מחירי ההובלה הימית על ידי חברות ספנות סיניות ירדו מתחילת השנה ב־60%! על פי הערכות בסין, חברות הספנות הסיניות ירגישו את המשך הירידה בתעריפי ההובלה שבהם הן מחייבות את לקוחותיהן.

מה קרה? פשוט הפקק שנוצר מיד לאחר מגיפת הקורונה - כשלפתע הביקוש העולמי גאה, נסק וגרם לזינוק אדיר במחירי ההובלה העולמית, בעוד התעשיות בעולם, חברות השירותים וחברות הספנות לא היו מוכנות לשחרור הביקושים מהנגיף המדכא - השתחרר.

התוצאה: עלייה חדה בשיעור האינפלציה בעולם בשל העמסת מחירי ההובלה על היבואנים ומהם על הצרכן הביתי. לאחר הירידה במחירי השינוע הימי הסינים מחייבים עבור מכולה בגודל של 40 רגל כ־4,800 דולר בממוצע.

שימו לב: מחירי ההובלה הימית היו בתחילת השחרור מנגיף הקורונה פי חמישה ממה שהיו לפני התפרצות הנגיף, ועתה הגיע זמן ירידת המחירים, לאחר שחברות ספנות הזמינו עוד ועוד אוניות ומכולות כדי ליהנות ממחירי ההובלה השמנים.

פסטיבל המכולות

כעת בספטמבר התגלתה תופעה חדשה: משלחי סחורות בעולם דורשים מחברות הספנות לפתוח את החוזים ארוכי הטווח שחתמו במחירי שיא, מפני שהם פשוט אינם יכולים לשלם מחירי הובלה ימית כה גבוהים, בעוד מחירי הובלה ב־SPOT צפים וירדו בשיעור ניכר. חלק מחברות הספנות מבטלות קווים באוקטובר כדי להפחית היצע ולמנוע ירידה חריפה מדי בתעריפי השינוע הימי.

נציין כי בשנגחאי נמל המכולות הגדול בעולם. עתה, לאחר שהשלטונות ביטלו את ההגבלות במחוז שנגחאי, יותר נכון את הסגר, ממהרים היבואנים לעשות שימוש מיטבי בנמל ומפנים מכולות בתוך ארבעה ימים וחצי במקום 12 ימי עבודה בזמן הסגר. גם שינוי זה מגדיל את ההיצע ומפחית את המחירים של השינוע הימי.

סיבה נוספת לירידה בתעריפי ההובלה הימית היא הירידה בהיקף הסחר של סין בשל ההאטה בקצב הצמיחה הכלכלית בה. הסיבות להאטה: ירידה בפעילות המשקית בעולם עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה ועליית מחירי האנרגיה וזינוק חד (שטרם פסק) בשערי הריבית בעולם.

היצוא הסיני באוגוסט היה גבוה ב־7.1% בלבד לעומת אוגוסט אשתקד לאחר זינוק של 18% בחודש יולי ביחס ליולי אשתקד. היבוא הסיני עלה ב־0.3% בלבד באוגוסט ביחס לאוגוסט אשתקד לאחר עלייה של 2.3% ביולי ביחס ליולי אשתקד. הסחר העולמי פשוט בירידה, היצע האוניות גבוה והתוצאה - ירידת מחירי ההובלה הימית.

מחירי ההובלה מאסיה לחוף המערבי של ארה"ב היו בימים האחרונים 3,900 דולר/ FEU למכולה של 40 רגל - ירידה של 80% לעומת 12 חודשים קודם לכן. מתחילת השנה חלה ירידה של 75% - שפל מאז מאי 2020. מחירי הובלה לחוף המזרחי של ארה"ב ירדו ב־61% ל־8,550 דולר/FEU מתחילת השנה - ירידה של 50% למחירים ברמה של מאי 2021.

על פי הערכות בענף ההובלה הימית, תעריפי השינוע הימי ברבע האחרון של השנה עדיין יהיו גבוהים ב־12% לעומת 2019, טרם נגיף הקורונה, אך מתחילת חודש ספטמבר ירדו מחירי ההובלה הימית בין אירופה לארה"ב ב־20%.

מטבע הדברים, רווחי חברות הספנות יורדים לאחר שנתיים של בוננזה. חברת הספנות הגדולה בעולם, החברה הדנית בשמה המקוצר Maersk, הרוויחה ברבע השני של השנה 8.6 מיליארד דולר - יותר מהרווח השנתי לפני התפרצות נגיף הקורונה. השאלה היא "האם חברות הספנות ייכנסו למלחמת מחירים או ינסו לשמור על תעריפי ההובלה כפי שהם היום?". חלק מהחברות החלו לשנות נתיבי אוניות סחר כדי למצוא קווים רווחיים יותר, כגון הקו הטרנס־אטלנטי.

זמן להוזלות

למה תעריפי ההובלה מעניינים אותנו? תעשיות ישראליות ויבואנים פרצו בצהלות העלאות המחירים בתחילת השנה בטענה כי עלות ההובלה הרקיעה שחקים, נוסף על העלייה בעלויות חומרי הגלם בישראל ובחו"ל, ובשל כך לא הייתה ברירה אלא להעמיס על הצרכנים עוד ועוד התייקרויות. משום מה, נמוגו טענות אלה בשבועות האחרונים, כשהחברות מעלות מחירים בשקט ללא טענת השינוע.

הבה נבדוק את מחירי ההובלה במכולות מסין ומדרום־מזרח אסיה לישראל.

היבוא מסין ומשאר ארצות אסיה היה ביולי 22% מכלל היבוא של סחורות לישראל, מתוכו 8% מסין. שימו לב: מתחילת יוני מחירי ההובלה מדרום־מזרח אסיה לאגן הים התיכון שבו אתם גרים ירדו ב־36%! האם נהניתם מירידה זו בעלות ההובלה? האם פקידי הממשלה האחראים לרווחתכם שמו לב אם רשות התחרות הוציאה מסמך בסוגיה?

מחירי הסחורות החקלאיות אף הם בירידה בדרך כלל, מחיר החיטה, שממנה מכינים קמח, שממנו מכינים עיסת בצק, שממנה מכינים לחם, ירד מתחילת יוני ב־21%, מחיר הסויה - ב־14%, מחיר התירס - ב־10%, מחיר הקפה - ב־8.5%, מחיר הקקאו - ב־6.5% ומחיר הסוכר - בכמעט 10%.

יבואו ויאמרו המקטרגים כי יש גם הובלה בתפזורת שלא באמצעות מכולות. נכון, מחירי ההובלה הימית בתפזורת הכלל־עולמית, על פי מדד הים הבלטי, המדד הקובע והראשי שהכל עוקבים אחריו, ירדו מאז תחילת יולי ב־31%! מדד התפזורת חשוב בעיקר למחירי חומרי הגלם שמטבע הדברים אינם מועברים לרוב באמצעות מכולות. פה נכנסים לתמונה חומרי גלם של תעשיית הבינוי, ורוב אלה שרכשו בתים על הנייר מחויבים בהצמדה למדד מחירי התשומות לבנייה למגורים.

מתחילת יוני ירד מחיר העץ לבנייה ב־26%, מחיר הנחושת - ב־19%, מחיר החמרן (האלומיניום שנעשה בו שימוש בבנייה) - ב־18%, מחיר הבדיל - ב־39%, מחיר הפלדה - ב־12%, מחיר הברזל - ב־27%, מחיר העופרת - ב־14%, מחיר הניקל - ב־15%, מחיר הביטומן בסין - ב־12% ומחיר הגומי - ב־47%.

הייתם אמורים להרגיש זאת במדד תשומות הבנייה. אכן חלק מזערי עבר למדד מחירי הבנייה למגורים. מדד תשומות הבנייה למגורים עלה בחודש אוגוסט ב־0.1% בלבד. ב־12 החודשים האחרונים שקדמו לאוגוסט עלה המדד ב־6.3% לאחר 6.8% ביולי בהתאמה, כלומר האטה בקצב העלייה.

המדד, למעט שכר עבודה, עלה אף הוא ב־0.1%. בחודש אוגוסט עלו מחירי התשומות לבנייה למגורים בעיקר אצל יצרנים וספקים מקומיים שממשיכים להעלות מחירים - עלייה במחיר המלט ב־3.2%, הטיט - ב־2.2%, החצץ - ב־1.8% והבלוקים - ב־1%.

במילים אחרות, אין תחרות מספיקה בשוק המקומי, אבל כאשר בוחנים מרכיבים במדד מחירי הבנייה למגורים לחודש אוגוסט, המושפעים מיבוא וממחירי הסחורות לבנייה בעולם וממחירי השינוע הימי, יש דווקא ירידה במחירים. מחיר ברזל לבנייה ירד בחודש אוגוסט ב־4% על רקע הירידה במחירי הברזל בעולם, עץ לבנייה ירד ב־2.9%, מוליכים - ב־2.6% ורשתות ברזל - ב־1.7%. כלומר כאשר יש תחרות, במקרה זה בחו"ל, יש ירידה במחירים המייצגים את יכולות היצרן והיבואן להציג מחיר סביר יותר.

ירידה במחירי התשומות נמצאה באוגוסט גם במדד הבנייה למסחר ולמשרדים. באוגוסט ירד המדד ב־0.3% - עלייה של 7% ב־12 החודשים שקדמו לאוגוסט לאחר עלייה של 8.1% ב־12 החודשים שקדמו ליולי. במדד מחירי התשומות לבניית גשרים ולסלילה הייתה ירידה של 7.9% ב־12 חודשים לאחר עלייה של 9.3% ב־12 החודשים שקדמו ליולי.

בהשפעת ירידת המחירים בעולם ירדו במדד הגשרים מחירי מוטות ורשתות פלדה ב־3.8%, מחירי יריעות שריון קרקע ואביזרי תאורת כביש - ב־2.7% ומחירי צינורות מים - ב־1.5%. לעומתן, תשומות מייצור מקומי עלו - מלט שחור, אבני ריצוף ובטון מובא - כנראה התחרות בתחומים אלה ירודה.

הריבית עולה

אם מחירי ההובלה הימית ומחירי הסחורות שיורדים לא עוזרים, נוסף כלי הריבית. כדי לעזור לדיכוי האינפלציה ולמחירי הדירות שיצאו משליטה, בנק ישראל מעלה ויעלה את הריבית, כמו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם.

הריבית של הבנק המרכזי כרגע היא 2%, והיא תעלה ב־2 באוקטובר בעוד 0.75% ל־2.75% גם בעקבות העלייה בריבית השבוע על ידי הפד בארה"ב. עלייה בריבית מדכאת מחירי דירות ובתים - כך היה מאז ומתמיד בכל רחבי העולם.

הצפי שלנו הוא כי בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית עוד ועוד, ובהחלט ייתכן כי בעוד שנה הריבית כבר תנסוק אפילו ל־5% בעיקר בעקבות העלאות הריבית על ידי האמריקאים, כך שריבית הפריים תהיה בעוד שנה כ־6.5%.

הריביות שכבר עלו בארה"ב הביאו להאטה בקצב עליית מחירי הבתים והדירות בארה"ב ובמרבית העולם. כבר ברבע השני של השנה חלה ירידה במחירי הבתים במדינות רבות בעולם. במונחים ריאליים, כלומר המחיר בניכוי אינפלציה, ברבע השני של השנה היו ירידות במחירי הבתים והדירות ב־24 מדינות ועליות ב־34 מדינות מבין 58 מדינות המפרסמות באופן סדיר סדרת נתונים למחירי הדיור.

באירופה מתוך 27 מדינות באיחוד האירופי עדיין יש עלייה במחירי הדירות בשיעור ריאלי רק ב־7 מדינות. בבריטניה, בגרמניה ובספרד המחירים יורדים. באסיה רק בשלוש מדינות מתוך 14 מדינות עדיין יש עלייה במחירי הדירות במונחים ריאליים.

מקום שבו התפוצצה בועת הנדל"ן הוא קנדה. בחודש אחד בלבד, חודש אוגוסט, מחירי הבתים בקנדה ירדו ב־1.6%. מאז חודש פברואר ירדו מחירי הבתים והדירות בקנדה ב־7.4% על רקע המשך העלאות הריבית על ידי הבנק המרכזי של קנדה, ויש צפי להאטה כלכלית כבר בסתיו/חורף הקרבים, שתקיף את מרבית העולם. העלאות הריבית בקנדה הן האגרסיביות ביותר בהיסטוריה של הבנק המרכזי של קנדה - מאז מרץ השנה עלתה הריבית מ־0.25% ל־3.25%.

הנוסחה פשוטה: כאשר מעלים ריבית, ברור גם לנוטלי משכנתאות כי מחירי הבתים והדירות יורדים. מספר העסקאות למכירה ולקנייה של דירות ירד בקנדה ברבע. הריבית המשתנה למשכנתאות עלתה בדרך כלל ל־5%. עם ריבית כזאת הכדאיות להשקעה בבתים ובדירות יורדת.

יש אזורים שבהם ירדו מחירי הדירות באוגוסט ב־5%־6%. באונטריו ירדו המחירים באוגוסט ב־5.3%, בטורונטו רבתי - ב־1.9% ובמונטריאול - ב־1%. שווי נכסי הנדל"ן למגורים ירד ברבע השני של השנה ב־419 מיליארד דולר קנדי, אך עדיין השווי גבוה ב־2.3 טריליון דולר מקומי לעומת התקופה לפני נגיף הקורונה.

ההערכה היא כי מהשיא של פברואר עד אמצע השנה הבאה המחירים ירדו בחמישית מערכם. בצד השני של האוקיינוס השקט, כלומר באוסטרליה, מחירי הדירות ירדו ביולי ב־2% לעומת השיא של אפריל השנה גם על רקע העלאות הריבית של 1.75% מאז מאי השנה, ואף צפויות העלאות נוספות. ברבע השני של השנה ירדו מחירי הדירות ב־2%.

בכל זאת, המחירים ברבע השני של השנה היו ב־12% גבוהים משהיו בשנה קודם לכן. ההערכה היא כי מחירי הדירות ירדו ב־18% מהרמה הנוכחית. מעניין לציין כי עיקר הפגיעה במחירים היא בדירות ולא בבתי מגורים, משום שמחירי הדירות עלו בשיעור חד יחסית לשכר הממוצע לעומת מחירי הבתים. מחירי הבתים צפויים לרדת השנה ב־6.5%. נראה כי מחירי הבתים ירדו בסידני, עיר העסקים המרכזית של אוסטרליה, ב־7%־10% השנה, ועוד 7% נפילה חזויים בשנה הבאה, לפי בנקים וסוכנות דירות גדולה. כדי שהבתים יהיו בני השגה, מחירם צריך לרדת בין 7%־10%.

בעיר ההייטק העולמית, סן חוזה שבקליפורניה בארה"ב, מחירי הבתים יקרים מאוד. בתוך חודשיים עד ליוני השנה ירדו המחירים ב־5.1%. עדיין המחירים בסן חוזה גבוהים לעומת השנה הקודמת. סן חוזה מובילה בירידה במחירי הדירות בארה"ב, היא יקרה והחשש ממשבר הייטק על רקע נפילת הבורסות מבריחה אוכלוסייה שפרנסתה נפגעה.

בסן פרנסיסקו נרשמה ירידה של 2%, בלוס אנג'לס - ירידה של 1.3% ובסקרמנטו - ירידה של 1.1%. באותה תקופה בבריטניה, ממלכתו של צ'רלס השלישי, מחירי הבתים ירדו באוגוסט ב־1.3% לאחר עליות של 0.7% במשך החודשיים יוני־יולי. הם עדיין גבוהים ב־8.2% לעומת אוגוסט אשתקד. בשוודיה מחירי הבתים ירדו ב־2.9% בחודש אחד - יולי.

רק בישראל

מדד מחירי הדירות בישראל עלה בזוג החודשים יוני־יולי לעומת מאי־יוני ב־1.3% לאחר עלייה של 2% במאי. בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות ב־17.9%. ובשנתיים האחרונות הם עלו ב־27.2%. בשלוש השנים האחרונות עלו מחירי הדירות ב־31.1% לעומת 5.2% במשך שלוש השנים קודם לכן. יש כאן הפקרות ברורה בשל אוזלת ידה של הממשלה המספסרת בקרקע הלאום ולא מייעדת קרקע באופן נקודתי לזקוקים לקורת גג.

בעשור האחרון עלו מחירי הדירות ב־83% לאחר עלייה של 49% בעשור קודם לכן. ישראל היא בין המדינות המעטות שמחירי הדירות שלהן ממשיכים לעלות במונחים נומינליים וריאליים כאחד. אבל לא לעולם חוסן, לא בתחום הדירות ולא בתחום מחירי הצריכה הפרטית למשקי הבית. הריבית תכאיב, אך תעשה היטב את העבודה באין ממשלה יציבה שתנווט.