טקס קבלת המינוי והענקת דרגת רב־אלוף להרצי הלוי והעברת נס הדגל מהרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי במשרד ראש הממשלה בירושלים, היה לכאורה כפרוטוקול כל הטקסים שהיו גם בעבר: ברכות הדדיות, סיכומים ושרטוט ההישגים של זה שיצא והאתגרים של זה שנכנס. אבל הטקס הזה היה שונה - מצד אחד, הוא עמד בסימן חידוד המסרים כלפי איראן, ומנגד, היו נוכחים באוויר – למרות האווירה הטובה – ההסכמים הקואליציוניים הקשורים למערכת היחסים בין הדרג המדיני לצבאי. 

"ראיתי חייל קצת מאובק": מפקדו לשעבר של הרמטכ"ל הלוי נזכר בתחילת דרכו

בסוגיה האירנית, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר באופן ברור מה הוא מצפה מהצבא שהרמטכ"ל הרצי הלוי עומד החל מאתמול בראשו, כאשר בינתיים חתימה על הסכם גרעין חדש בין איראן למעצמות אינו נראית באופק: "ממשלת ישראל מזהה את הסכנה ומנחה את צה"ל לגבש תוכנית פעולה להדוף את האיום הקיומי, ולא נחכה שחרב חדה תונח על צווארנו", הכריז ראש הממשלה. 

כזכור, בסיבוב הקודם לפני יותר מעשור, נתניהו התכוון ברצינות לאפשרות של תקיפה באיראן – אך זו ירדה בסופו של דבר מהפרק. נתניהו הבין כי לאור התנגדות בכירי מערכת הביטחון להכנת המערכת (דריכה) לקראת תקיפה על מתקני הגרעין באיראן, מסתמן כי לא יהיה לו רוב נדרש בקבינט ליציאה למהלך מסוג זה, שעשוי להוביל למלחמה. בקדנציה הזו די ברור מיחסי הכוחות שרוב בקבינט לא תהיה הבעיה של נתניהו, גם אם העמדה המקצועית של מערכת הביטחון לא תתמוך בעמדה שונה של הדרג המדיני.

בין שרי הממשלה, הרוב של נתניהו כמעט בכל נושא נראה מובטח. זה, במידה רבה, מוסיף אחריות על כתפיו של הרמטכ"ל להציג עמדה מקצועית ולנמק אותה, גם כאשר הדרג המדיני חושב אחרת לחלוטין. הלוי ידוע כקצין בעל עמוד שדרה, והקדנציה הזו צפויה לבחון אותו גם תחת משקלים ועומסים כבדים. 

לרוב האנשים שמכירים שנים את הרצי הלוי אין ספק כי יציג את עמדותיו המקצועיות באופן חסר פניות וביושרה מלאה, גם כאשר יידע כי אלה אינן נעימות לאוזני הדרג המדיני שמעליו. לתפיסתו, זוהי חובתו כאיש המקצוע והמפקד של הצבא. עם זאת, הוא יידע לקבל באופן מלא את החלטות הדרג המדיני, גם כאשר אלה תעמודנה בניגוד להמלצותיו או לעמדתו המקצועית. כפיפותו לדרג המדיני ברורה לו מאוד. 

הרמטכ''ל היוצא אביב כוכבי ומחליפו הרצי הלוי (צילום: אבשלום ששוני)
הרמטכ''ל היוצא אביב כוכבי ומחליפו הרצי הלוי (צילום: אבשלום ששוני)

הקו האדום שאותו יסמן הרמטכ"ל הנכנס הוא ניסיון להחדיר את הפוליטיקה פנימה לתוך הצבא. מכאן שהעמדות הנחרצות שאותן השמיע הרמטכ"ל היוצא כוכבי כנגד מעורבות חיצונית בנוגע למינויים בצה"ל, פיצול סמכויות המינהל האזרחי והעברת האחריות הישירה על מג"ב איו"ש לשר לביטחון לאומי, מייצגות גם את עד עמדותיו של הלוי, שיבקש לנהל את המתח המובנה מבלי להיכנס לעימות עם הדרג הפוליטי. 

שר הביטחון יואב גלנט, באופן הברור ביותר, שרטט אתמול את יחסי הכוחות שאותם הוא מבקש לנהל במערכת הביטחון. הדברים שאמר בטקס הם לא בבחינת עקיצה או ניסיון לתקוף את השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אלא יותר סימון התפקיד שגלנט רואה לעצמו כשר ביטחון, כמי שאמור להיות גם על תקן החומה שמונעת מלחצים פוליטיים לחדור ולהשפיע לתוך הצבא פנימה.

גלנט כשר ביטחון צפוי להיות מעורב ומעודכן. את הסביבה הצבאית הוא יעדיף על פני זו הפוליטית. ביחסים המורכבים בין שר ביטחון לרמטכ"ל עשויים להיות גם מתחים וחוסר הסכמות, אבל יחד עם זאת שני הבכירים מבינים היטב את הצורך ההדדי ביחסים הטובים בין השניים. 

נכון לעכשיו גלנט קרוב בעמדותיו הרבה יותר לאלה של בכירי הצבא בסוגיה של ההסכמים הפוליטיים שנחתמו עם הציונות הדתית, אך עם זאת הוא מבקש להעביר מסר של שיתוף פעולה ויחסים טובים עם השר סמוטריץ', מתוך הבנה שלפחות בחלק מהנושאים ניתן לגשר בניהול האיזונים בתוך מערכת הביטחון עוד לפני שינויי חקיקה. ספק כי אל מול ההבטחות שקיבלה הציונות הדתית מראש הממשלה נתניהו בהסכמים ערב הבחירות, זה אכן יספיק לאורך זמן.