היחסים בין ישראל לקהילה היהודית בארה"ב. נשיא המכון למדיניות העם היהודי פרופיסור ידידיה שטרן מצוטט בדיווח שפורסם על הסקר שאמר, "היסטוריונים בעוד 200 שנה ישאלו את הדור שלנו מה עשיתם כדי להבטיח את עתידם של מילוני יהודים בתפוצות".

עם כל הכבוד, פרופיסור שטרן, איפוא אתה חי? למה בעוד 200 שנה? השאלה מה הדור שלנו עשה להבטחת עתידם של מיליוני יהודים בתפוצות, קיימת, מציקה, בועטת, מאתגרת את הדור שלנו כבר שנים לא מעטות. הבעיה, הצרה היא  שהשאלה השרירה והברורה לא זוכה לשבריר של תשומת לב, לקמצוץ של נוכחות בשיח הציבורי, לשמץ של עניין מצד פוליטיקאים וגורמים פעילים בזירה הפוליטית.

בישראל מתלהטת מערכת בחירות. המפלגות מתחרות ביניהן בהעלאת נושאים ובעיות וראשיהן משווקים הבטחות שהם יטפלו וימצאו פתרונות לבעיות.  משבר אי-היחסים בין ישראל לתפוצות, הנתק המתעצם בין שני חלקי העם לא נידון, לא מוזכר אפילו לא בעקיפין וברמז בתעמולת הבחירות. "עלינו להפוך את זה (את עתידם של מילוני יהודים בתפוצות) לנושא מרכזי ומשמעותי בחברה הישראלית", הצהיר ידידיה שטרן. "נו, באמת פרופיסור.

אל מי אתה מדבר? מי זה 'עלינו'? עכשיו נזכרת? ואולי אתה באמת מאמין שפרסום הסקר והנתונים יעשו משהו להזיז, להחדיר את הנושא לחברה הישראלית?". יושב ראש החדש של הסוכנות היהודית דורון אלמוג גם התפעל מהסקר ונחרד מהנתונים שחושפים את הנתק הגורף בין ישראל לתפוצות ולקהילה היהודית בארה"ב. "אנחנו עלולים לאבד מיליוני יהודים", אמר אלמוג.  לידיעתו, זה כבר קורה. "אנחנו בתקופה של קיטוב והתרחקות בין קהלים וקהילות יהודיות שמבר לים".  

הוא צודק. אלמוג, שמקבל את תפקיד ראשות הסוכנות עם מוניטין ידועים ומוכחים של  איש מוכשר, מעשי ויעיל, הבטיח: "שנה הבאה תהיה שנה של מאמץ לאומי לחיזוק והעצמת קשר בין ישראל לתפוצות". יש לקוות שאכן תחל שנה וברכותיה כולל מאמץ לאומי לחיזוק והעצמת הקשר בין ישראל לתפוצות. יעד זה יושג במעשים. בודאי שלט בסקרים ומחקרים.