אורח קשיש, ותיק וידוע מגיע השבוע לזירה העולמית. העצרת השנתית ה-77 של האו"ם מתחילה באמצע השבוע. הפתיחה היא טקס קצר, שיגרתי עם משמעות הצהרתית בלבד. את החשיפה התקשורתית מקבל הארגון העולמי עם התחלת מושב הוויכוח הכללי, בשבוע הבא.

גורם מדיני בביקורת על ארה"ב: "היצמדותם לחזרה להסכם הגרעין הקודם - טעות"
הישג לישראל: השגריר ארדן נבחר לכהן כסגן נשיא העצרת הכללית של האו"ם

מושב שבמהלכו נציגי כל 193 המדינות החברות נושאים נאומים. לאחר שתי עצרות שנתיות שהתקיימו בעיצומה של מגיפת הקורונה באמצעות הזום, השנה מקווים שתהיה נוכחות פיזית מורגשת של מספר גדול של נשיאים, ראשי מדינות וממשלות שיגיעו לניו יורק לשאת נאומים, לקיים פגישות ולנהל שיחות מדיניות.

ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לנאום במליאת העצרת באמצע שבוע הבא. אבל שר הביטחון בני גנץ מקדים אותו. לא בנאום במושב האו"ם. גנץ שיגיע לניו יורק להשתתף בכנס שהג'רוזלם פוסט מקיים במנהטן, מבקש לנצל את שהותו בעיר ולהשיג פגישה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לפי מידע בלתי מאושר ממקורות במזכירות האו"ם, קרוב לוודאי שתתקיים פגישה בין גנץ למזכ"ל האו"ם.  

העיתוי של כנס העצרת השנתית השנה לא יכול היה להיות גרוע יותר מבחינת הארגון העולמי. העולם כמרקחה. מזה שנים רבות לא התחוללו בעולם אירועים חמורים ומסוכנים כמו אלו המשתוללים כיום שחשפו את האו'ם כחסר אונים ואת נוכחותו כנעדרת כל השפעה משמעותית. "העולם נמצא באי וודאות שלא נראתה בהיסטוריה האנושית", נטען בדו"ח שפורסם לא כבר על ידי ארגון אומ"י ה-UNDP, תוכנית הפיתוח של האו"ם.  

"המשברים הפוליטיים והכלכליים השפיעו על יותר מ-90 אחוז מהמדינות". הארגון העולמי מפרסם את המציאות העגומה השלטת בעולם היום המתבטאת בירידה תלולה בתחומים כמו רמת איכות החיים, תוחלת החיים, רמת ההשכלה. הדו"ח לא מזכיר ולא מתייחס למלחמה באוקראינה שגרמה למותם של אלפי בני אדם ולהרס של ערים ועיירות. אפשר להבין מדוע.

באופן עקיף ואירוני, הדו"ח מגלה שהארגון העולמי לא עשה, לא פעל ולא מסוגל היה להשפיע במאמצים לבלום את ההתפשטות של מציאות אי הוודאות ואת התעצמותה למצב "שלא נראה בהיסטוריה האנושית". "הנושא המרכזי שישלוט באווירת העצרת השנתית הנוכחית ובנאומי נציגי המדינות החברות יהיה קרוב לוודאי המלחמה באוקראינה", העריך שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בשיחה ל'מעריב'.

שגרירים ודיפלומטים בכירים הסכימו עם הערכה זאת. אפשר להניח שראשי מדינות יתחרו ביניהם בגינוי שפיכות הדמים שמבצעת רוסיה באוקראינה בהוקעת ההפצצות מהאוויר שהרסו בתי חולים ובתי ספר. השאלה היא רק, נו, אז מה? האו"ם כארגון עולמי לא עשה מאומה, כלום, שום דבר שנראה היה כמאמץ לבלום את המלחמה, כנסיון לעצור את התפשטותה, למנוע את הרג אלפי האזרחים. האמת העגומה היא, שהאו"ם באמצעות מועצת הבטחון, הגוף הסמכותי של הארגון, גם לא יכול היה, לא מסוגל היה להתערב באופן מיידי, מעשי ותכליתי ולעצור את רוסיה.

מועצת הביטחון לא עשתה מאומה, לא נקטה בשום מהלך מעשי במטרה לעצור את שפיכות הדמים שגרמה מלחמת האזרחים בסוריה. במשך למעלה מעשר השנים שהמלחמה בסוריה נמשכה, מועצת הביטחון לא קיבלה אף לא החלטה אחת, אף לא הצהרה מילולית שתגנה את נשיא סוריה באשיר אסד. רוסיה חברה בעלת זכות וטו במועצה, מנעה וסיכלה באופן עקבי כל נסיון לגנות את נשיא סוריה.

זאת אמת עגומה, שתבוא לידי ביטוי גם בעצרת השנתית השנה. ראשי מדינות אמנם ידברו נגד רוסיה. אבל משיחות עם שגרירים ודיפלומטים בכירים, מתברר שלא צפוייה שום החלטה רשמית שתגנה את רוסיה. בעקבות הפלישה לאוקראינה, רוסיה הודחה מחברות במועצה לזכויות האדם בג'נבה. המועצה איננה אהודה ומוערכת במרכז הארגון בניו יורק.

למהלך נגד רוסיה בג'נבה לא היתה שום חשיבות. העצרת הנוכחית לא תהיה שונה מהותית מהעצרות השנתיות האחרונות מבחינת השפעה והובלה. מעמדו של הארגון העולמי כגורם נוכח, משפיע, יוזם ומוביל בזירה הבינלאומית התערער בשנים האחרונות באופן משמעותי. עובדה שהורגשה היטב בעצרות השנתיות האחרונות. מגיפת הקורונה העצימה את חוסר האונים שהארגון גילה ומגלה בשברים עולמיים.

התפשטות המגיפה לא הניבה שום פעילות מיוחדת ומורגשת מצד האו"ם. מלבד דיווחים ודוחות שהארגון פירסם על התפשטות הקורונה וממדי פגיעותה.לדברי שגרירים ודיפלומטים ותיקים, הברית המתהדקת בין רוסיה, איראן וסין היא מה שהם מגדירים "פיצול משתק", שיעצים את חוסר היכולת של הארגון להתערב במשברים ובסכסוכים בעולם. 

מבחינת ישראל לא צפוי בעצרת הנוכחית שום דבר חדש ומיוחד. "העוינות לישראל מתכרסמת", אמר בשיחה עמו השגריר גלעד ארדן. השגריר מקיים פעילות ערה במסדרונות האו"ם בניו יורק. הלו"ז שלו עמוס בפגישות ושיחות עם שגרירים. ארדן גם יוזם אירועים מיוחדים בהשתתפות ראשי משלחות. בשיחות עם דיפלומטים בכירים מושמעת הערכה רבה לאופן תיפקודו של גלעד ארדן. דיפלומטים מציינים את הרצינות וכובד הראש שארדן מוכיח ומקרין בשיחות עמו.

דווקא היחס לשגריר באו"ם שבא לידי ביטוי מצד ירושלים הרשמית מעיב על מעמדו בניו יורק. צמרת משרד החוץ מתקשה להשלים עם העובדה שגלעד ארדן נבחר לתפקיד בניו יורק על ידי בנימין נתניהו ונשאר בראשות משלחת ישראל באו"ם בתקופת ממשלת השינוי והוא נחשב לאחד מבכירי הליכוד. היו והתפרסמו ביטויים לאי הנוחות ואי שביעות הרצון של צמרת משרד החוץ מנוכחותו של ארדן כנציג ישראל בחזית הדיפלומטית הקידמית של ישראל באו"ם.

נושא שצפוי לעלות בעצרת הנוכחית הוא מהלך מחודש מצד הרשות הפלסטינית להשיג מעמד של מדינה חברה, שוות זכויות באו"ם. הרשות ניסתה בעבר מהלך כזה ונכשלה. ב-2012 החליט צוות מטעם האו"ם, ש"הפלסטינים אינם עומדים בתנאים של מדינה" ולכן אינם ראויים למעמד של חברה מלאה. להערכת השגריר ארדן, גם הפעם אם אכן תנסה הרשות להשיג מעמד של מדינה, היא תכשל.

ארה"ב כבר הבהירה לפלסטינים שהיא תטיל וטו במועצת הביטחון על קבלתם לאו"ם. ראש הרשות אבו-מאזן צפוי לנאום במליאת העצרת במושב של הויכוח הכללי. קרוב לודאי שיעלה בנאומו את היוזמה להשיג מעמד של מדינה חברה. להערכת דפלומטים בכירים, הסיכוי שבעצרת הנוכחית יצטייר קידום למהלך הפלסטיני הוא קלוש ביותר. 

נושא עתיד הסכם הגרעין עם איראן איננו ברשימת הנושאים שהעצרת הנוכחית צפוייה לדון בהם. משיחות עם ראשי משלחות ודיפלומטים בכירים משתמע, זה לא נושא שמעניין באופן מיוחד את הרוב הגדול של חברות הארגון. צפוי כמובן שראש הממשלה יאיר לפיד בנאומו בעצרת, יקדיש חלק גדול מנאומו לגינוי איראן ולהסברת האיום לבטחון העולם מאיראן מתגרענת. 

בקרב כתבי האו"ם הוותיקים רווחת מזה שנים הערכה, הבדיחה הידועה שלפיה, הרוב הגדול של ראשי המדינות והממשלות שנוהרים לניו יורק לנאום במליאת העצרת השנתית עושים זאת ממניעים פנימיים, מהנחה שצילום שלהם נואמים מדוכן אולם מליאת עצרת האו"ם מחזק את מעמד בזירה הפוליטית הפנימית שלהם. מבחינה זאת לפחות, ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד, יהנה מהופעתו בעצרת הנוכחית ועוד ערב בחירות.