עובדה מצערת שלמדנו לאחרונה היא שעל פי הדירוג שערך איגוד הסרטן האירופי, ישראל מדורגת במקום ה־14 מתוך 37 מדינות באירופה במלחמתה בעישון. כלומר לא שינסנו את מותנינו ולא שלפנו את נשקנו ההסברתי ולא הסתערנו על נגע העישון על מנת למגרו מנופינו האנושי והתרבותי, כפי שהיינו צריכים לעשות.

כל המומחים והרופאים עלי אדמות מתריעים זה שנים רבות כי עישון מזיק לבריאות. על פי חוק, על כל קופסה המכילה סיגריות מופיעה האזהרה כי מדובר בסכנה. כיצד אפוא רבים מאיתנו, מבוגרים וצעירים כאחד, ממשיכים להתמכר לנגע הזה של שאיפת עשן לחלל גופם וריאותיהם? מדוע הנגע הזה עדיין קיים בעולמנו, ואליו מתמכרים מאות מיליונים ברחבי תבל?

אנחנו עוסקים ללא הרף במחשבות כיצד ניתן להדביר את ההתמכרות הזו. אין ספק שמשימת ההסברה כנגד נגע העישון נכשלה. כל שפע האזהרות מפני מחלות ופגעים בגופנו שהעישון עלול לגרום להם - נהדפות לאחור על ידי המתמכרים, ורובם אינם נרתעים משאיפת העשן לריאותיהם המשחירות. לשכנע את המעשנים כי הם פוגעים בבריאותם זו אכן משימה לא פשוטה; הרי לרוב הללו יודעים את הסכנות הטמונות בשאיפת העשן, אך התאווה מנצחת את הדאגה. ההתמכרות גוברת על כל האזהרות והפחדים.

עד שתימצא הדרך להפחית משמעותית את מספר המעשנים בעולם, יש להמשיך במגבלות הקיימות המכבידות על המעשנים כגון החלת מחיר גבוה ככל שניתן על קופסאות סיגריות, הרחבת התקציב הממשלתי למלחמה בעישון, איסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון והגברת התמיכה שמעניקה המדינה לנגמלים מעישון.

על פי שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון בישראל, כפי שצוטטה בעיתון זה: “למרות ההתקדמות שרשמה ישראל בשנים האחרונות בתחום הפיקוח על מוצרי טבק ועישון, הדרך להשלמת המשימה עדיין רחוקה. חברות הטבק והניקוטין ממשיכות כל הזמן לחבל במאמצים להיאבק בעישון ומחדירות מוצרים חדשים בניסיון להתחמק מהרגולציה ולשבות קהל מעשנים חדש מקרב בני הנוער והצעירים".

עד שמדעני הרפואה יצליחו לפתח פיתוח מדעי שיוזרק לגופם של מעשנים וימנע מהם להמשיך לעשן, ניאלץ למצוא דרכים אחרות לנהל את המאבק הזה. גילוי נאות: גם אנחנו עישנו לא מעט בעבר ונגמלנו.