אין שיקוף טוב ומדויק יותר של התמונה הפוליטית העדכנית מיום השבעת הכנסת החדשה. מה שבעיני הציבור הרחב נראה כמו סוג של מסיבת סלבריטאים – בערך כמו אירוע ליל האוסקר – עבור הפוליטיקאים הנמצאים בפנים מהווה האירוע הזדמנות לסקירת זירה אופרטיבית. השעות היקרות שבין טקס לטקס הן הן העיתוי והזמן לעדכן ולהתעדכן, לבחון את הגזרה ולהסיק מסקנות.

סדקים בגוש הימין? "לא יתכן שאחרי ההישג בבחירות, מקטינים את סמוטריץ'"
"סמוטריץ' יוותר על הביטחון תמורת רשות מקרקעי ישראל"

לאיתמר בן גביר היו השבוע סיבות טובות לשמוח ולחגוג, ולא רק לכבוד ההשבעה כחבר כנסת. בן גביר עצמו, אגב, הוא אומנם ח"כ די טרי, אך כל חבריו לסיעה זכו להיות מושבעים בפעם הראשונה בחייהם. בעוד שאר השותפים נעו בטווח שבין "נתק ומתח" כמו בצלאל סמוטריץ', לבין "כעס ואי־שביעות רצון" כמו החרדים, היה יו"ר עוצמה יהודית היחיד שהתקדם יפה מול הליכוד.

ביום רביעי בערב נכנס בן גביר לפגישה אישית נוספת עם נתניהו, ויצא ממנה עם רשימת הישגים מרשימה שכללה, בין היתר, את הכשרתם של יותר מ־60 מאחזים לא מורשים, שינוי חוק ההתנתקות, שיאפשר בין השאר את השארתה של ישיבת חומש השנויה במחלוקת, והיד עוד נטויה. ועדיין, מי שחושב כי מבחינת בן גביר העסק סגור וגמור – טעות בידו. "בתחילת המו"מ העברנו לליכוד מסמך דרישות שכולל 180 סעיפים. אנחנו רק באמצע הדרך, אבל מתקדמים יפה", סיכמו בעוצמה יהודית את השבוע הפורה.

אנשי נתניהו, שלא נכחו בחדר בזמן השיחה שבין ראש הממשלה המיועד לבין שר הבט"פ המיועד, אך נוכחים בחדרי המו"מ, מרבים לשבח את בן גביר "הנוח", לעומת סמוטריץ' "הקשוח והעיקש". הפליאה הזאת של אנשי נתניהו נוכח כושר המיקוח המופלא של בצלאל סמוטריץ' מעלה תהיות וגורמת להרמת גבות בקרב ותיקי המערכת הפוליטית.

"מהרגע הראשון אחרי הניצחון היה ברור כי סמוטריץ' נשאר אותו סמוטריץ', הוא אומן־על בניהול מו"מ, ומוזר שגם הפעם נתניהו ניגש לשיחות איתו עם התפיסה של 'הכל יסתדר, ויהיה בסדר, ובסוף בצלאל ירד מהדרישות המופרזות וייקח את מה שנציע לו'. ברור כשמש שכל תרגיל שמופעל מולו, שקוף בעיני סמוטריץ'. לא פלא שהעסק תקוע".

ובכן, בין כל התרגילים ובין כל הספינים שהופעלו בגזרת נתניהו־סמוטריץ', האירוע הבולט הוא בהחלט הקו שמוביל יו"ר ש"ס אריה דרעי. טובי הפרשנים החרדים כשלו במאמץ לפענח את הכוונות האמיתיות של דרעי. "האם הוא אכן מעוניין במשרד האוצר, או שזה ספין מתוחכם שכל מטרתו להוריד את סמוטריץ' משאיפותיו לשחק בליגת־העל?" – תוהים רבים.

ובכן, דרעי למשרד הביטחון היה ספין קצר וחולף. לעומת זאת, הרומן של מנהיג ש"ס עם תיק האוצר מתברר כסיפור מורכב הרבה יותר. הדרישה לאוצר אכן תוכננה כתרגיל לחסום את הדרך למשרד זה עבור סמוטריץ'. כאן רבים בקרב השרים לעתיד מגלים תמימות דעים. הם מקבלים סחרחורת רק מעצם המחשבה על פנייה לסמוטריץ' העיקש והבלתי מתפשר לצורך השגת כסף עבור משרדיהם. "סמוטריץ' באוצר יהיה אירוע קשה מנשוא", טענו גורמים לא מעטים באוזני נתניהו.

אולם דרישתו של דרעי לכהן כשר האוצר הבא של מדינת ישראל הפכה מתרגיל פוליטי להתאהבות אמיתית ברעיון. סוג של נישואים פיקטיביים שפתאום מתפתחים לרגשות אמיתיים, ממש כמו בסרטים. אבל לאחר מכן הגיעה ההתפכחות, לנוכח העובדה שתיק האוצר פשוט לא תואם את אופיה של מפלגת ש"ס החברתית.

לא הקושי המשפטי האפשרי לקבל אישור לכהן כשר האוצר אחרי ההרשעה בעבירות מס, הוא שבאמת מדאיג את דרעי. מהות התפקיד פשוט נוגדת את אג'נדת מפלגתו. דרעי, שקיבל 11 מנדטים בזכות הדגל החברתי שהניף, לא יכול להרשות לעצמו להיות לפתע זה ששומר על הכסף ומחפש איפה אפשר להגיד לא.

לנוכח הנאמר, ההערכה בסביבת גורמים המקורבים לזירת המו"מ הקואליציוני היא כי החבילה שדרעי עתיד לקבל לידיו תכלול את תיק הפנים עבורו; את תיק הדתות, שנחשב לגרנד פרי בעיני כל השותפים הדתיים של הליכוד; משרד הנגב והגליל, שהוא מוקד כוח משמעותי הכולל תקציבים שמנים ושלל אפשרויות נחשקות; וגם את תיק הרווחה.

אריה דרעי (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)

הווטו של גולדקנופף

ובחזרה לסמוטריץ'. קרב החפירות מולו צפוי להימשך, אבל הפתרון האמיתי ידוע לאנשי נתניהו. עוד במהלך מערכת הבחירות שמעו אנשי מפלגת הציונות הדתית מסמוטריץ' כי מה שהוא רוצה באמת זה את רשות מקרקעי ישראל, הנמצאת כיום במשרד הבינוי והשיכון.

יש לסמוטריץ' תוכנית שלמה לבצע אם וכאשר הרשות תעבור לידיו, ובראשה השוואת מחירי הקרקע במגזר היהודי לאלה במגזר הערבי, כאשר פירוש הדבר הוא הורדה דרמטית של המחירים עבור אזרחים יהודים. "זה יאפשר לאנשים לקנות וגם לבנות בנגב ובגליל. אלה האזורים האסטרטגיים ששם אנחנו חייבים להרחיב את הנוכחות היהודית לפני שיהיה מאוחר" - את הדברים האלה שמעו מסמוטריץ' יותר מפעם אחת. לפי ההערכות, אם החבילה תכלול את רשות מקרקעי ישראל, הדרישות של בצלאל סמוטריץ' לתיקי האוצר או הביטחון יירדו מהפרק.

אבל כאן צץ מכשול נוסף. שר הבינוי והשיכון העתידי, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, הוא זה שאמור לקבל את רשות מקרקעי ישראל הנמצאת כאמור בתחום משרדו המיועד. האנשים ביהדות התורה שמעו על הפתרון, ולא האמינו למשמע אוזניהם. "עושה רושם שנתניהו מחזיק מאיתנו גמ"ח!", זעמו והבהירו כי "אם אין רמ"י בתוך משרד הבינוי - אין יהדות התורה בקואליציה, שיסתדרו".

מה שברור לכל השותפים למשחק המתוח - ובכך אין ביניהם חילוקי דעות - הוא כי אחרי הניצחון בתום חמישה סבבי בחירות, אין תסריט שבו הממשלה לא קמה. ועדיין, כדי שזה יקרה, צריך להשלים את מלאכת הרכבתו של הפאזל, וזה ייקח עוד זמן, עוד עצבים וכמה וכמה לילות לבנים.
לסיום, נחזור לאותו יום חגיגי של השבעת הכנסת החדשה. תמונת המצב לא תהיה מלאה בלי להזכיר את חברי הליכוד. בימים אלה אין חברי קואליציה אומללים וטעונים יותר מחברי מפלגת השלטון. חגיגות הניצחון נגמרו, וחגיגת חלוקתם של התפקידים מתעכבת.

דלתו של יו"ר הליכוד נעולה בפני חברי רשימתו, כולל הבכירים והוותיקים שבהם. את פירורי המידע על המתרחש בחדרי המו"מ משיגים חברי הליכוד בעיקר מהדיווחים בתקשורת. יריב לוין, מתוקף תפקידו כמנהל המו"מ הקואליציוני, הוא היחיד שזוכה לדבר עם נתניהו. "כרגיל, נסתפק במה שיישאר אחרי שמרב השומנים יחולקו בין השותפים הקואליציוניים", קובלים הח"כים המיואשים מהליכוד. אבל כאן יש לציין כי לא אבדה תקוותם. אם הפאזל יסתדר כמו שנתניהו רוצה - בסופה של הסאגה יישארו תיקי הביטחון והאוצר בידי הליכוד.