התמכרות היא תופעה פסיכולוגית עם נטייה גנטית. המחלה מאופיינת בהתנהגות כפייתית שמטרתה להגיע להנאה (תגמול), על ידי חזרה שוב ושוב על אותה התנהגות או על ידי צריכה של אותו חומר. מניעת ההתנהגות מכניסה את המכור למצב דחק, למצוקה, לאי־שקט ולצורך לעשות הכל כדי להגיע להתנהגות הכפייתית או לחומר שהשגתו גורמת להפרשת דופמין במוח ולהגעה להנאה ולסיפוק.

המכור אינו שולט בהתנהגותו. הצורך לספק את עצמו ללא דחייה, כאן ועכשיו, בא לרוב על חשבון תפקודו היומיומי, התפקוד המשפחתי והיחסים הבין־אישיים. 

קיימים סוגי התמכרות שונים, בהם התמכרות לאלכוהול, לסמים, לאוכל (בעיקר לפחמימות), למין, לקניות, להימורים ולמסכים. סוג ההתמכרות האחרון מתבטא בגלישה אובססיבית באינטרנט, צפייה ממושכת במחשב, באתרי קניות או בפורנוגרפיה, משחקי מחשב, וקשר רציף עם וואטסאפ, אינסטגרם, טינדר וכו׳.

ילדים ובני נוער דבוקים מגיל צעיר למסכים ולמעשה מתגוררים ברשתות החברתיות ומעדיפים אותן על פני קשרים עם חברים פנים אל פנים. ולא רק בגילים אלה: בבתי קפה ובמסעדות אני רואה לעתים בני זוג היושבים זה מול זה ליד שולחן לשניים, אבל למעשה הם ארבעה, כל אחד והטלפון בידו, והעיניים דבוקות למסך הקטן.

דור שלם של ילדים נולד למסכים, וההורים, באופן מודע או לא, במטרה להשיג כמה דקות של שקט או קצת זמן איכות לעצמם, דוחפים לפעוט מסך לידיים. הצפייה במסך מהנה עבור הילד, מעסיקה אותו, גורמת להפרשת דופמין במוח ועוד בטרם למד לשבת כראוי, כבר הוא בדרך להתמכרות.

הטלפון החכם נחשב לגורם ההתמכרות הגדול ביותר של המאה שלנו, וארגון הבריאות העולמי (WHO) מסווג את השימוש האובססיבי בו כהפרעה נפשית וממליץ לא לחשוף תינוקות וילדים קטנים למסכים.

ההתמכרות למסכים נראית לכאורה בלתי מזיקה, אבל זו התמכרות לכל דבר. מחקרים רבים מוכיחים שהנזק למכורים רב, בעיקר אצל צעירים, החל מהגברת מצבי הדחק הנפשי, הפרעות קשב וריכוז, ריחוק חברתי ותחושה משותפת שהמכשיר הוא חלק מאברי הגוף ובלעדיו מרגישים נכות. 

תופעה פסיכולוגית נוספת שהופכת להיות נפוצה יותר ויותר נקראת FOMO (Fear Of Missing Out). פחד מהחמצה של הודעה, שיחה, אינפורמציה, וזוהי הסיבה שדוחפת אנשים להיכנס לרשתות החברתיות, אבל במקום לגרום לקרבה, זה גורם להם לחוש בודדים יותר.

יש אנשים שקיים אצלם צורך כפייתי להעלאת תמונות לפייסבוק, לאינסטגרם, לטיקטוק. תופעה זו נקראת סלפיטיס (selfitis) - הפסיכולוגים טוענים כי מצב זה נועד לפצות על דימוי עצמי נמוך ועל חוסר קרבה אנושית ואינטימית.

תהיה הסיבה אשר תהיה, כדאי שנלמד להשתלט על המכשיר ולא לתת לו להשתלט עלינו.